Investerar i UV

Vill du fortsätta läsa?

Den här artiklen är en del av Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.

Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll

Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.

PRINT, PACK & ETIKETT
(Inkl. Promotion)

1.400 kr/månad

Läs allt på Branschkoll om tryckeri-, pack & etikett samt produktmedia.

promotion

Från:
298 kr/månad

Läs allt vi skriver om produktmediabranschen

Annons

Surfplatta till alla – LO lanserar ”folkplattan”

Ämnen i artikeln: Surfplatta
Ämnen i artikeln: Surfplatta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Editabyrån Citat i nytt nordiskt avtal

Ämnen i artikeln: CitatEdita
Ämnen i artikeln: CitatEdita
redaktionen@branschkoll.se
Annons

230 får gå när Holmen stänger pappersmaskin i Hallstavik

Ämnen i artikeln: Holmen

Pappersmaskinen, som är en av tre maskiner vid Hallsta Pappersbruk, tillverkar 140 000 ton SC-papper (glättat ”katalogpapper”) årligen och ”verkar på en marknad med kraftig överkapacitet”. En stängning bedöms leda till en minskning av personalstyrkan med cirka 230, av totalt 600, personer. De två maskinerna som blir kvar kommer att tillverka magasin- och bokpapper. Samtidigt planeras investeringar i energieffektivisering…

Pappersmaskinen, som är en av tre maskiner vid Hallsta Pappersbruk, tillverkar 140 000 ton SC-papper (glättat ”katalogpapper”) årligen och ”verkar på en marknad med kraftig överkapacitet”. En stängning bedöms leda till en minskning av personalstyrkan med cirka 230, av totalt 600, personer.

De två maskinerna som blir kvar kommer att tillverka magasin- och bokpapper. Samtidigt planeras investeringar i energieffektivisering som tillsammans med stängningen kommer att minska brukets framtida investeringsbehov väsentligt skriver företaget i ett pressmeddelande.

– Omstruktureringen ger Hallsta Pappersbruk en fortsatt viktig roll i den omställning mot ett specialpappersföretag som har pågått inom Holmen Papers svenska enheter en längre tid. Vi stärker därmed möjligheterna att växa inom de områden som är viktiga för oss, säger Henrik Sjölund, chef för affärsområdet Holmen Paper.

Någon gång under andra halvan av 2013 ska maskinen vara stängd enligt information från Holmen i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Holmen
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny ledning på plats hos Sjuhäradsbygdens Tryckeri

Boråstryckeriet Sjuhäradsbygdens Tryckeri har genomfört ett generationsskiftet. Man meddelar i ett pressmeddelande att Göran Hultgren nu har överlåtit samtliga aktier till dottern Helena Hultgren Persson (LinkedIn) och Anders Persson (LinkedIn) som också är ny vd sedan i somras. Båda har arbetat vid företaget i många år inom ekonomi-, respektive produktions- och marknadsfunktioner.

  • Koncernen, med tryckeri och bokbinderi, hade en nettoomsättning på 45,6 miljoner kronor under 2011 och klarade ett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vitt Grafiska ökar storformatskapaciteten

Ämnen i artikeln: Vitt Grafiska

Vitt Grafiska har investerat i en Agfa Anapurna M2050.

– Vi har gått bra inom den här produktkategorin och det här gör att vi utökar vår repertoar ytterligare, säger Victor Bildsten som är digitaltrycksansvarig på Vitt Grafiska i ett pressmeddelande.

Nu kan man trycka på material upp till 2,05 meter brett och 4,5centimeter tjockt och kan arbeta direkt på material som metall och plast.

– Tillsammans med on demand-produktionen är storformat det som växer snabbast, därför måstevi hela tiden höja kvaliteten, säger Victor Bildsten i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Vitt Grafiska
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Edita köper Sandvikens Tryckeri

Ämnen i artikeln: EditaSandvikens tryckeri
Ämnen i artikeln: EditaSandvikens tryckeri
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tävlingen Årets dagstidningstryckeri redan avgjord

Ämnen i artikeln: V-TAB
Ämnen i artikeln: V-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Smartare trycksaker med 3 enkla verktyg på nätet

Det börjar dyka upp allt fler verktyg som hjälper trycksaksköpare att bli bättre på sitt jobb – och som samtidigt genererar mer affärer till aktören som erbjuder verktyget.

Även om dessa verktyg inte är era egna så använd dem – hjälp era kunder att använda dem – så att de trycksaker som produceras blir smartare – både prismässigt och för hållbarhetsarbetet. Båda resulterar

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny tjänst inför ”Flat rate” på tidskrifter

Ämnen i artikeln: Digitala magasin
Ämnen i artikeln: Digitala magasin
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bokomslaget går inte i graven med e-boken

Ämnen i artikeln: e-böcker

När boken blir digital försvinner, i alla fall som det ser ut just nu, omslagets funktion att dra uppmärksamhet till sig i butikens hylla. E-böcker öppnas direkt på bokens första textsida och hos de digitala bokhandlarna visas omslagen som små ”tumnaglar” som ställer helt andra kvar på formgivaren. Så omslaget försvinner knappast, men det måste anpassas till att visas som mycket små bilder, i olika storlekar beroende på enhet som läsaren har. Ibland blir det olika omslag – ett till den digitala och ett till den tryckta boken – men det skapar problem med igenkänning mellan den digitala och den fysiska världen.

James Bridle på The Guardian funderade på denna utveckling i veckan och säger att kanske kan texten i boken automatiskt skapa ett ”omslag” som visuellt kan beskriva dess innehåll? Han hänvisar bland annat till designern Stefanie Posavec som driver ett projekt som han kallar för ”Writing Without Words” där han testar olika sätt att visuellt beskriva en boks innehåll.

Men det kommer också att komma helt nya sätt att hitta fram till en bok – visuella bilder kommer att användas på nya sätt. Så även om omslaget kanske försvinner så som det ser ut idag, så kommer inte bilder som beskriver en bok att försvinna – de kommer bara att användas på nya sätt. Människan älskar, och kommer alltid att älska bilder.

Glöm inte heller att alla böcker som köps på nätet – men som trycks ”on demand” – ska att ha ett omslag som skyddar boken. Det skulle vara tråkigt om dessa omslag fortsätter att se ut som de gör just nu – stöpta i samma mall där bokens titel och författare skrivs ut mitt på sidan på samma sätt på alla böcker (Som till exempel i Bonniers pod-projekt). Glöm inte bort att en tryckt bok också ska vara skön att se på – så att den väcker lust att läsa.

Ola Karlsson
Branschkoll

Bild från Fotolia.com

Ämnen i artikeln: e-böcker
redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]