Logga in

Inleder nordiskt samarbete kring 3D-print

12 december, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Nordic AM Group är ett nytt intiativ vars målsättning är att skapa en nordisk marknad och mötesplats för 3D-printing, eller som de själva kallar det, additiv tillverkning.

Nordic AM Group höll sitt första seminarium i början av december i 3DVerkstans lokaler i Stockholm. Dit tog sig 42 besökare som lyssnade till sex föreläsningar samt hade workshopdiskussioner. Talarna kom från företag som Equinor, Sandvik, Siemens och Wärtsilä.

– Jag hoppas att det här kan leda till att industrin i Norden verkligen får upp ögonen för additiv tillverkning och att det skapas tillväxt inom det området. Jag hoppas också att det skapas forskning kring utveckling av 3D-printing i ett nära samarbete mellan industrierna, akademin och även sådana organisationer som vi, säger Mikael Melitshenko, affärs- och projektutvecklare inom avancerad tillverkning på Alfred Nobel Science Park, i ett pressmeddelande.

Under seminariet beslutade initiativtagarna att de ska ta fram en plan för framtiden för Nordic AM Group samt bjuda in till ett liknande event till våren.

Brede Laerum från Equinor var en av talarna på Nordic AM Groups första seminarium. (Foto: Mikael Melitshenko)

Papper som lyfter varumärket – ”Att säga att det är för dyrt är inte okej”

I höstas började Dilip Jernsparv på Papyrus för att sprida budskapet om hur papper kan hjälpa företag att effektivare få fram sina budskap. Under konceptet Value in Paper har man ett stort utbud av specialpapper som i och med utvecklingen inom kommunikationsområdet blir allt mer aktuella att använda. (mer…)

De bygger Tetra Paks första digitalpress – produktanpassning, kundinteraktion och spårbarhet i fokus

Tetra Pak tar ett stort steg när de nu börjar utforska den digitala trycktekniken för sina dryckesförpackningar. (mer…)

Modegigant teamar upp med heta Sulapac – ska ersätta plastförpackningar

Nyligen skrev vi om Sulapacs nedbrytbara sugrör – nu inleder de ett samarbete med det globala mode- och skönhetsvarumärket Chanel. (mer…)

De blir Svenska Fotbollförbundets tryck- och logistikpartner inom merchandise, profil och evenemang

(Bild: Pressbild)

Promotionbolaget kommer vara en central samarbetspartner i att utveckla och marknadsföra fotbollsförbundets merchandise, profilprodukter och evenemangsprofilering. (mer…)

Europeiskt onlinetryckeri startar webbshop för produktmedia – ”trycksaken är den bästa annonsen”

Den digitala printerjätten har nosat på produktmedia ett tag, men nu kliver de in med bägge fötterna. 

Allt fler vill ta pauser från det digitala – hjälp människor att koppla av

Två av tre vill ha obligatoriska pauser från sina digitala enheter, samtidigt som 1 av 4 från millennie-generationen hellre hade tappat luktsinnet än varit tvungen att sluta använda sina teknikprylar. (mer…)

Rätt förpackning kan reducera klimatpåverkan med 99 procent

Att byta förpackningsmaterial från plast till papper kan reducera klimatpåverkan med upp till 99 procent – förpackningsdesigners kan spara mycket på miljön genom att välja rätt. (mer…)

Stora Enso ansluter till textilprojekt startat av H&M och Ikea

(Bild: Inter IKEA Systems)

Stora Enso ska bygga en demo-anläggning för förvandling av trä till textil.

Självlysande annons i DI Weekend – släck lampan och läs hela budskapet

(Bilder: Skärmdumpar från film Youtube)

I DI Weekend nyligen satsade Volkswagen extra på en annons med självlysande tryckfärg – även omslaget på tidningen använder den självlysande färgen. (mer…)