Logga in

Ink n Art gör storsatsning på förpackningar

26 juni, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Jesper Hammarstrand är vd för Ink n Art och en av de som drivit den nya satsningen på förpackningar. (Bild: Pacsome)

Produktmedia-återförsäljaren och tryckeriet Ink n Art i Göteborg gör nu en storsatsning på förpackningar med det nya bolaget och varumärket Pacsome.

Pacsome har nyss lanserats på fem marknader (Sverige, Danmark, England, Tyskland och Polen) och erbjuder kunder att designa förpackningar online och beställa låga minimum-kvantiteter via Pacsomes e-handel.

Hela flödet från beställning av förpackning till tryck är automatiserat vilket gör det möjligt att låta kunderna beställa mindre volymer.

Ett urval av de förpackningar som går att beställa. (Bild: Pacsome)

Vi lanserar brett med en”shotgun-effekt”

Branschkoll har varit i kontakt med Jesper Hammarstrand som är vd på Ink n Art och en av de som varit drivande i den nya förpacknings-satsningen.

Jesper förklarar att anledningen till att man valt att lansera på fem marknader samtidigt är för att få synergier vad gäller marknadsföringen samt för att se vad som fungerar var.

– Vi använder oss av en ”shotgun-effekt” för att få svar från respektive land om vilka kanaler som fungerar bäst just där. I och med att vi har en relativt ny tjänst/produkt så kan vi inte med säkerhet säga vilka kanaler som kommer bli viktigast för oss i de olika länderna. Ur ett marknadsperspektiv finns även anledningar som gör att vi väljer att lansera på fem språk från start, berättar Jesper Hammarstrand för Branschkoll.

Jesper berättar också att eftersom Pacsome inte har någon säljstyrka sker främst försäljningen genom content i olika sociala kanaler varför dessa blir otroligt viktiga. Så den stora satsningen sker digitalt – Pinterest och Instagram blir två viktiga kanaler initialt.

Söker samarbeten med andra tryckerier

Slutligen berättar Jesper att man är på jakt efter ytterligare samarbeten med andra tryckerier och produktmediaföretag för att tjäna pengar tillsammans.

– Jag tror att vi tillsammans med andra bolag i branschen kan hitta nya smarta affärer ihop med hjälp av deras kundunderlag och vår maskinpark. Vi har ett par nyinledda samarbeten som fungerar bra men det finns definitiv plats för fler, avslutar Jesper.

Egendesignade förpackningar från Pacsome.

Industrigrupp köper etikettverksamheten Märkas av Eson Pac

Mårten Andersson är vd för Volati. (Bilder: Press)

Gör sitt andra etikettförvärv på kort tid – växer snabbt inom etikett.

Elanders byter plattform för digitaltryck i Sverige

Elanders Sverige satsar stort på inkjet.

Trippel-sammanslagning i UK – siktar mot miljardomsättning

Jon Bailey (ProCo) Garry Peeling (Precision) och Jon Tolley (Prime). Tillsammans ska de bygga upp ett av Storbritanniens största tryckerier.

Tre tryckerier i Storbritannien slår sig samman och kommer gemensamt omsätta över en halv miljard kronor – med sikte på en dubblering inom tre år. (mer…)

De investerar i maskin som skräddarsyr lådan efter produkten – helt on-demand

Norska Akershus Reklame Team investerar i lådproduktion on-demand. Den styrs av en app, 3D-skanner finns för att mäta produkterna som ska ligga i och maskinen har ett API.

Tryckeri inleder samarbete med nedlagd tapetfabrik – ska trycka gamla mönster med med ny teknologi

Mönster från den anrika tapetfabriken som stängde på 80-talet får nytt liv med digital teknik.

4Sign breddar sin leverantörsbas – ”en utvärderingsperiod kan man säga”

I dagarna kom ett pressmeddelande om att 4Sign och Signcom inleder ett nytt samarbete. Branschkoll har varit i kontakt med 4Signs kedjeledare Jonas Albinsson som berättar mer om det nya samarbetet och hur det passar in i 4Signs övergripande strategi.

Mässan Sign&Print ställs in – flyttar till nätet

Mässan Sign&Print Scandinavia blir digital i februari 2021.

Den svenska grafiska mässan blir digital i februari 2021 och planeras fysiskt till 2022 istället. (mer…)

200 miljoner kronor per år ska få barn att läsa mer och bättre

Regeringen och samarbetspartierna satsar 200 miljoner kronor årligen i ett ”läspaket” som ska hjälpa fler barn och ungdomar att läsa mer. Tryckta texter ska få ”fortsatt stort utrymme”.

Podd-premiär: Michael Mossberg om inkjet, affärsmodeller, miljö och pandemin

Branschkoll har startat en podd och har redan publicerat fyra avsnitt. De första tre har haft gäster från produktmedia-branschen men nu är det podd-premiär för tryckeribranschen. Först ut är Michael Mossberg från Edvard Schneidler. (mer…)