Investerar 100 mkr, Konkurs i Sthlm, Färglös tryckteknik och Reklamrekord

Hej,
En emoji-kampanj vann Diamantnyckeln i tävlingen Guldnyckel som kantades av digitala vinnare. Här är byråerna som dominerar mediekategorin ”direkt”. De här byråerna utvecklar också relevanta kampanjer i den tryckta kanalen – så ha koll på dessa.
Högtryck på reklammarknaden 2016
Både ’utomhus’ och ’butiksmedia’ förväntas gå mycket bra under 2016.
Kodak planerar försäljning av inkjetverksamheten
Affären ska vara klar inom några månader.
Vitt Grafiska byter vd
Håkan Hansson har varit på Vitt i ett år när han nu tar över som vd efter Dag Wassberg som ska fokusera på försäljning.
Tre nya på Heidelberg
Peter Wallén lämnar Manroland efter 18 år och börjar på Heidelberg – som har gjort ytterligare två rekryteringar.
Färglös tryckteknik ska förändra hur varumärkesägare trycker förpackningar
Pigmenten aktiveras med laser – den extremt enkla ”trycktekniken” tar ett nytt stegsom kommer att visas upp på Drupa.
Ålgård Offset investerar 100 miljoner i fastigheter och maskiner
Ålgård äger svenska Printagon i Helsingborg – nu bygger de ut 5.000 kvadratmeter och köper ny rullpress till den norska verksamheten.
Frankrike: Nyöppnad universitetsbokhandel trycker böcker on-demand
Den anrika bokhandeln PUF i Paris öppnar igen – utan böcker på hyllorna.
Vattenfall börjar med digital post via Kivra
Digitalisering: Med hjälp av Strålfors börjar Vattenfall skicka digital post med Kivra.
Norge: Fem maskiner printar dygnet runt – året runt
”Marknadsmaterial och profilprodukter är printapplikationer som inte är utsatta för digital konkurrens på samma sätt som konventionella printprodukter”, anser företaget Markedsmateriell som producerar både lokalt och i lågkostnadsländer.
Guldbladet blir Swedish Content Awards
Inom ”content marketing” finns massor av möjligheter för det tryckta mediet – nu gör branschens organisation om sin tävling och det blir därmed upp till bevis för tryckta kundtidningar och andra fysiska produkter. Det gäller att leverera effekt för att inte bli ersatt av andra medier.
Utdömd teknik blev framtidsbransch
Ett lysande exempel på hur fysiska produkter levererar en upplevelse till människor och därmed är relevant – här är det den tryckta produkten som bär fram upplevelsen. En bra historia berättad av kartongtillverkaren Iggesund.
Övrigt
- Stockholmstryckeriet Stjärntryck i konkurs – ”Det är momspengarna som ligger bakom konkursen”.
- Reklamservice i Halmstad och Idrottens Digital Print byter namn till IDP
- Scandbook i nytt 30-miljonersavtal – tar över produktion från Bibliotekstjänst
- Holmen säljer tidningspappersbruket i Spanien – köpare ställer om till wellpapptillverkning
I Korthet
- Tryckerimomsdagen i april öppen för anmälningar
- Bording Instore investerar i lamineringsmaskin
- BT repro byter namn till BT retuschstudio
- Bookwell Digital köper inkjetpress från Tyskland för digitaltryck av böcker
- Schibstedt planerar för bara ett tryckeri i väst-Norge
- Bruket i tyska Walsum i ny rekonstruktion
- Kodak satsar på material till 3D-print
Bokslut
- Värnamo Ljuskopiering lönsamt utan internetnärvaro
- Storformat för tuffa förhållanden – Inntech i Stockholm växte
- Fingerprints i Falkenberg fortsatte med god lönsamhet
Till sist: Idag startar GrafKom I/O i Barkarby och 160 personer från branschenträffas och lär sig nya saker – och inspirerar varandra. Till alla er som kommer – vi ses där!
Frågor? Funderingar? Bara att höra av dig – eller fråga ”live” på GrafKom I/O 🙂
/Ola
070-566 09 52