Ikea tar bort sista plasten i sina förpackningar

ikea plast förpackning packaging hållbarhet
Maja Kjellberg är förpackningsutvecklare på Ikea. Ikea

92.000 ton plast ska nu ersättas av pappersbaserade förpackningar. ”Vi ska använda vår storlek och räckvidd för att positivt påverka industrin även bortom vår värdekedja”.

Ikea meddelar att man nu helst ska ta bort plasten från sina förpackningar. Utfasningen sker i flera steg och omfattar till en början alla nya produkter för att senast 2028 omfatta hela sortimentet.

Man har redan tagit bort en stor del av plasten i förpackningarna och idag utgör plast mindre än 10 procent av den totala materialvolymen till förpackningarna.

Målet är att minska plastavfall och föroreningar samtidigt som man är med och driver på omställningen till förpackningar tillverkade av förnybara och återvunna material, skriver man i ett pressmeddelande.

Mot en cirkulär affärsmodell

Att fasa ut plasten säger man är nästa stora steg mot att göra förpackningarna mer hållbara och att minska plastavfallet.

Annons

– Utfasningen sker stegvis under de kommande åren och främst fokuserar vi på att ersätta plastförpackningarna med pappersbaserade produkter eftersom det är återvinningsbart, förnybart och ett material som människor över hela världen idag är vana att återvinna, säger Erik Olsen, Packaging & Identification Manager på Ikea Sverige i ett pressmeddelande. 

920.000 ton förpackningar

Ikea spenderar årligen över 10 miljarder kronor på cirka 920.000 ton förpackningsmaterial. Att upphöra med plast kräver nya lösningar och ett nära samarbete med produktutvecklingen i hela värdekedjan, berättar de. Plastförpackningar kan fortfarande förekomma i vissa delar av möbeljättens matsortiment i syfte att säkerställa livsmedelssäkerhet.

– Att ständigt söka nya och bättre sätt att utvecklas är en del av vårt arv, och våra förpackningar är inget undantag. Med denna satsning hoppas vi kunna stötta förpackningsinnovation och använda vår storlek och räckvidd för att positivt påverka industrin även bortom vår värdekedja, säger Maja Kjellberg, Packaging Development Leader på Ikea Sverige.

Annons

Merchandise-kungen gör det igen

Tesla Merchandise Elon Musk

Det finns bara en Elon Musk.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Amazon i siffror – så stort är företaget

Stor blir större, här är lite färska siffror som understryker Amazons… världsherravälde

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Torsten investerar i fashiontech-bolag

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny grafisk storkoncern bildas i Norge

Får en omsättning på 690 miljoner norska kronor.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Retail-branschen samlas i Stockholm – här är print & pack-aktörerna som är med

Nästa års stora mötesplats för retail-branschen och dess leverantörer blir i Kista. Här ser du alla 38 grafiska aktörer som ställer ut.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De plockar in svenskt tryckeri på sin e-handelsplattformen för förpackningar

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Aller Media lägger ner Frida

Cia Jansson Aller Media

Unga människor nås nu, enligt Aller Media, framgångsrikt via infuencers och man lägger ner tidningen Frida.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kommun stänger tryckeri – ”utsätter andra aktörer på marknaden för osund konkurrens”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

PSI skjuts upp till slutet av april

psi mässa profilprodukt

Produktmedia-mässan PSI får nya datum.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Etikettryckeri avvecklar på Västkusten – 32 personer uppsagda

Etikett tryckeri tryckpress

Produktionen flyttar till koncernens övriga anläggningar.

redaktionen@branschkoll.se
Annons