Logga in

Ink n Art gör storsatsning på förpackningar

26 juni, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Jesper Hammarstrand är vd för Ink n Art och en av de som drivit den nya satsningen på förpackningar. (Bild: Pacsome)

Produktmedia-återförsäljaren och tryckeriet Ink n Art i Göteborg gör nu en storsatsning på förpackningar med det nya bolaget och varumärket Pacsome.

Pacsome har nyss lanserats på fem marknader (Sverige, Danmark, England, Tyskland och Polen) och erbjuder kunder att designa förpackningar online och beställa låga minimum-kvantiteter via Pacsomes e-handel.

Hela flödet från beställning av förpackning till tryck är automatiserat vilket gör det möjligt att låta kunderna beställa mindre volymer.

Ett urval av de förpackningar som går att beställa. (Bild: Pacsome)

Vi lanserar brett med en”shotgun-effekt”

Branschkoll har varit i kontakt med Jesper Hammarstrand som är vd på Ink n Art och en av de som varit drivande i den nya förpacknings-satsningen.

Jesper förklarar att anledningen till att man valt att lansera på fem marknader samtidigt är för att få synergier vad gäller marknadsföringen samt för att se vad som fungerar var.

– Vi använder oss av en ”shotgun-effekt” för att få svar från respektive land om vilka kanaler som fungerar bäst just där. I och med att vi har en relativt ny tjänst/produkt så kan vi inte med säkerhet säga vilka kanaler som kommer bli viktigast för oss i de olika länderna. Ur ett marknadsperspektiv finns även anledningar som gör att vi väljer att lansera på fem språk från start, berättar Jesper Hammarstrand för Branschkoll.

Jesper berättar också att eftersom Pacsome inte har någon säljstyrka sker främst försäljningen genom content i olika sociala kanaler varför dessa blir otroligt viktiga. Så den stora satsningen sker digitalt – Pinterest och Instagram blir två viktiga kanaler initialt.

Söker samarbeten med andra tryckerier

Slutligen berättar Jesper att man är på jakt efter ytterligare samarbeten med andra tryckerier och produktmediaföretag för att tjäna pengar tillsammans.

– Jag tror att vi tillsammans med andra bolag i branschen kan hitta nya smarta affärer ihop med hjälp av deras kundunderlag och vår maskinpark. Vi har ett par nyinledda samarbeten som fungerar bra men det finns definitiv plats för fler, avslutar Jesper.

Egendesignade förpackningar från Pacsome.

Största tryckeriupphandlingen avgjord i domstol

Förvaltningsrätten i Stockholm (Bild: wikimedia.org)

Trycksaker för i runda slängar 150 miljoner kronor årligen står på spel och nu har domstol avgjort utgången. Men domarna kan överklagas.

Fespa flyttas fram igen – tajt grafisk mässvår väntar

Fespa i Madrid blir inte av i oktober 2020 på grund av riskerna med den globala pandemin. Nu blir det tätt bland mässorna till våren. (mer…)

Modetidningen Vogue startar i Norden – ska återinföra kraften i att ha en prenumeration

Martina Bonnier, tidigare chefredaktör för Damernas Värld, startar Vogue Scandinavia nästa år.

Tryckeri förvärvar konkursbo och börjar trycka på textil – ”Vi har spänt bågen hårt”

Europas långsamma återhämtning – Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v25)

Vecka 25: Europas grafiska företag återhämtar sig allt mer från Coronakrisen men fortsatt extremt tufft i England och Italien. Läs mer i den senaste rapporten från Heidelberg.

Strålfors rekryterar ny försäljningschef

Erika Hjertén blir ny Head of Sales på Strålfors (mer…)

Även Finland kampanjar för inhemsk produktion

Den finska grafiska branschföreningen har tagit fram ett märke som visar på att en trycksak är producerad i Finland. Därmed följer man efter Norge och Danmark med att ge tryckerierna i landet ett sätt att visa att produktionen är lokal.

Största tryckeriupphandlingen närmar sig avgörande – 147 miljoner står på spel

Avgörande läge för svenska tryckerier – trycksaker för 147 miljoner kronor årligen står på spel. Här är tryckerierna som kan vinna – och försvinna från avtalet.

Lasertryk anställer i Sverige – ska öka farten på ”partnersälj”

Markus Dahlberg ska ansvara för Lasertryks partnerförsäljning via whitelabel-lösningen i Sveirge.

Danska Lasertryk har senaste året förvärvat hela tre tryckerier i Stockholm. Detta skapar helt nya möjligheter på den svenska marknaden med snabbare leveranser och lokal produktion vilket är precis det som kunderna nu kräver allt mer av. (mer…)