Intellectakoncernen växer – Rewir köper eventbyrån Bodén & Co

Pressmeddelande 2010-10-01

Kommunikationskoncernen Intellecta förvärvar 100 procent av aktierna i eventbyrån Bodén & Co Kommunikation AB (Bodén & Co) med tillträde den 1 oktober 2010. Förvärvet av Bodén & Co utgör ett strategiskt förvärv inom varumärkesbyrån Rewir. Affären är ett led i att på allvar ta klivet upp i den internationella superligan på varumärkesområdet. Rewir får nu över 65 medarbetare, en omsättning på över 150 miljoner och en stärkt förmåga att dramatisera varumärket genom effektfulla möten.

Rewir har sedan tidigare tjänster som spänner hela vägen från analys och strategi  till design och varumärkesaktivering. Bodén & Co:s 25 medarbetare kompletterar nu Rewirs aktiveringserbjudande med verktyg och kompetens för att skapa effektfulla upplevelser genom events, rörlig bild, miljöer och dramaturgi som talar till alla fem sinnen.

– Vi hälsar alla extremt kompetenta Bodénare varmt välkomna ombord. Vi vet av erfarenhet att vägvisande, starka varumärkesupplevelser är helt avgörande för att på allvar sätta en ny riktning för ett varumärke. Giftermålet mellan Rewirs varumärkesstrategiska kompetens och Bodén & Co:s dramaturgiska förmåga är därför en perfect match, säger Jacob Fant, VD på Rewir.

Byråerna ser en ökad efterfrågan på ett helhetsåtagande inom varumärkesstrategi och tillhörande dramatisering. Tillsammans med Bodén & Co utvecklas nu Rewirs möjligheter att omsätta varumärkesarbetet till olika typer av upplevelser. Bodén & Co blir en helt integrerad del av Rewir och går in under Rewirs varumärke under våren 2011.

– Vi har alltid sett de starka mötesupplevelser vi skapar som en viktig del av våra kunders strategiska varumärkesresa. Så har vi alltid tänkt och agerat. Som en del av Rewir får vi ännu större möjlighet att göra det, säger Joakim Bodén, grundare av Bodén & Co.

Ett samarbete mellan byråerna har pågått under flera år, tillsammans med flera stora gemensamma internationella kunder.

– Vi har märkt hur tydligt vi bidrar i varandras processer och att vi talar samma språk, men har olika verktyg, säger Jacob Fant. Bodén & Co:s absoluta gehör när det gäller tonträff och inramning i mötesupplevelsen har bidragit på ett avgörande sätt i våra gemensamma kundsamarbeten. Dessutom trivs vi väldigt bra tillsammans, säger Jacob Fant.

Totalt har de två byråerna vunnit 20 priser i kundundersökningen Årets Byrå, under de senaste fem åren. Nu ska byråerna fortsätta att verka tillsammans för branschens nöjdaste kunder.

– Detta blir även ett sätt att ge Bodéns & Co:s och Rewirs fantastiska medarbetare en större spelplan med fler utvecklingsmöjligheter, avslutar Joakim Bodén och Jacob Fant.

Om strukturaffären: Integrationen av verksamheterna kommer att påbörjas vid årsskiftet och en samlokalisering sker under våren. Joakim Bodén har varit majoritetsägare och kommer att kvarstå i verksamheten som affärsområdesansvarig inom Rewir. Affären omfattar en kontantdel som utbetalas under fyra år räknat från tillträdesdagen. Förvärvet förväntas påverka Intellectas vinst per aktie positivt.

Om Bodén & Co: Bodén & Co producerar event, konferens, lansering, marknadsföring, kommunikation, bolagsstämma, seminarier, roadshow, film och kickoff åt företag, myndigheter och organisationer. Under 2000-talet har Boden & Co erhållit en rad utmärkelser. Senast år 2008 utsågs Bodén & Co till Årets Eventbyrå i DI:s och REGI:s årliga kundundersökning. Bodén & Co har varit en ledande kraft inom eventbranschen i 19 år med en stor del av svenskt näringsliv på kundlistan genom åren. Verksamheten består av tre affärsområden; event/möten, film och research.

Om Rewir AB: Ledande strategi- och varumärkesbyrå. Rewir hjälper företag, myndigheter och organisationer att utveckla deras varumärken – såväl strategiskt som operativt. Rewir rankas som bästa strategi- och varumärkesbyrå enligt DI:s och REGI:s årliga kundundersökning. Rewir arbetar inom fyra affärsområden: Insikt, Strategi, Design, Koncept och Aktivering.

För ytterligare information, kontakta:

Jacob Fant, vd Rewir AB, 070-796 13 08

Joakim Bodén, vd Bodén & Co, 070-590 65 84

Richard Ohlson, koncernchef Intellecta AB, 070-9759911

Intellectas affärsidé är att erbjuda de vassaste spjutspetskompetenserna och den mest relevanta helheten inom affärsdrivande och affärsstödjande kommunikation. Verksamheten bedrivs inom två affärsområden: Intellecta Consulting (byrå- och konsulttjänster) samt Intellecta Infolog (informationslogistik). Vi är cirka 480 medarbetare på nio orter i Sverige och Danmark. Intellecta ska finnas där våra kunder finns och har behov av våra tjänster. Det är också utgångspunkten för en fortsatt internationalisering.

Vision – att kommunikation är centralt när kunden driver sin affär.

Bong Q1 – fortsätter omvandling till ett ”Light Packaging”-företag

Ämnen i artikeln: Bong
Ämnen i artikeln: Bong
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso säljer wellpappanläggningar i Ryssland

Ämnen i artikeln: Stora Enso

En nedskrivning på 35 miljoner euro är redan gjord och övriga förluster uppgår till cirka 55 miljoner euro.

Ämnen i artikeln: Stora Enso
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso lanserar svenskt program för biologisk mångfald

Ämnen i artikeln: Stora Enso
Ämnen i artikeln: Stora Enso
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nytt vattentåligt papper

Vattenbeständigt och återvinningsbart i systemet för pappersförpackningar.

Smurfit Kappa har utvecklat ett nytt vattentåligt papper vid namn Aquastop. Papperet är vattenbeständigt men fullt återvinningsbart ”trots” detta.

Det nya papperet ingår i företagets Better Planet Packaging-portfölj, som erbjuder det man kallar för ”hållbara alternativ till engångsplaster”.

– Vi är mycket glada över Aquastop och tror att det är ett papper som kommer att bli populärt, särskilt bland dem som transporterar varor i mer krävande miljöer, säger Lars Henriksson, vice vd för produktutveckling på Smurfit Kappa Paper Division, i ett pressmeddelande.

Papperet kommer att visas upp på Smurfit Kappas kundinnovationsevenemang i slutet av maj 2022.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ecolean får miljöutmärkelse för andra året i rad

För andra året i rad har Ecolean belönats med Platinum Ecovadis-medaljen, vilket placerar företagets hållbarhetsarbete bland de högst rankade globalt.

Globala hållbarhetsvärderingsleverantören Ecovadis utvärderar 90.000 företag från över 200 industrier och 160 länder varje år.

– Vi använder de årliga hållbarhetsbetygen från Ecovadis för att få en oberoende bedömning av det arbete vi gör och för att kunna jämföra vårt hållbarhetsarbete med andra företag. Det är med stor stolthet som vi ännu en gång är uppmärksammade bland de bästa en procenten globalt inom hållbarhet, säger Anna Palminger, hållbarhetsdirektör, Ecolean Group i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny rapport: Innovationstakten inom förpackningsutveckling måste öka

200 förpackningsexperter ger sin syn på framtidens livsmedelsförpackning. Här laddar du ner rapporten.

redaktionen@branschkoll.se

Upprop: Två nya grafiska utbildningar – ”vi behöver branschens stöd”

Brobygrafiska kommer under kommande år ta initiativet till att ansöka om att få bedriva två nya utbildningar; Traditionellt grafiskt hantverk och en Lärlingsutbildning med inriktning tryckare.

Ansökningarna är en följd av Grafiska Företagens rekryteringsundersökning 2022 där det framkommer att branschens de kommande åren är i stort behov av kompetens – över tusen personer ska anställas fram till 2024.

Upprop utbildning – tillsammans kompetensförsörjer vi den grafiska branschen

– Som en av få aktörer kvar inom utbildningssektorn i den grafiska branschen behöver vi ta ett omtag och hitta vägar för att tillsammans med branschen bevara, utveckla och utbilda för framtiden, säger Evelina Nilsson, verksamhetsansvarig Brobygrafiska.

Nu söker Brobygrafiska företagskontakter som kan vara med och tycka till om utbildningarna samt intyga att de behövs.

– Ju fler som är med och intygar att dessa utbildningar behövs – desto större är chansen att vi med hjälp av statliga medel har möjlighet att vara med och bidra till en strategisk kompetensförsörjning, menar Evelina Nilsson.

Så om du är företagare i branschen och vet att du behöver anställa grafisk kompetens de kommande åren – se till att fylla i de här fomulären och hjälp till att skapa nya utbildningar:

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De vill plantera 2,4 miljarder träd

Kan binda in 220 miljoner ton koldioxid fram till 2032.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Smurfit Kappa ökar kapaciteten i Nybro

Smurfit Kappa investerar 75 miljoner kronor i sin anläggning i Nybro.

redaktionen@branschkoll.se

Arta Plast nyrekryterar

redaktionen@branschkoll.se
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]