Interntryckeriet kan bli kommunikationsnav

Det är dags för interntryckeriet att ta en mer aktiv roll i utvecklingen av en flerkanalsstrategi för kommunikation inom utbildningssektorn. Detta skriver Graham Moore på Ricoh i ett ”insändare” till branschens aktörer.

Stora förändringar sker just nu på landets skolor och här kan interntryckerierna spela en väsentlig roll i förändringen menar Graham Moore.

Resultatet kan bli ett interntryckeri ”som fungerar som ett kommunikationsnav. Som driver på effektivitet och hjälper till att introducera nya format och kanaler som skräddarsyr informationsflödet.”

Han skriver att ”Med ett komplett servicesystem på plats kan interntryckerier inte bara supportera utbildningsinstitut under förändring. De kan ha en aktiv roll i att driva förändringen . Ett väl utrustat interntryckeri kan påskynda skolors utvecklingsprocess med bättre kommunikationskanaler, bättre informationshantering och till och med bättre beslutsunderlag i och med tydligare och mer lättillgänglig information. I den nya digitala eran kan interntryckerier verkligen vara en drivkraft till förändring.”

Läs hela artikeln om utbildningssektorns utmaningar och tryckeriernas möjliga roll.

Annons

PODD: Den grafiska branschens stora möjligheter i bokens digitala framtid

Företaget Publit automatiserar processerna runt att ge ut böcker. Per Helin är en av grundarna och i senaste avsnittet av Branschkollpodden ger han sin syn på bokens framtid.

Det finns stora möjligheter för grafiska företag att utveckla nya tjänster runt boken.

Publits plattform genererar bland annat 20.000 tryckta böcker varje månad – och alla trycks ”on demand” på tryckeriet i Malmö.

– Det är enstycksproduktion i full industriell skala.

Är du en del av bokens värdekedja – förlag, tryckeri eller författare – är detta ett intressant avsnitt som kommer ge dig kunskap och inspiration för framtiden.

Lyssna på podden nedan eller på Spotify alternativt på Apple Podcast.

Vi pratar om många olika ämnen – men alla kretsar kring framtidens bok – både tryckta och digitala. Bland annat:

  • Det här är en bok idag
  • Publits tryckeri i Malmö och vilka krav man ställer på sin grafiska leverantör.
  • Logistik är allt – för Publit ingår det i produktionspriset – detta leder till nya tjänster … även offsettryck.
  • Vad betyder ljudbokens framfart för den tryckta boken?
  • Amazons intåg i Sverige
  • Mängden användardata ökar lavinartat – är det verkligen viktigt att ta vara på detta?
  • Den tryckta bokens kvalitet – hög lägstanivå och nya extrema nivåer – hur ser det ut framöver?
  • Bokens förpackning förändras – så här ska ett grafiskt företag tänka?
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sämsta året för annonsmarknaden sedan finanskrisen – men stark återhämtning i Q4

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny vd till Boxon Group

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hon ska leda Brobygrafiska under 2021

Evelina Nilsson går in som ny verksamhetsansvarig här på Brobygrafiska, som vikarie för Per Branzén som är tjänstledig.

– Jag är otroligt stolt över att jag får chansen att ha detta uppdrag och kommer tillsammans med mina kollegor, våra studerande och branschen arbeta för att utveckla Brobygrafiska och våra utbildningar, säger Evelina i en kommentar till Branschkoll.

Per Branzén har tagit över som Kultur- och näringslivschef i Sunne.

redaktionen@branschkoll.se
Annons