Investerar i förädlingsutrustning – vill sälja kapacitet till andra tryckerier

Karl-Åke Ilberg, vd Scandipac tillsammans med operatören Arnie Ilberg framför nyinvesterngen Scodix Ultra Pro med Scodix Foil.
Scandipac, som tillhör bildförlaget Pictura och producerar gratulationskort för den svenska, norska och danska marknaden, har investerat i en Scodix Ultra Pro inklusive Scodix Foil för efterbehandling med partiellt lack samt foliering.
Detta skrev Branschkoll om redan i höstas – men nu går man ut med mer information i ett pressmeddelande samt bjuder in andra tryckerier att utnyttja möjligheterna att förädla trycksaker i små upplagor samt variabelt om så önskas.
Man skriver att man ”ser fram emot att andra tryckerier och reklambyråer belägger och nyttjar deras nya investering”.
– Vi har en unik maskinpark för att göra fina specialeffekter och förädla trycksaker och förpackningar. Vi söker hela tiden efter nya effekter och till vår maskinpark, säger Karl-Åke Ilberg som är vd på Scandipac.
Scandipac uppger att man köper folieklichéer för cirka 1,5 miljoner kronor per år och tack vare den digitala tekniken i Scodix kommer man i flera fall istället kunna foliera eller partiellacka direkt efter en PDF-fil som maskinen läser av.
– Vi slipper då både leveranstider för klichéer samt avancerade maskininställningar.
Scandipac finns i Karlstad.