Internationellt byrånätverk säger upp 3.500 – ska anpassa organisationen efter det digitala landskapet
WPP, som förmodligen är världens största byrånätverk, ska ”förenkla sin organisation” vilket betyder att 3.500 medarbetare ska sägas upp och 80 kontor ska läggas ner. I omstruktureringen ingår det dock att anställa 1.000 nya kreatörer. Totalt har nätverket 135.000 anställda runt om i världen.
WPPs aktie har, likt många andra byrånätverks, rasat den senaste tiden och tappat cirka 40 procent av sitt värde under 2018. I Sverige ingår följande byråer i WPP: GroupM, Burson Cohn & Wolfe, SCPGrey, Mindshare och Hill+Knowlton.
Bakom förändringen står Mark Read, bolagets nuvarande vd som tillträdde efter att WPPs vd och grundare Sir Martin Sorrell tvingades lämna företaget tidigare i år. Mark Read vision är att skapa en organisation bättre anpassad för det digital landskapet genom att smala tjänsteutbudet och fokusera på kreativ transformation, samt investera i kreativitet, teknologi och nya talanger, skriver Resumé.
Mer information hittar du i följande pressmeddelande.