Logga in

Intensifierar lobbyarbetet mot Postnord och Strålfors – ”kräver rättning i ledet”

13 juni, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Dagens Industri den 13 juni 2019.

Grafiska Företagen fortsätter tillsammans med Citymail och 21 Grams att kritiserar Postnord för att utnyttja sin dominerande ställning. Idag har man sitt andra seminarium med inbjudna politiker för att debattera frågan. Rapporten ”En postmodern framtid” med förslag på åtgärder presenteras också.

Dagens Industri passar på att skriva om det i dagens utgåva med rubriken ”Postnords utmanare går till i storoffensiv” där bland annat Ravindra Parasnis från Grafiska Företagen uttalar sig. (webbversionen av artikeln finns här)

En av de saker som man nu vill förändra är den portorabatt som Postnord ger till Strålfors som enligt uppgift i tidningen ligger på runt 25 procent av produktions­kostnaden.

Ravindra Parasnis säger vad han anser är det rätta kring systemet med rabatt på portot:

– Det ska antingen tas bort eller så ska andra tryckerier ha möjlighet att erhålla samma typ av rabatt.

Postnord ska också utnyttja sin ställning på privatmarknaden för att kunna konkurrera på företagsmarknaden. För privatpersoner kostar portot nio kronor och med en av världens största ”portostegar” betalar företag så lågt som två kronor för distributionen av ett brev. Detta ”bevisar att Postnord utnyttjar sin monopolställ­ning på privatmarknaden för att kunna pressa priserna på den konkurrensutsatta mark­naden.”

Lobbyarbetet bedrivs i projektet ”Arena för framtidens distribution” och på deras webbplats kan man följa diskussionen och seminarierna.

Här kan du hämta rapporten ”En postmodern framtid”.

Oatly fortsätter med sin skarpa fysiska kommunikation – nu också med produktmedia

I dagarna lanserade Oatly sin senaste kampanj ”spola mjölken” med stora inslag av fysisk kommunikation.

Bonnierförlagen anställer stjärnskott som ny vd

(Foto: Peter Jönsson)

Sara Börsvik tar i januari över som vd för Bonnierförlagen efter Håkan Rudels. (mer…)

Två nischade förpackningsbolag går samman – ny webbshop redan öppnad

Lennart Myrlöv och Peter Sandström från Grycksbo Box & Print tillsammans med Jakob Skarin från Jakebox. (Bild: Press)

Jakebox och Grycksbo Box & Print går samman i det nya bolaget Niceboxes. (mer…)

Konsumtionen av böcker ökar – förlagens försäljning sjunker

Konsumtionen av böcker ökar – under första halvåret 2019 med 5,1 procent – det är de digitala abonnemangstjänsterna som står för hela ökning. 

Tryckeri byter ut offset mot två nya digitalpressar

Investerar stort i digitaltryck. (mer…)

Z-Profil tecknar globalt avtal med jättekund

Z-Profil ska framöver sköta hanteringen av Komatsu Forests arbetskläder och produktmedia. (mer…)

Nedåt för samtliga mediekategorier i augusti 2019 – ”finns anledning till oro”

Många negativa faktorer som påverkar konsumtionen och därmed medieköpen.

Arctic Paper investerar i Polen för bredare produktportfölj

Arctic Paper har genomfört en investering på 10 miljoner euro vid sitt polska bruk i Kostrzyn. (mer…)

Clear Channel höjer priser på utomhusreklam för andra året i rad

Fler skärmar och hög efterfrågan sägs ligga bakom prishöjningarna