Ikea tar bort sista plasten i sina förpackningar

ikea plast förpackning packaging hållbarhet
Maja Kjellberg är förpackningsutvecklare på Ikea. Ikea

92.000 ton plast ska nu ersättas av pappersbaserade förpackningar. ”Vi ska använda vår storlek och räckvidd för att positivt påverka industrin även bortom vår värdekedja”.

Ikea meddelar att man nu helst ska ta bort plasten från sina förpackningar. Utfasningen sker i flera steg och omfattar till en början alla nya produkter för att senast 2028 omfatta hela sortimentet.

Man har redan tagit bort en stor del av plasten i förpackningarna och idag utgör plast mindre än 10 procent av den totala materialvolymen till förpackningarna.

Målet är att minska plastavfall och föroreningar samtidigt som man är med och driver på omställningen till förpackningar tillverkade av förnybara och återvunna material, skriver man i ett pressmeddelande.

Mot en cirkulär affärsmodell

Att fasa ut plasten säger man är nästa stora steg mot att göra förpackningarna mer hållbara och att minska plastavfallet.

Annons

– Utfasningen sker stegvis under de kommande åren och främst fokuserar vi på att ersätta plastförpackningarna med pappersbaserade produkter eftersom det är återvinningsbart, förnybart och ett material som människor över hela världen idag är vana att återvinna, säger Erik Olsen, Packaging & Identification Manager på Ikea Sverige i ett pressmeddelande. 

920.000 ton förpackningar

Ikea spenderar årligen över 10 miljarder kronor på cirka 920.000 ton förpackningsmaterial. Att upphöra med plast kräver nya lösningar och ett nära samarbete med produktutvecklingen i hela värdekedjan, berättar de. Plastförpackningar kan fortfarande förekomma i vissa delar av möbeljättens matsortiment i syfte att säkerställa livsmedelssäkerhet.

– Att ständigt söka nya och bättre sätt att utvecklas är en del av vårt arv, och våra förpackningar är inget undantag. Med denna satsning hoppas vi kunna stötta förpackningsinnovation och använda vår storlek och räckvidd för att positivt påverka industrin även bortom vår värdekedja, säger Maja Kjellberg, Packaging Development Leader på Ikea Sverige.

Annons

Hot Screen installerar trycklinje #8 och funderar på att trycka på knappen för #9

Hot Screen Produktion Transfer

”Det är full rulle hos Hot Screen och vi har ökat med 30 procent sedan semestern” berättar bolagets vd Fredrik Skanselid för Branschkoll.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vasaloppet fyller 100 – Craft släpper hyllningskollektion

Vasalopp profilkläder merchandise

Ännu en vinter står framför oss och ännu en gång släpper Craft en kollektion till Vasaloppet.

– Jubileumskollektionen 2022 är inspirerad av Vasaloppets alla åkare de senaste hundra åren. På de mönstrade accessoarerna kan man se åkare i knästrumpor och toppluvor, såväl motionärer som elitåkare. Även Gustav Vasa finns med på ett hörn. För att lyfta Dalarna och jubileumskänslan vävs allt ihop med kurbits samt snöflingor och detaljer från årets jubileumsprofil, säger Mia Olofsson, som har designat kollektionen, i ett pressmeddelande.

”Varit mycket populära”

Eva Hörwing som är sponsorchef på Vasaloppet berättar att:

– Vasaloppskollektionen har varit mycket populär de senaste åren och denna jubileumskollektion har alla förutsättningar att bli minst lika framgångsrik.

Kollektionen släpptes 24 november och finns att köpa online hos Stadium och direkt hos Craft. Den kommer också säljas i Sälen och Mora under Vasaloppets vintervecka.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Padelstatistik – så stor är sporten i Sverige

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Black Hill anställer branschveteran som ny säljare

Blackhill/WSI har anställtP-O Jonsson som ska jobba ”ute på fältet”, P-O beskrivs som en erfaren säljare med mycket branschkännedom. Tidigare har ha varit påPF Concept och Textilgrossisten/Toni Lee, han har även jobbat iåterförsäljarledet.

Nu kommer han alltså jobba på Black Hill och han slängs rätt in i hetluften.

– P-O kommer att synas på Nordic Profile Fair i Jönköping och kommer sedan att vara ute och besöka våra kunder runt om i Sverige, säger Örjan Boström till Branschkoll.

P-O börjar sin nya roll den 10 januari 2022.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny butiksäljare till Myshkin

Den NWP-ansluta återförsäljaren Myshkin med bas i Karlstad har anställt Emil Eriksson i rollen som butikssäljare.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Felestad anställer teamleader till backoffice

Felestad har anställt Rebecca Larsson i rollen som teamleader till derasbackoffice.

Passande nog dyker hon in här hos oss nu i juletider. Hon typ älskar julen. Rebecca lägg nu inte beslag på för mycket julgåvor…lämna några åt oss andra också, skriver man i ett Facebook-inlägg.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Geiger öppnar kontor i Tyskland

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu ansluter sig även Vinga till No to PFAS

Allt fler ansluter sig till rörelsen som vill förbjuda / fasa ut högflourerande ämnen, nu har turen kommit till den Västkust-baserade leverantören Vinga.

– Förra veckan anslöt vi oss till Chemsecs initiativ PFAS Movement och signade ”No to PFAS”. Förbjudna eller icke, PFAS-ämnen måste bort! Skriver Vingas hållbarhetschef Mia Marecek på Linkedin.

Vinga är i gott sällskap tillsammans med företag som Houdini och Fjällräven. Ur ett workwear-perspektiv är bland annat Alligo, Tranemo och Paul Brunngård ansluta sedan tidigare. Mer om PFAS och vilka som skrivit under kan du läsa här.

LÄS OCKSÅ: Intersport skriver på ”No to PFAS”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ahlsell förvärvar en av Sveriges största digitala verktygs- och yrkesbutiker

yrkeskläder hantverk inspiration
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Z-Profil får tillgång till hyllat kök

mat julkasse delikatess
redaktionen@branschkoll.se
Annons