Investeringar i sponsring och event slår nytt rekord

kaka2015_3

kaka2015_3Investeringarna i event och sponsring ökar. Externa event driver tillväxten samtidigt som företagsinterna event minskar. Så kallad ”social sponsring” ökar mest.

– Sponsring och event fortsätter att växa snabbare än övrig marknadskommunikation, och IRM tror att denna positiva trend fortsätter, kommenterar Madeleine Thor, vd på IRM i ett meddelande.

Det fortsätter att gå bra för sponsring och event och investeringarna nådde nytt all-time high 2015. Sponsringen ökar med 4,8 procent relativt föregående år och omsätter 6,9 miljarder kronor. Event ökade med 1 procent och därmed är omsättningen nu 6,8 miljarder kronor. Detta meddelar IRM som mäter investeringar i reklam och marknadsföring.

Sponsringsintäkterna uppgår under 2015 till 10 procent av de totala reklaminvesteringarna. Liksom tidigare år domineras sponsringsintäkterna av idrottsorganisationerna, nära tre fjärdedelar av sponsringsinvesteringarna går till idrotten. Men under 2015 så är det den sociala sponsringen som utvecklas allra bäst, med en tvåsiffrig tillväxt relativt föregående år. Detta beror troligen på långsiktiga trender inom socialt ansvarstagande, samtidigt som flyktingsituationen under 2015 också kan ha bidragit.

Annons

– Att sponsring och event omsätter mer än någonsin och drar ytterligare ifrån den övriga reklammarknaden förutom internet är ett riktigt glädjande styrkebesked, säger Niklas Birgetz, vd på Sponsrings & Eventföreningen. Att dessutom social sponsring ökade med hela 24 procent är ett tydligt tecken på hur sponsringen kan bidra till att lyfta fram människors intressen och passion för att göra samhällsnytta.

Lokala event står starkt

Cirka 60 procent av sponsorinvesteringarna gäller lokala/regionala rättighetsinnehavare och organisationer, och den lokala sponsringen har stärkt sin position jämfört med 2014.

Eventintäkterna delas upp i eventmarknadsföring (genomfört i externt marknadsföringssyfte) och företagsinterna event. Under 2015 utvecklades eventmarknadsföringen bäst, tillväxten uppgick till knappt 4 procent relativt 2014. För företagsinterna events gick det däremot sämre; där noterades en minskning om 3 procent relativt föregående år.

Den årliga mätningen av investeringarna i sponsring och event utförs av IRM (Institutet för reklam- och mediestatistik) i samarbete med Sponsrings & Eventföreningen (SEFS).

Reklamkakan 2015

Annons

Punamusta Direct överväger att stänga produktionen i Tammerfors

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De har tjänat 180 miljoner kronor på produktmedia de senaste fyra åren

IMG 2992

Produktmediabolaget täljer guld – 182 miljoner kronor före skatt på fyra år.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vd-byte på Avisera

avisera1
Ämnen i artikeln: Avisera

Byter vd efter 32 år.

Aviseras nya vd heter Tobias Olofsson och efterträder grundaren Peter Lundgren, som den 1 november 2024 lämnade över ledarskapet efter trettiotvå år.

Tobias har jobbat som försäljningschef på Avisera sedan de 2018 förvärvade hans dåvarande bolag Bags & More.

Annons

Med hans omfattande kunskap om verksamheten och nära relation till företagets kunder, tar Tobias nu sig an rollen som vd. Avisera får därmed en ny ledare med både djupgående erfarenhet och en tydlig vision för att driva tillväxt och fortsatt expansion framåt, skriver Avisera i ett pressmeddelande.

Peter Lundgren grundade Avisera 1992, med affärsidén att erbjuda miljövänliga packtejplösningar. 1999 anslöt Mariella Zalbo Lundgren och tillförde sin branscherfarenhet av butiksemballage. Då expanderade bolaget inom affärsområdena påsar, tejp, trycksaker och profilprodukter.

Idag har avisera 30 anställda fördelade på kontor i Stockholm, Göteborg och Visby och omsätter 123 miljoner kronor (2023-04).

Under deras gemensamma ledarskap har Avisera vuxit till en ledande aktör inom ”Sustainable Quality Packaging & Merch” med kontor i Stockholm, Göteborg och Visby.

– Det har varit en fantastisk resa att få bygga och utveckla Avisera tillsammans med Mariella och våra engagerade medarbetare. Jag är stolt över det vi åstadkommit och är övertygad om att Tobias, med sin ambition och drivkraft, kommer att föra företaget vidare i enlighet med våra mål och visioner. Hans förståelse för våra kunders behov och ledarskapsförmåga är precis vad som behövs för att ta Avisera till nästa nivå, säger Peter Lundgren.

– Jag är hedrad över förtroendet att få leda Avisera vidare och ser fram emot att bygga vidare på det starka fundament som Peter och Mariella har skapat. Med fokus på expansion och innovation kommer vi att arbeta för att stärka vår roll som en ledande aktör inom hållbara förpackningslösningar, säger Tobias Olofsson.

Pressbild Tobias Olofsson 1200x1200 1
Tobias Olofsson ny vd på Avisera sedan 1 november 2024.
Ämnen i artikeln: Avisera
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Snart invigs Craft Arena med pompa och stått

craft arena

Förberedelserna pågår sannolikt för fullt just nu i Kosta inför den stundande invigningen av Craft Arena, Kronjuvelen i Torstens Janssons jättesatsning på idrott i den småländska byn.

På fredag kväll den 8 november inleds en invigningshelg i Kosta som kommer bjuda på allt från Måns Zelmerlöw till att spela schack med Sveriges Schackförbund. Festligheterna pågår hela helgen och avslutas söndag kväll, du hittar det fullständiga schemat på www.craftarena.se.

Det är ett gediget schema med flera stora organisationer på plats, inte minst Hammary Fotboll, Svenska Volleybollförbundet, Svenska Friidrottsförbundet med flera.

”Börjar bli nervöst”

På Facebook skriver Torsten Jansson att det börjar bli nervöst och att det bara är en dryg vecka kvar till invigning. Genom hela november kör man aktiviteter i Kosta, exempelvis äger ”Stora Aktiedagen” rum den 26 november där Alligos vd Clein Ullenvik och Swedbanks vd Jens Henriksson är två av föredragshållarna. Mer om det nedan.

Craft Arena är en multisport-arena i småländska Kosta där man kommer kunna spela pingis, handboll, gymma, slå i golfsimulatorer och om Torsten får som han vill kommer stora sportevenemang hållas i arenan. Enligt uppgifter har Torsten Jansson investerat uppskattningsvis 250 miljoner kronor av sina egna pengar i projektet, enligt Affärsvärlden.

I ett reportage från Sveriges Radio berättar Emil A Jansson som är destinationschef i Kosta berättar mer om arenan. Här nämner han även att mässor är en möjlig framtida aktivitet i arenan.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

IDÉ House of Brands lanserar miljöcertifierad kollektion

ide
Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands

IDÉ House of Brands blir enligt uppgift först i promotionbranschen med att lansera produkter certifierade enligt Bluesigns standarder.

Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny deadline för EU-direktiv – så här påverkar det profilbranschen

Ämnen i artikeln: EUDR

Införandet skjuts upp ett år – men det är hög tid att agera för att hinna med att göra jobbet.

Ämnen i artikeln: EUDR
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Workwear-aktör etablerar sig i ny stad – kommer erbjuda profilprodukter

Ämnen i artikeln: YP Yrkeskläder

Erbjuder ett brett sortiment att arbetskläder samt profilprodukter.

Ämnen i artikeln: YP Yrkeskläder
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Wackes flyttar säljkontor till ny stad

Ämnen i artikeln: Wackes
Ämnen i artikeln: Wackes
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Craft öppnar pop-up-butik i New York och lanserar ny elit-sko

craft sko

New Wave Group-ägda Craft kör en pop-up i New York under maratonet och kör världspremiär för bolagets senaste sko.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Print & cut-maskin från konkursad ÅF till salu

Auktionerar nu ut en print & cut-maskin.

redaktionen@branschkoll.se
Annons
Annons