Intellecta organiserar om bland byråerna


Vill du fortsätta läsa?
Den här artiklen är en del av Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.
Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll
Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.
(Inkl. Promotion)
JustNu-kedjan får gratis PR

Konkurserna minskar kraftigt i grafisk bransch

Konkursnivån är normal för det totala näringslivet men grafiska- och kommunikationsbranschen klarar sig mycket bättre jämfört med 2010.
Tidningen är den nya katalogen

Att göra en tidning är lättare och mer flexibelt än en katalog vilket passar bra för företagen som hela tiden måste anpassa sin kommunikation efter trender och förändringar hos målgruppen.
Adobe släpper Enterprise Edition av Digital Publishing Suite för publicering på läsplattor

Pressmeddelande 2011-03-09
Adobe Systems släpper nu Enterprise Edition av Digital Publishing Suite, en ny version av Adobes familj med tjänster och teknik som hjälper mediaföretag att producera, publicera och sälja digitalt innehåll, tillsammans med mjukvara för presentation på mobila enheter. Enterprise-versionen vänder sig till större mediaföretag och ger dem möjlighet att skapa skräddarsydda publiceringslösningar för surfplattor utan att störa befintliga publicerings- och produktionssystem.
Digital Publishing Suite Enterprise Edition är bland annat avsedd för att skapa och producera digitala editioner för Android-baserade surfplattor som Motorola Xoom och Samsung Galaxy Tab, RIM PlayBook, samt för surfplattor som kör iOS. Denna lansering följer på nyheten om att Adobe Digital Publishing Suite kommer att stödja båda de ledande prenumerationstjänsterna för utgivare av digitala magasin och dagstidningar, Apple App Store Subscriptions och Google One Pass.
– Hela mediabranschen har fått en energikick av de nya surfplattorna, som banat väg för magasin och dagstidningar i nya spännande digitala format som engagerar läsarna och erbjuder annonsörer slagkraftiga interaktiva placeringar. Genom vårt samarbete med några av de främsta publicisterna under ett omfattande prerelease-program har Enterprise-versionen av Adobe Digital Publishing Suite fått sitt elddop och vi kan nu se fram emot ännu mer spännande innehåll som kommer till en surfplatta nära dig, säger David Wadhwani, chef för Creative and Interactive Solutions på Adobe.
Med Enterprise-versionen av Digital Publishing Suite kan mediaföretag över hela världen bygga helt anpassade digitala publiceringslösningar med utgångspunkt i Adobe Creative Suite 5 och dess verktyg som är nära integrerade med Adobe Online Marketing Suite, liksom med befintliga redaktionella publiceringssystem och externa prenumerationssystem.
Adobe Digital Publishing Suite Enterprise Edition har valts av ett flertal ledande mediaföretag, bland andra Bonnier, Condé Nast, Globo Media Group, Martha Stewart Living Omnimedia och National Geographic – för att kunna erbjuda några av världens främsta tidningstitlar i nya digitala editioner på surfplattor.
Tjänster och funktioner för stora mediaföretag
Enterprise-versionen av Digital Publishing Suite omfattar en rad driftade tjänster och funktioner för mediaföretag. Bland de tillgängliga tjänsterna finns:
- Distribution Service för lagring och distribution av digitala utgåvor till en rad olika slags enheter baserade på Android, iOS och RIM QNX.
- Analytics Service för att analysera och optimera redaktionellt innehåll och annonser med stöd av inbyggda analysrapporter eller genom Adobe SiteCatalyst för mer utförliga rapporter och analyser.
- Viewer Builder Service för att skapa, förhandsgranska och testa viewer-applikationer med eget varumärke.
- E-commerce Service för försäljning av innehåll via mobila marknadsplatser som Apple App Store och Android Market, digitala detaljistkanaler och prenumerationer direkt från utgivaren.
- Folio Producer Service för att hantera och överföra material direkt inifrån Adobe InDesign CS5 och organisera och skapa färdiga digitala publikationer.
Ytterligare information finns på www.adobe.com/digitalpublishing och på Digital Publishing-bloggen.
DanagårdLiTHO tecknar avtal med Väderstad-Verken

DanagårdLiTHO har tecknat avtal med Väderstad-Verkan AB gällande framställning av Bruksanvisningar, Reservdelsböcker, Monteringsanvisningar, Såtabeller och Quickstart-guider.
RR Donelly och KBA utvecklar ny inkjet/offset-teknik

Android växer extremt snabbt på smartphone-marknaden

I januari 2011 var Googles operativsystem för smarta telefoner störst i USA. Under 2010 ökade det med 339 procent. Apple ligger kvar på 25 procent av marknaden. Diagrammet talar sitt tydliga språk. Många kommer att ha en Iphone – men långt många fler kommer att ha telefoner baserade på Android.
Nya tidningar först på läsplattor

All time high på reklammarknaden 2011

IRM:s senaste prognos visar att reklammarknaden under 2011 kommer att omsätta mer än under rekordåret 2008. Det betyder att fallet under 2009, som var det största raset sedan IRM började mäta reklammarknaden, förväntas vara återtaget i år. Tillväxten på reklammarknaden under 2011 bedöms landa på nära 6 procent och därmed omsätta närmare 33 miljarder kronor.
Starkast ökning förväntas hos mobilmarknadsföringen och sökordsmarknadsföringen. TV- reklamen, som var en av vinnarna under 2010, fortsätter att öka starkt och slå nya omsättningsrekord 2011. Även butiksmedia och Events bedöms kunna uppvisa tvåsiffriga tillväxttal i år. Dagspressen gjorde en rejäl comeback under förra året och beräknas i år kunna öka sina annonsintäkter ytterligare.
– När den svenska ekonomin nu går som tåget är farten på reklammarknaden fortsatt mycket hög. Att marknaden bedöms växa med drygt 1,8 miljarder kronor i år talar sitt tydliga språk, säger IRM:s VD Magnus Anshelm.
Högtrycket på TV-marknaden och inom Internetreklamen är allmänt känt, men nu ser vi att även dagspressen och flera andra medier fortsätter att öka sina intäkter under året, avslutar Magnus Anshelm.
Ipad-appar för 60 miljoner

Mediehusens framtida utmaning består i att konkurrera med hundratusentals andra program snarare än en handfull andra tidningar, TV-kanaler eller förlag.
Hittills märks en hög betalningsvilja för appar bland Ipad-innehavare. Trots tröga starter för bland annat tidningsappar tyder utvecklingen på en stor framtida marknadspotential. Detta säger Mediavision som undersökt marknaden för appar till Ipad.
Mediavisions senaste analys av Ipad-innehavare i Sverige visar att drygt 75 procent uppger att de har laddat ned en app och knappt 30 procent anger att de har köpt en app under den senaste månaden.
Genomsnittskostnaden för en app bland de 100 mest populära Ipad-apparna är idag ca 30 kr. Utifrån antalet appar som en användare uppger att de köper per månad innebär det att marknaden för Ipad- appar i nuläget är värd drygt 60 MSEK per år.
-Vi ser att priskänsligheten är lägre i Ipad än i smartphones. Tillsammans med den höga tillväxten i antal Ipads gör det att storleken på app-marknaden växer mycket snabbt. De digitala intäkterna har ofta begränsats till annonslösningar men detta indikerar att surfplatteägarna är villiga att betala för innehåll, säger Ingrid Salomonsson på Mediavision.