Logga in

Intensifierar lobbyarbetet mot Postnord och Strålfors – ”kräver rättning i ledet”

13 juni, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Dagens Industri den 13 juni 2019.

Grafiska Företagen fortsätter tillsammans med Citymail och 21 Grams att kritiserar Postnord för att utnyttja sin dominerande ställning. Idag har man sitt andra seminarium med inbjudna politiker för att debattera frågan. Rapporten ”En postmodern framtid” med förslag på åtgärder presenteras också.

Dagens Industri passar på att skriva om det i dagens utgåva med rubriken ”Postnords utmanare går till i storoffensiv” där bland annat Ravindra Parasnis från Grafiska Företagen uttalar sig. (webbversionen av artikeln finns här)

En av de saker som man nu vill förändra är den portorabatt som Postnord ger till Strålfors som enligt uppgift i tidningen ligger på runt 25 procent av produktions­kostnaden.

Ravindra Parasnis säger vad han anser är det rätta kring systemet med rabatt på portot:

– Det ska antingen tas bort eller så ska andra tryckerier ha möjlighet att erhålla samma typ av rabatt.

Postnord ska också utnyttja sin ställning på privatmarknaden för att kunna konkurrera på företagsmarknaden. För privatpersoner kostar portot nio kronor och med en av världens största ”portostegar” betalar företag så lågt som två kronor för distributionen av ett brev. Detta ”bevisar att Postnord utnyttjar sin monopolställ­ning på privatmarknaden för att kunna pressa priserna på den konkurrensutsatta mark­naden.”

Lobbyarbetet bedrivs i projektet ”Arena för framtidens distribution” och på deras webbplats kan man följa diskussionen och seminarierna.

Här kan du hämta rapporten ”En postmodern framtid”.

Strands Grafiska köps upp

Brover Group — som äger Justnu och Printer — förvärvar Strands Grafiska. (mer…)

Dansk aktör inom visuell kommunikation gör svenskt storförvärv

Tar jättekliv i sin tillväxtresa på den svenska marknaden.

”Branschen är besatt av automatisering” – Grafkom tillbaka med Workflow Summit

Anna Oñate driver OctoBoost, Christian Weyer har startat Crispy Mountain och Kairit Parker från iOnPrint är alla djupt engagerade i att automatisera grafiska flöden. Du träffar dem på Workflow Summit.

Nätverket Grafkom är i höst tillbaka med succén Workflow Summit om arbetsflöden och automatisering. De tre första talarna är nu presenterade – de kommer från Tyskland och Estland – man satsar i år på att ytterligare förstärka det internationella perspektivet. (mer…)

Lanserar robot för packning på pall – sålde 12 direkt

Har tagit fram en lösning för packning av buntar på pall med en robot. 12 system såldes direkt vid lanseringen i maj.

Stibo investerar i arkoffset – ”anpassar oss till de nya nya marknadsvillkoren”

Danska Stibo har tagit beslut om att investera i en KBA Rapida till sin anläggning i danska Horsens. (mer…)

Två nya byråer: Arkitektbyrå knoppar av marknadsavdelning och blir kommunikationskonsult

Teamet på Hjördis – Tengboms nystartade kommunikationsbyrå. (Bild: Tengbom)

Två nya kommunikationsbyråer har nyligen skapats med koppling till arkitektbyråer. (mer…)

Skatteverkets nya vägledning om moms på trycksaker

Skatteverkets vägledning om skattesatser på tryckta produkter har skrivits om på grund av ny lagstiftning och två nya ställningstaganden.

Förvärvar strategiskt: Heidelberg ska bygga en ”App Store” för tryckerier

Det tyska mjukvarubolaget Crispy Mountain – som utvecklar det helt nya affärssystemet Keyline för grafiska företag – har förvärvats av Heidelberg. (mer…)

Ytterligare 157 miljoner till Readly för att digitalisera tidskrifter

Readly har tagit in 157 miljoner kronor i kapital (mer…)