Intellecta klättrar på jämställdhetslista

Vill du fortsätta läsa?

Den här artiklen är en del av Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.

Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll

Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.

PRINT, PACK & ETIKETT
(Inkl. Promotion)

1.400 kr/månad

Läs allt på Branschkoll om tryckeri-, pack & etikett samt produktmedia.

promotion

Från:
298 kr/månad

Läs allt vi skriver om produktmediabranschen

Annons

Papperna påskriva för Ahlsells nya lager – en miljardinvestering

Den 18 januari tecknade Ahlsell ett avtal med Hallsberg kommun om köp av mark för etablering av sitt nya lager.

Ahlsell kommer etablera en helt ny lagerverksamhet på den 280.000 kvm stora tomten, som ska komplettera bolagets befintliga logistikverksamhet i Hallsberg, enligt pressmeddelande. Investeringen är på drygt en miljard, mer om det kan du läsa nedan.

LÄS OCKSÅ: Ahlsell investerar en miljard i nytt lager som ska ligga bredvid det befintliga

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Leverantör återkallar arbetskläder – kan enkelt fatta eld

tröjor
Ämnen i artikeln: ArbetskläderWorkwear
Ämnen i artikeln: ArbetskläderWorkwear
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Skottland överväger att bannlysa profilreklam för alkoholaktörer

Skottlands regering kikar nu på ett förslag kring att bannlysa bland annat profilprodukter för alkoholaktörer i landet för att stävja vad de anser vara en oroväckande utveckling av alkoholkonsumtion.

– Genom att begränsa alkoholreklam i Skottland hoppas vi reducera lockelsen med alkohol till våra unga befolkning, säger Maree Todd som är hälso- och sportminister, skriver ASI (låst artikel).

Än så länge är det bara under utvärdering och ingen lagstiftning är på plast, men den brittiska branschorganisationen (BPMA) håller ett nära öga på situationen och försöker stoppa förslaget innan det kommer längre.

– Varenda bryggeri i det här landet har sin egen merchandise som hjälper dem marknadsföra sina produkter, det är både bra för att stärka varumärket och en viktig inkomstkälla. Och så har vi whisky-industrin som omsätter miljontals pund, människor från hela världen reser hit för att besöka destillerier och se hur whiskyn görs. Och så vill de ha med sig en souvenir därifrån, det här skulle innebära slutet på glasen från Glencairn, brandade t-shirts, hoodies, nyckelringar med mera. Allt du skulle lämnas kvar med är känslan av att Skottland skäms över en ikonisk produkt som hela världen avundas, och det vore dumt, skriver den skotska journalisten Scott Begbie.

Framtiden får utvisa om förslaget går igenom.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Reportage om textilåtervinning i Sveriges Radio

Sveriges Radio har gjort en djupdykning i textilåtervinningens fram- och baksidor, ett 45 min långt avsnitt där flera avantgarde-aktörer inom morgondagens textilåtervinning medverkar – lyssna här.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu är Felestads och Påhlsons Daylights nya vd på plats

Ämnen i artikeln: Felestad

Nu är Joel Rönnemann officiellt på plats på vd-stolen hos Felestads och Påhlsons Daylight sedan den 24 januari enligt uppgifter från Bolagsverket.

Joel Rönnemann hade tidigare en toppostion på Kjell & Company, där han var kommersiell chef. Nu ska han leda Felestads och Påhlsons Daylights efter sammanslagning hösten 2021.

LÄS OCKSÅ: Felestad och Påhlsons Daylight anställer rutinerad vd från Kjell & Company

Ämnen i artikeln: Felestad
redaktionen@branschkoll.se
Annons

PSI 2023 – ”Utställarna jublade”

Ämnen i artikeln: PSI

PSI, som ju tvingats ställa in två år i rad, firade nu sitt 60-års jubileum och det dök ”bara” upp 487 utställare jämfört med cirka 1.000 som det brukar vara. Däremot var besöksantalet detsamma som det brukar cirka 11.000 enligt PSI själva.

Kjell Harbom som var på plats räknade lite mer exakt på antalet besökare (10.590), han bedömer ändå mässan som en ”succé”.

– Det var 487 utställare från 47 länder och 10.590 besökare från 75 länder. Det betyder 23 besökare per  utställare en mycket bra siffra för en stängd fackmässa, så ja PSI var en succé. Hälften antal utställare mot vanliga fall men samma antal besökare som det brukar vara. Utställarna på plats jublade och de som inte var där bör ta sig en funderare, säger Kjell Harbom till Branschkoll.

Såg du några fler trender där nere Kjell?

– Hållbarhetstrenden har växt, den växer för varje mässa och allt fler slår mynt av det arbetet. Sen var det fler internationella utställare. Fler från Öststater och från Turkiet än det brukar och det är ju det man vill se på en mässa, nyheter!

1 miljard euro upp i rök

Petra Lassahn som är mässans verkställande direktör presenterade egna studier genomförda av den tyska branschförening som slog fast att 98 procent av alla tyskar som är över 14 år äger minst en produktmedia och 90 procent av dem använder den regelbundet.

Vidare har man tittat på storleken på den tyska markanden för produktmedia och den är nu i storleksordningen 2 miljarder euro, jämfört med 3 miljarder euro för pandemin.

– Våra förväntningar överträffades särskilt av den internationella närvaron med besökare som inte bara kom från Europa utan också från Nordamerika, Mellanöstern och Nordafrika. En av två besökare reste till PSI från utlandet. Särskilt imponerande var den innovativa kraften och smidigheten med vilken företag använde tiden för att anpassa sina produkter till de nuvarande kraven och trenderna med hållbara material och moderna tekniker, säger Barbara Leithner COO på mässarrangören RX Austria & Tyskland, skriver ASI.

Ämnen i artikeln: PSI
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Lyreco släpper klimatberäkning

Ämnen i artikeln: Lyreco
Ämnen i artikeln: Lyreco
redaktionen@branschkoll.se
Annons

119 utställare från 14 länder kommer till Odense och Myvendo Fair

Ämnen i artikeln: myvendofair

Myvendo Fair har släppt utställarlistan för årets mässa som äger rum 8-9 mars. På listan, som du hittar här, finns 119 utställare från 14 länder.

För underhållning står Gasbox som beskrivs som Danmarks bästa ”Gasolin och Kim Larsen-kopia”.

Mer information hittar du här.

Ämnen i artikeln: myvendofair
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Expoaktör breddar med profilprodukter

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fristads namnger cykeltävling

Ämnen i artikeln: Fristads

Stockholm Cyclocross Weekend heter numera Fristads Cyclocross Weekend i och med Fristads sponsorskap. Sporten är ny för oss på branschkollredaktion men det är tydligen en cykeltävling med anor från 1904.

Sporten är som störst i Belgien och Nederländerna. Tävlingarna körs på en varvbana som innehåller sand, lera och gräs, tekniska partier med trappor, hopphinder skråkörning och branta backar. Beroende på klass är tävlingarna ofta mellan 30 och 60 minuter långa.

– Det känns jättekul att vi kan gå in i sporten här i Sverige och se hur den utvecklas de kommande åren. Våra kollegor i Benelux har sedan flera år varit engagerade inom cyclocross så vi har hämtat mycket inspiration därifrån och ser fram mot att vara en del av Stockholm Cyclocross Weekend framåt, säger Sofia Wackling, Global Marketing Manager på Fristads, i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Fristads
redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]