Internaktiv tidningsannons får färg

Företaget Shikun & Binui Solaria jobbar med förnybar energi i Israel och reklambyrån Saatchi & Saatchi har gjort en annons för dem som är svartvit i tidningen men när den hålls upp mot solen får den färg och ytterligare text syns för läsaren.

Färgen är tryckt på baksidan och den lyser igenom papperet när den hålls upp mot ljuset. En nackdel är att annonsören också måste köpa baksidan på tidningssidan för att ha med annonsen i en tidning. Men en kul idé att involvera läsarna. Titta på filmen för att se effekten.

ARVE Error: need id and provider

Annons

Trippel för Antalis – tre nya storformatssäljare på plats

Ämnen i artikeln: Antalis

Antalis förstärker sin organisation genom att anställa ytterligare två säljare till sin avdelning för storformat och visuell kommunikation.

– Det är med stor glädje som vi hälsar Christer Sehlstedt och Jonas Lundström välkomna till Antalis när dom nu båda tar klivet över till oss. Både Christer och Jonas har tillträtt sina nya roller sedan början av augusti. De är, tillsammans med Andreas Andersson som började i mars, viktiga delar i Antalis satsning att växa ytterligare inom storformatsmarknaden, säger Jonas Palmgren på Antalis

Alla har lång erfarenhet inom ”viscom” och storformat, bland annat från Scandraft där alla tre har jobbat tidigare, och kommer förstärka Antalis position med sin kunskap och kontaktnät, skriver man i ett meddelande.

– Vårt mål är att bli en ännu bättre leverantör och partner till våra kunder och dessa båda rekryteringar ett viktigt steg i rätt riktning för vår strategi.

Ämnen i artikeln: Antalis
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Äntligen dags för mässa

På onsdag är det ÄNTLIGEN dags att träffas på riktigt, det är nu ganska exakt 2,5 år sedan Nordic Profile Fair hölls senaste gången på Elmia.

Årets mässa hålls den 17-18 augusti (onsdag, torsdag) och kommer även sändas live i samarbete med Onlinemässan, mer information om det hittar du här.

Nytt för i år är också att ingång till mässan sker via ingång Syd, mässan hålls i Hall C.

Cirka 100 utställare är klara, fullständig utställarlista hittar du här.

Branschkoll kommer vara på plats och prata med så många vi hinner, om du ser oss i korridorerna tveka inte på att säga hej och prata lite.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stor New Wave-ÅF förvärvad

Konsolideringen i kedjan fortsätter.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Wenaas anställer branschveteran till sin Sverigesatsning

redaktionen@branschkoll.se
Annons

En svart låda för konfektionsindustrin

Modebranschen har fått en prototyp på sin egna ”svarta låda” som lagrar utsläppssiffror och kan lämna över dessa omanipulerade, ett steg i att bli en ännu mer transparent industri.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Södras textilmassa fortsätter vinna mark

Restaurang textil Södra massa

Nytt avtal med hotell- och restauranggruppen PM & Vänner.

Södra har ingått ett avtal medhotell- och restauranggruppen PM & Vänner tillsammans ska de bägge samarbeta för att återvinna textilier och tillverka mer av Södras textilmassa Oncemore. Det här är Södras första samarbete med besöksnäringen.

– Besöksnäringen producerar en stor mängd textilavfall varje år. Med Oncemores teknik kan vi hjälpa till att ta hand om detta. Processen kombinerar avfallet med skogsråvara från våra medlemmars hållbart skötta skogar och skapar en ny textilmassa. Vi är glada att ta Oncemore in i hotell- och restaurangsektorn tillsammans med PM & Vänners lokala och prisade verksamhet, säger Södras vd Lotta Lyrå i ett meddelande.

PM & Vänners förbrukade textilier kommer att samlas in för att kunna skapa nya textiler med hjälp av Södras Oncemore.

– Under vår 30 år långa historia har hållbarhet alltid varit vårt fokus. Genom alla dessa år har Södra varit en viktig partner, där vi har samarbetat för att skapa unika aktiviteter och event för både kunder och medlemmar. Nu tar vi vårt samarbete och hållbarhetsarbete till en ny nivå, säger Monica Carlsson och Per Bengtsson, grundare PM & Vänner.

Första steget i en expansion inom hotellbranschen – ska bearbeta 25.000 ton textilavfall

Samarbetet med PM & Vänner är ett första steg för Södras och Oncemores expansion inom hotell- och restaurangbranschen. Målet är att framåt skapa en skalbar lösning som minskar onödigt avfall av textiler och som kan implementeras inom hela sektorn. På detta sätt vill Oncemore öka bidraget till en mer hållbar textilindustri med målet att bearbeta 25.000 ton textilavfall till 2025.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Posterföretag i konkurs

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenskt tryckeri säljer i Norge – och blir stor aktieägare i nya koncernen

Konsoliderar marknaden för effektiv kommunikation i print och digitala medier.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Daniel Redner till Scandraft

Ämnen i artikeln: Scandraft

Daniel Redner har lämnat Brand Factory efter tolv år. Hans nya jobb blir som säljare på Scandraft i Stockholm.

Samtidigt så kliver Lucas Fagerberg, som redan jobbar på Scandraft, också över till säljteamet i Stockholm

– Daniel är uppvuxen i den grafiska branschen och har de senaste tolv åren arbetat på Brand Factory. Lucas är en hockeykille som har arbetat på Scandraft de senaste åren och tar nu klivet till säljare. Både Daniel och Lucas kommer att ta hand om våra kunder i Stockholmsregionen och är på plats från den 15 augusti, skriver Scandraft i ett meddelande.

Scandraft är leverantör av material för bild, dekor och reklam.

Ämnen i artikeln: Scandraft
redaktionen@branschkoll.se
Annons

5 ledaregenskaper att ha med i ditt CV

Att inkludera ledarskapsförmåga på ditt CV är viktigt av flera anledningar.

För det första vill arbetsgivare veta att du har förmågan att leda och hantera projekt och team. För det andra kräver eller föredrar många jobb kandidater med ledarskapserfarenhet. Slutligen kan en lista över dina ledarskapsförmåga hjälpa dig att skilja dig från andra kandidater. Här kan man med fördel nyttja klara mallar för att förtydliga detta. Se till exempel cvmall.se

Vad är en ledarskapsförmåga egentligen?

Det finns inget entydigt svar på denna fråga eftersom ledarskap kan betyda olika saker för olika människor. Generellt sett kan dock ledarskap definieras som förmågan att vägleda och motivera andra mot ett gemensamt mål. En ledare är någon som föregår med gott exempel och inspirerar andra att göra sitt bästa. För att veta vad ledaregenskaper är måste vi definiera dem. Söker du jobb som ledare, kan ett väldesignad CV-mall stärka innehållet. Behöver du inspiration? Kolla in CV-exempel

Det finns många olika ledarstilar och de bästa ledarna är de som kan anpassa sin stil till situationen. Vissa ledare är mycket direktiv och talar om för sina medarbetare exakt vad de ska göra, medan andra har en mer handfast inställning och låter sina medarbetare ta ledningen. De mest effektiva ledarna är vanligtvis de som kan hitta en balans mellan dessa två ytterligheter och anpassa sin stil efter behov.

Här kommer dock några egenskaper som är gemensamma för alla bra ledare. Här är fem av dem:

Integritet

För att vara en effektiv ledare måste man upprätthålla en hög nivå av integritet. Integritet är egenskapen att vara ärlig och ha starka moraliska principer. Det är viktigt för ledare att vara sanningsenliga och etiska i sina handlingar för att bygga upp förtroende med sina följare. En ledare som saknar integritet kommer inte att respekteras, och kan till och med ses som oärlig och opålitlig.

Vision

För att vara en effektiv ledare är det viktigt att ha en tydlig vision. En vision är ett kraftfullt verktyg som kan hjälpa dig att hålla dig fokuserad och motiverad, även i svåra tider. Det kan också hjälpa till att inspirera och motivera dina teammedlemmar att uppnå fantastiska saker.

Inspiration

En av de viktigaste egenskaperna för en ledare att ha är inspiration. Inspiration kan komma från många olika saker, men den är mest kraftfull när den kommer inifrån. Ledare som är inspirerade kan motivera och inspirera dem runt omkring dem att uppnå stora saker. 

Strategi

För att vara en effektiv ledare måste man ha ett strategiskt tänk. Detta innebär att tänka framåt, sätta upp mål och komma med en plan för att uppnå dessa mål. Det räcker inte att bara reagera på situationer när de uppstår; en strategisk ledare planerar för alla möjliga resultat och vidtar åtgärder därefter. Att kunna tänka strategiskt är viktigt för alla ledare, oavsett om det är i näringslivet eller i politiken.

Taktik

För att vara en effektiv ledare måste du ha en mängd olika taktiker till ditt förfogande. Detta kan innefatta allt från att tala inför publik och nätverkande till problemlösning och delegering. För att bli framgångsrik är det viktigt att förstå vilken taktik som fungerar bäst för dig och ditt team. Dessutom måste du vara anpassningsbar och villig att byta kurs vid behov. Som ledare är det viktigt att behålla en positiv attityd och hålla sitt team motiverat.

Att skriva ett nytt CV 

Ett CV är ett dokument som beskriver dina färdigheter, erfarenheter och utbildningar så att potentiella arbetsgivare kan få veta mer om dig.

Nuförtiden fungerar inte ett CV som ser tråkigt ut. För att sticka ut från mängden är det nödvändigt att anpassa den till den utlysta tjänsten. Är det ett jobb inom den kreativa branschen? Använd en mer kreativ cv-mall. Är det ett traditionellt jobb? Se då till att välja ett traditionellt CV. Behöver du inspiration? Ta en titt på dessa CV mallar.

En bra process för att skapa ett välutformat CV:

Det första steget i att skriva ett CV är att samla in all information som du vill ha med. Det kan handla om dina kontaktuppgifter, arbetslivserfarenhet, utbildning och annan relevant information.

När du har samlat all din information kan du börja organisera den till ett sammanhängande dokument. Vanligtvis är CV:n indelade i fyra avsnitt: kontaktinformation, arbetslivserfarenhet, utbildning och annan relevant information. Du kan välja att organisera dessa avsnitt på det sätt som fungerar bäst för dig, men se till att det är lätt för läsaren att förstå.

När ditt CV är organiserat är det dags att börja skriva! Se till att lyfta fram dina färdigheter och erfarenheter som är mest relevanta för den tjänst du söker. Använd starka verb och ett koncist språk för att få ditt CV att sticka ut.

När du är klar med ditt CV ska du se till att korrekturläsa det för att se om det finns grammatiska fel och stavfel. Det är också en bra idé att låta någon annan läsa igenom det så att de kan ge dig feedback. När du har gjort nödvändiga ändringar kan du skriva ut ditt CV och skicka det till potentiella arbetsgivare!

redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]