Logga in

Investerar 5 miljoner i offset – ska bli störst i Norrland

04 mars, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Lennie Nylén vd Arkitektkopia i Umeå till vänster och till höger Per Lundberg, vd på Lundbergs Grafiska, som levererar tryckpressen.

Arkitektkopia i Umeå har investerat i en offsetpress för att kunna möta efterfrågan från kunderna. Pressen man köper in är en Komori 8-färgare som trycker i formatet 50×70. Den har tidigare stått hos Kaltes i Sundsvall (läs mer här) men flyttas nu till Arkitektkopia Umeås lokaler på Västerslätt. Pressen levereras av Lundbergs Grafiska och väntas vara driftklar vecka 11.

Den nya offsetpressen kommer i samband med inköpet moderniseras och uppgraderas och sedan ersätta den maskin som används i dagsläget. Totalt rör det sig om en investering på cirka 5 miljoner kronor, som man räknar med kommer dubbla kapaciteten.

– Det är en stor investering men i och med detta stärker vi vår position i det absoluta toppskiktet inom produktivitet i norra Sverige. Vi dubblar vår kapacitet och tar höjd inför framtiden. Vår ambition är att bli det största tryckeriet i Norrland, säger Lennie Nylén, vd för Arkitektkopia Umeå i ett pressmeddelande.

2014 köpte Arkitektkopia Umeå upp Original i Umeå och de bägge verksamheterna slogs samman i nya lokaler på Västerslätt. Sedan dess har man haft mycket och göra och nu köper man alltså Komorin för att möta efterfrågan. Investeringen kommer inte betyda några förändring i personalstyrkan.

Industrigrupp köper etikettverksamheten Märkas av Eson Pac

Mårten Andersson är vd för Volati. (Bilder: Press)

Gör sitt andra etikettförvärv på kort tid – växer snabbt inom etikett.

Elanders byter plattform för digitaltryck i Sverige

Elanders Sverige satsar stort på inkjet.

Trippel-sammanslagning i UK – siktar mot miljardomsättning

Jon Bailey (ProCo) Garry Peeling (Precision) och Jon Tolley (Prime). Tillsammans ska de bygga upp ett av Storbritanniens största tryckerier.

Tre tryckerier i Storbritannien slår sig samman och kommer gemensamt omsätta över en halv miljard kronor – med sikte på en dubblering inom tre år. (mer…)

De investerar i maskin som skräddarsyr lådan efter produkten – helt on-demand

Norska Akershus Reklame Team investerar i lådproduktion on-demand. Den styrs av en app, 3D-skanner finns för att mäta produkterna som ska ligga i och maskinen har ett API.

Tryckeri inleder samarbete med nedlagd tapetfabrik – ska trycka gamla mönster med med ny teknologi

Mönster från den anrika tapetfabriken som stängde på 80-talet får nytt liv med digital teknik.

4Sign breddar sin leverantörsbas – ”en utvärderingsperiod kan man säga”

I dagarna kom ett pressmeddelande om att 4Sign och Signcom inleder ett nytt samarbete. Branschkoll har varit i kontakt med 4Signs kedjeledare Jonas Albinsson som berättar mer om det nya samarbetet och hur det passar in i 4Signs övergripande strategi.

Mässan Sign&Print ställs in – flyttar till nätet

Mässan Sign&Print Scandinavia blir digital i februari 2021.

Den svenska grafiska mässan blir digital i februari 2021 och planeras fysiskt till 2022 istället. (mer…)

200 miljoner kronor per år ska få barn att läsa mer och bättre

Regeringen och samarbetspartierna satsar 200 miljoner kronor årligen i ett ”läspaket” som ska hjälpa fler barn och ungdomar att läsa mer. Tryckta texter ska få ”fortsatt stort utrymme”.

Podd-premiär: Michael Mossberg om inkjet, affärsmodeller, miljö och pandemin

Branschkoll har startat en podd och har redan publicerat fyra avsnitt. De första tre har haft gäster från produktmedia-branschen men nu är det podd-premiär för tryckeribranschen. Först ut är Michael Mossberg från Edvard Schneidler. (mer…)