Intellectakoncernen växer – Rewir köper eventbyrån Bodén & Co

Pressmeddelande 2010-10-01

Kommunikationskoncernen Intellecta förvärvar 100 procent av aktierna i eventbyrån Bodén & Co Kommunikation AB (Bodén & Co) med tillträde den 1 oktober 2010. Förvärvet av Bodén & Co utgör ett strategiskt förvärv inom varumärkesbyrån Rewir. Affären är ett led i att på allvar ta klivet upp i den internationella superligan på varumärkesområdet. Rewir får nu över 65 medarbetare, en omsättning på över 150 miljoner och en stärkt förmåga att dramatisera varumärket genom effektfulla möten.

Rewir har sedan tidigare tjänster som spänner hela vägen från analys och strategi  till design och varumärkesaktivering. Bodén & Co:s 25 medarbetare kompletterar nu Rewirs aktiveringserbjudande med verktyg och kompetens för att skapa effektfulla upplevelser genom events, rörlig bild, miljöer och dramaturgi som talar till alla fem sinnen.

– Vi hälsar alla extremt kompetenta Bodénare varmt välkomna ombord. Vi vet av erfarenhet att vägvisande, starka varumärkesupplevelser är helt avgörande för att på allvar sätta en ny riktning för ett varumärke. Giftermålet mellan Rewirs varumärkesstrategiska kompetens och Bodén & Co:s dramaturgiska förmåga är därför en perfect match, säger Jacob Fant, VD på Rewir.

Byråerna ser en ökad efterfrågan på ett helhetsåtagande inom varumärkesstrategi och tillhörande dramatisering. Tillsammans med Bodén & Co utvecklas nu Rewirs möjligheter att omsätta varumärkesarbetet till olika typer av upplevelser. Bodén & Co blir en helt integrerad del av Rewir och går in under Rewirs varumärke under våren 2011.

– Vi har alltid sett de starka mötesupplevelser vi skapar som en viktig del av våra kunders strategiska varumärkesresa. Så har vi alltid tänkt och agerat. Som en del av Rewir får vi ännu större möjlighet att göra det, säger Joakim Bodén, grundare av Bodén & Co.

Ett samarbete mellan byråerna har pågått under flera år, tillsammans med flera stora gemensamma internationella kunder.

– Vi har märkt hur tydligt vi bidrar i varandras processer och att vi talar samma språk, men har olika verktyg, säger Jacob Fant. Bodén & Co:s absoluta gehör när det gäller tonträff och inramning i mötesupplevelsen har bidragit på ett avgörande sätt i våra gemensamma kundsamarbeten. Dessutom trivs vi väldigt bra tillsammans, säger Jacob Fant.

Totalt har de två byråerna vunnit 20 priser i kundundersökningen Årets Byrå, under de senaste fem åren. Nu ska byråerna fortsätta att verka tillsammans för branschens nöjdaste kunder.

– Detta blir även ett sätt att ge Bodéns & Co:s och Rewirs fantastiska medarbetare en större spelplan med fler utvecklingsmöjligheter, avslutar Joakim Bodén och Jacob Fant.

Om strukturaffären: Integrationen av verksamheterna kommer att påbörjas vid årsskiftet och en samlokalisering sker under våren. Joakim Bodén har varit majoritetsägare och kommer att kvarstå i verksamheten som affärsområdesansvarig inom Rewir. Affären omfattar en kontantdel som utbetalas under fyra år räknat från tillträdesdagen. Förvärvet förväntas påverka Intellectas vinst per aktie positivt.

Om Bodén & Co: Bodén & Co producerar event, konferens, lansering, marknadsföring, kommunikation, bolagsstämma, seminarier, roadshow, film och kickoff åt företag, myndigheter och organisationer. Under 2000-talet har Boden & Co erhållit en rad utmärkelser. Senast år 2008 utsågs Bodén & Co till Årets Eventbyrå i DI:s och REGI:s årliga kundundersökning. Bodén & Co har varit en ledande kraft inom eventbranschen i 19 år med en stor del av svenskt näringsliv på kundlistan genom åren. Verksamheten består av tre affärsområden; event/möten, film och research.

Om Rewir AB: Ledande strategi- och varumärkesbyrå. Rewir hjälper företag, myndigheter och organisationer att utveckla deras varumärken – såväl strategiskt som operativt. Rewir rankas som bästa strategi- och varumärkesbyrå enligt DI:s och REGI:s årliga kundundersökning. Rewir arbetar inom fyra affärsområden: Insikt, Strategi, Design, Koncept och Aktivering.

För ytterligare information, kontakta:

Jacob Fant, vd Rewir AB, 070-796 13 08

Joakim Bodén, vd Bodén & Co, 070-590 65 84

Richard Ohlson, koncernchef Intellecta AB, 070-9759911

Intellectas affärsidé är att erbjuda de vassaste spjutspetskompetenserna och den mest relevanta helheten inom affärsdrivande och affärsstödjande kommunikation. Verksamheten bedrivs inom två affärsområden: Intellecta Consulting (byrå- och konsulttjänster) samt Intellecta Infolog (informationslogistik). Vi är cirka 480 medarbetare på nio orter i Sverige och Danmark. Intellecta ska finnas där våra kunder finns och har behov av våra tjänster. Det är också utgångspunkten för en fortsatt internationalisering.

Vision – att kommunikation är centralt när kunden driver sin affär.

Annons

Intellecta får tillbaka 51 miljoner från skatteverket

Ämnen i artikeln: Graphic ProcédéIntellecta

Intellecta får tillbaka nästan 51 miljoner i inbetald moms för åren 2004 till 2006.

Ämnen i artikeln: Graphic ProcédéIntellecta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Debattsajten Newsmill kommer ut som tryckt tidning

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tidigare Elanderschefer startar nytt tryckeri

Ämnen i artikeln: Svenskt Tryck
Ämnen i artikeln: Svenskt Tryck
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Arkitektkopia i Uppsala förvärvar Mäss & Utställningsservice

Ämnen i artikeln: ArkitektkopiaExpo

Arkitektkopia i Uppsala har förvärvat Mäss & Utställningsservice AB. I ett pressmeddelande skriver man att ”sammanslagningen innebär att Arkitektkopia i Uppsala blir en helhetsleverantör för kunder med behov av så väl grafiskt produktionsmaterial som hjälp med mässmontrar och utställningar.”

– Sammanslagningen stärker båda parter, produktutbudet ökar och framför allt att design och produktion kan samordnas i gemensamma lokaler med gemensamma krafter, säger Erik Koppe som genomfört förvärvet.

Enligt senaste boksluten från 2009 omsätter bolagen tillsammans ca 10 miljoner kronor och har 10 anställda.

Ämnen i artikeln: ArkitektkopiaExpo
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bokbranschen förändras radikalt med inkjet

I USA pågår livliga diskussioner mellan förläggare och andra intressenter i bokindustrin. Det handlar mycket om e-böcker i kontrast till pappersböcker. Men också hur ny tryckteknik kommer att påverka hur förlagens affärsmodeller kraftigt kommer att förändras.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

HPs inkjet-satsning skriver bokslut för 2010

Ämnen i artikeln: HPInkjet

HPs nya höghastighetspressar inom inkjet har rönt stor uppmärksamhet senaste året. Det är speciellt inom förlagsvärlden som den nya tekniken först gör sitt intåg.

Ämnen i artikeln: HPInkjet
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intellecta har kartlagt svenska Twitter

Intellecta har undersökt användandet av Twitter i Sverige – eller rättare sagt personer som twittrar på svenska. Undersökningen visar att det finns 91 316 Twitterkonton som skriver sina tweets på svenska. Men de aktiva twittrarna är bara 35 993 personer.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Din guide till Print 2011

Ämnen i artikeln: Print 2011

Nästa vecka är det dags för den största grafiska mässan i Sverige – Print 2011 –  platsen är Kistamässan i Stockholm. Utställargolvet är bekvämt överskådligt med ett 60-tal utställare. Men seminarieprogrammet är fullmatat och det är svårt att hitta guldkornen. Detta är en sammanfattning som hjälper dig att hitta rätt, och utnyttja din tid på…

Nästa vecka är det dags för den största grafiska mässan i Sverige – Print 2011 –  platsen är Kistamässan i Stockholm. Utställargolvet är bekvämt överskådligt med ett 60-tal utställare. Men seminarieprogrammet är fullmatat och det är svårt att hitta guldkornen.

Detta är en sammanfattning som hjälper dig att hitta rätt, och utnyttja din tid på mässan på bästa sätt. Med den färgkodade hallplanen, bara för dig som är prenumerant på Branschkoll, kan du lätt hitta utställare inom de områden som du tittar speciellt på.

Ämnen i artikeln: Print 2011
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Amazon säljer fler e-böcker än pocketböcker

Ämnen i artikeln: Amazone-böcker

Utvecklingen har gått snabbar än vad man tidigare trott. Amazons vd, Jeff Bezoz, säger att man 2010, sålde 15 procent fler e-böcker än pocketböcker.

Ämnen i artikeln: Amazone-böcker
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sänk kostnaden för osorterade postsändningar

Ämnen i artikeln: Distribution
Ämnen i artikeln: Distribution
redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]