Intellectakoncernen växer – Rewir köper eventbyrån Bodén & Co

Pressmeddelande 2010-10-01

Kommunikationskoncernen Intellecta förvärvar 100 procent av aktierna i eventbyrån Bodén & Co Kommunikation AB (Bodén & Co) med tillträde den 1 oktober 2010. Förvärvet av Bodén & Co utgör ett strategiskt förvärv inom varumärkesbyrån Rewir. Affären är ett led i att på allvar ta klivet upp i den internationella superligan på varumärkesområdet. Rewir får nu över 65 medarbetare, en omsättning på över 150 miljoner och en stärkt förmåga att dramatisera varumärket genom effektfulla möten.

Rewir har sedan tidigare tjänster som spänner hela vägen från analys och strategi  till design och varumärkesaktivering. Bodén & Co:s 25 medarbetare kompletterar nu Rewirs aktiveringserbjudande med verktyg och kompetens för att skapa effektfulla upplevelser genom events, rörlig bild, miljöer och dramaturgi som talar till alla fem sinnen.

– Vi hälsar alla extremt kompetenta Bodénare varmt välkomna ombord. Vi vet av erfarenhet att vägvisande, starka varumärkesupplevelser är helt avgörande för att på allvar sätta en ny riktning för ett varumärke. Giftermålet mellan Rewirs varumärkesstrategiska kompetens och Bodén & Co:s dramaturgiska förmåga är därför en perfect match, säger Jacob Fant, VD på Rewir.

Byråerna ser en ökad efterfrågan på ett helhetsåtagande inom varumärkesstrategi och tillhörande dramatisering. Tillsammans med Bodén & Co utvecklas nu Rewirs möjligheter att omsätta varumärkesarbetet till olika typer av upplevelser. Bodén & Co blir en helt integrerad del av Rewir och går in under Rewirs varumärke under våren 2011.

– Vi har alltid sett de starka mötesupplevelser vi skapar som en viktig del av våra kunders strategiska varumärkesresa. Så har vi alltid tänkt och agerat. Som en del av Rewir får vi ännu större möjlighet att göra det, säger Joakim Bodén, grundare av Bodén & Co.

Ett samarbete mellan byråerna har pågått under flera år, tillsammans med flera stora gemensamma internationella kunder.

– Vi har märkt hur tydligt vi bidrar i varandras processer och att vi talar samma språk, men har olika verktyg, säger Jacob Fant. Bodén & Co:s absoluta gehör när det gäller tonträff och inramning i mötesupplevelsen har bidragit på ett avgörande sätt i våra gemensamma kundsamarbeten. Dessutom trivs vi väldigt bra tillsammans, säger Jacob Fant.

Totalt har de två byråerna vunnit 20 priser i kundundersökningen Årets Byrå, under de senaste fem åren. Nu ska byråerna fortsätta att verka tillsammans för branschens nöjdaste kunder.

– Detta blir även ett sätt att ge Bodéns & Co:s och Rewirs fantastiska medarbetare en större spelplan med fler utvecklingsmöjligheter, avslutar Joakim Bodén och Jacob Fant.

Om strukturaffären: Integrationen av verksamheterna kommer att påbörjas vid årsskiftet och en samlokalisering sker under våren. Joakim Bodén har varit majoritetsägare och kommer att kvarstå i verksamheten som affärsområdesansvarig inom Rewir. Affären omfattar en kontantdel som utbetalas under fyra år räknat från tillträdesdagen. Förvärvet förväntas påverka Intellectas vinst per aktie positivt.

Om Bodén & Co: Bodén & Co producerar event, konferens, lansering, marknadsföring, kommunikation, bolagsstämma, seminarier, roadshow, film och kickoff åt företag, myndigheter och organisationer. Under 2000-talet har Boden & Co erhållit en rad utmärkelser. Senast år 2008 utsågs Bodén & Co till Årets Eventbyrå i DI:s och REGI:s årliga kundundersökning. Bodén & Co har varit en ledande kraft inom eventbranschen i 19 år med en stor del av svenskt näringsliv på kundlistan genom åren. Verksamheten består av tre affärsområden; event/möten, film och research.

Om Rewir AB: Ledande strategi- och varumärkesbyrå. Rewir hjälper företag, myndigheter och organisationer att utveckla deras varumärken – såväl strategiskt som operativt. Rewir rankas som bästa strategi- och varumärkesbyrå enligt DI:s och REGI:s årliga kundundersökning. Rewir arbetar inom fyra affärsområden: Insikt, Strategi, Design, Koncept och Aktivering.

För ytterligare information, kontakta:

Jacob Fant, vd Rewir AB, 070-796 13 08

Joakim Bodén, vd Bodén & Co, 070-590 65 84

Richard Ohlson, koncernchef Intellecta AB, 070-9759911

Intellectas affärsidé är att erbjuda de vassaste spjutspetskompetenserna och den mest relevanta helheten inom affärsdrivande och affärsstödjande kommunikation. Verksamheten bedrivs inom två affärsområden: Intellecta Consulting (byrå- och konsulttjänster) samt Intellecta Infolog (informationslogistik). Vi är cirka 480 medarbetare på nio orter i Sverige och Danmark. Intellecta ska finnas där våra kunder finns och har behov av våra tjänster. Det är också utgångspunkten för en fortsatt internationalisering.

Vision – att kommunikation är centralt när kunden driver sin affär.

Annons

Rapport: Plast som bränns orsakar sex procent av Sveriges växthusgasutsläpp

Ämnen i artikeln: Plast

Orkla har publicerat årets plastrapport.

Ämnen i artikeln: Plast
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Lätt att sortera rätt: Quorn inför standardiserad sorteringsmärkning

Ämnen i artikeln: ÅtervinningCirkularitet

Quorn Foods inför den nordiska sorteringsmärkningen på alla sina dagligvaruförpackningar. När samma märkning finns både på förpackningen och på insamlingskärlet blir det lättare att sortera rätt, berättas det i en artikel på FTI:s sajt.

– Vi tyckte märkningen var bra, enkel och tydlig och bestämde oss för att använda den. Att samma symbol både finns på förpackningen och på återvinningsstationen tycker vi är en stor fördel och underlättar för konsumenten att sortera rätt. Hållbarhet och minskad klimatpåverkan är viktigt för oss och att underlätta och öka återvinningen av förpackningar är en del av vårt hållbarhetsarbete, säger Caroline Ullmark, Commercial Coordinator Nordics på Quorn Foods

Ämnen i artikeln: ÅtervinningCirkularitet
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ikea och Älmhults kommun planerar YH-utbildning av förpackningsingenjörer

Ansökan är inskickad och man hoppas på utbildningsstart hösten 2023.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pulpac forsätter landa patent – över 50 pågående ansökningar

Pulpac torrformad fiber
Ämnen i artikeln: Formed FiberPulpac

Göteborgsbaserade Pulpac, som har utvecklat en metod för torrformad fiber fortsätter att lämna in patentansökningar. Så här långt har man 28 patentfamiljer och 85 beviljade nationella patent och över 50 pågående patentansökniningar.

– Det sker innovationer på Pulpac varje vecka vilket gör att vi snabbt utökar antalet patent. Glädjande är också att de företagg som vi blivit partners med bidrar till utvecklingen och till vår vision att ersätta engångsplastprodukter med produkter av torrformad fiber så snart som det bara går, säger Peter Ekwall, Chief Intellectual Property Officer på Pulpac i ett pressmeddelande.

Läs också: Utrullningen har börjat – Pulpac ska befria världen från plast

Ämnen i artikeln: Formed FiberPulpac
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenska Biofiber Tech ingår nytt partnerskap

Biofiber Tech

”Samarbetet gör att vi kan skala upp vår försäljning och produktion på kort tid”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Högsta betyg från kunderna i test av återbrukbara förpackningar inom e-handel

Royal Canin Repack

Projektet är redan igång i Sverige.

redaktionen@branschkoll.se

Många unga struntar i att sortera förpackningar

Ämnen i artikeln: ÅtervinningCirkularitet

Undersökning: Vi har en relativt hög grad av återvinning i Sverige. Men i åldersgruppen 18-29 år tycker en tredjedel att det är mer bekvämt att slänga sina förpackningar i hushållsavfallet än att källsortera dem.

Ämnen i artikeln: ÅtervinningCirkularitet
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Han är ny säljare på Miller Graphics

Joakim Dahlgren har börjat som säljare på Miller Graphics. Han kommer senast från en tjänst som prepresspecialist på AR Packaging.

Joakim är också styrelsemedlem i Sweflex sedan nästan tio år.

https://www.linkedin.com/in/joakim-dahlgren-86137216/
redaktionen@branschkoll.se

Ett steg närmare kommunalt insamlingsansvar

Det första formella steget mot ett kommunalt insamlingsansvar för förpackningsavfall från hushåll är nu taget. Riksdagen har bifallit regeringens proposition som innehåller vissa bemyndiganden som är nödvändiga för att regeringen ska kunna gå vidare med det förslag till förordning som tidigare remissbehandlats. 

– Detta är ett efterlängtat beslut, som vi och producenterna tillsammans arbetat för att få på plats, säger Tony Clark, vd Avfall Sverige i en artikel på deras sajt.

Föreskrifterna om kommunalt insamlingsansvar för förpackningsavfall kommer att finnas med i den förordning som regeringen ska besluta om.  

Beskedet från regeringen är att förordningen nu bereds. Regeringen har inte meddelat något datum för beslut, men det är troligt att beslut tas i närtid.

Läs Riksdagens beslut.

redaktionen@branschkoll.se

Ny marknadsdirektör till Emballator

Ämnen i artikeln: Emballator

Emballator Metal Group har anställt Erik Lejon som ny Market and sales director.

Erik kommer senast från rollen som Bussines Area Director på Itab Group, skriver Emballator i ett meddelande.

Ämnen i artikeln: Emballator
redaktionen@branschkoll.se
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]