Logga in

Intensifierar lobbyarbetet mot Postnord och Strålfors – ”kräver rättning i ledet”

13 juni, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Dagens Industri den 13 juni 2019.

Grafiska Företagen fortsätter tillsammans med Citymail och 21 Grams att kritiserar Postnord för att utnyttja sin dominerande ställning. Idag har man sitt andra seminarium med inbjudna politiker för att debattera frågan. Rapporten ”En postmodern framtid” med förslag på åtgärder presenteras också.

Dagens Industri passar på att skriva om det i dagens utgåva med rubriken ”Postnords utmanare går till i storoffensiv” där bland annat Ravindra Parasnis från Grafiska Företagen uttalar sig. (webbversionen av artikeln finns här)

En av de saker som man nu vill förändra är den portorabatt som Postnord ger till Strålfors som enligt uppgift i tidningen ligger på runt 25 procent av produktions­kostnaden.

Ravindra Parasnis säger vad han anser är det rätta kring systemet med rabatt på portot:

– Det ska antingen tas bort eller så ska andra tryckerier ha möjlighet att erhålla samma typ av rabatt.

Postnord ska också utnyttja sin ställning på privatmarknaden för att kunna konkurrera på företagsmarknaden. För privatpersoner kostar portot nio kronor och med en av världens största ”portostegar” betalar företag så lågt som två kronor för distributionen av ett brev. Detta ”bevisar att Postnord utnyttjar sin monopolställ­ning på privatmarknaden för att kunna pressa priserna på den konkurrensutsatta mark­naden.”

Lobbyarbetet bedrivs i projektet ”Arena för framtidens distribution” och på deras webbplats kan man följa diskussionen och seminarierna.

Här kan du hämta rapporten ”En postmodern framtid”.

Snabbväxande online-tryckeri och Landa kommer till Print Next den 7 maj

Koen Vlieghe från Landa och Wouter Haan som driver ett snabbväxande onlinetryckeri delar med sig av sin kunskap på Print Next den 7 maj.

Grafkom arrangerar den 7 maj nätverksträffen Print Next tillsammans med Grafiska Företagen och Nopa. Nu börjar talarna presenteras och på listan finns företag som Landa och Simian. (mer…)

Alsander och Stålhäll ska leda Brandfactory efter rekonstruktionen

Brandfactory har avslutat sin rekonstruktion och Martin Alsander tar över som koncernchef.

Addbrands trycksaker finns nu hos Unitedprofile – enkelt tillgängliga hos anslutna återförsäljare

Johannes Råsbrant, marknadschef på Addbrand och Mange Lindblad, vd på Unitedprofile.

Den senaste leverantören att ansluta sig till Unitedprofile är trycksaksproducenten Addbrand – som blir den första leverantören hos Unitedprofile vars huvudfokus ligger på just trycksaker. (mer…)

Så påverkar Coronaviruset branschen

Coronavirus är egentligen en grupp av olika virus, det senast upptäckta viruset heter Novel coronavirus 2019 (2019-nCoV). Namnet kommer från latinets ord för krona ”Corona” eftersom viruset påminner om just en krona. (Bild virus: WHO)

I skrivande stund är över 60.000 bekräftat smittade av Coronaviruset och över 1.300 av dessa har lett till dödsfall. Viruset har dominerat mediebevakningen världen över de senaste veckorna, allmänheten är orolig och många drar sig för att resa till framförallt Kina, men även Asien generellt. Men hur påverkar viruset vår bransch?

Kraftigt ökat intresse för information om hållbarhet och det tryckta mediet

Niklas Bille var snabb med att börja använda information om det tryckta mediets hållbarhet från Two Sides – som bland annat tagit fram en broschyr om myter och fakta kring tryck och papper. (Bilder: Two Sides Nordics)

Two Sides, som informerar om det tryckta mediets hållbarhet, blir allt mer aktiva i Norden. Nyligen öppnade man upp för lokala företag att bli partners och har redan fått med sig elva företag i Norden och Baltikum – varav tre svenska och fyra norska tryckerier. (mer…)

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Jasmine Jilltoft och Anna Pramborn som ska jobba på Scanlux nyetablerade kontor i Helsingborg.

Danska förpackningsaktören Scanlux Packaging öppnar kontor i Helsingborg.

Strejken är över: Finska pappersindustrin har ett nytt kollektivavtal

Nu kan papper lastas igen i finska hamnar. (Bild: Wikimedia Commons, Hummelhummel [CC BY-SA])

Den finska strejken i pappersindustrin är över. (mer…)

Komori utökar med efterbehandling inom civitryck – förvärvar MBO

Japanska Komori utökar sin produktportfölj med falsmaskiner genom att förvärva tyska MBO. Detta betyder att MBO gör ett nytt försök att sälja verksamheten. (mer…)

7 av 10 vill förbjuda telefonförsäljning

Telefonförsäljning är inte populärt enligt en nyligen genomförd undersökning av Norstat, 85 procent av de tillfrågade anser att telefonförsäljning drabbar människor som är utsatta och 73 procent anser att det borde vara olagligt.