Ineko kopplar Fjällrävens katalog till nätet
I Fjällrävens vinterkatalog har ett stort antal produkter ”fått liv” genom kopplingar till rörlig media med så kallad AR-teknik. Ineko har utvecklat och levererat lösning som är framtagen med hjälp av Aurasma – en plattform för Augmented reality.
Katalogen är tryckt i ca 220.000 exemplar för distribution i 28 europeiska länder. Dessutom är cirka 200.000 försäljningsbroschyrer på åtta olika språk distribuerade. Katalogerna och broschyrerna innehåller sammanlagt ett 60-tal AR-kopplingar som leder till fördjupande inspirationsfilmer och till produktsidor på Fjällrävens hemsida. Från produktsidan kan man söka närmaste återförsäljare och dela med sig av produkten per mail eller i sociala nätverk.
– Augmented Reality är ett fantastiskt sätt att koppla ihop nya medier med traditionellt tryck. Förutom ”Wow-upplevelsen” när man första gången ser en Aura, ger det möjligheter till helt nya dimensioner av tryck”, säger Pär Dahlstedt, ansvarig digital utveckling på Ineko i ett meddelande.
– Vi är mycket glada för samarbetet med Ineko som har erbjudit oss ett spännande sätt lyfta upplevelserna av våra produkter. Tryckta katalogen är en viktig säljare för oss. Med den här tekniken får läsaren en större produkt-upplevelse och får genom ett klick tillgång till fördjupad produktinformation. Katalogen ökar i värde och förhoppningsvis så mycket att den används mer än tidigare.” säger Lotten Borneng, webbansvarig på Fjällräven.