Gå till innehållet

Ikea använder sig av doftmarknadsföring i print

Möbeljätten har abonnerat baksidan av ett magasin med en annons som ska ge läsaren en godare nattsömn.

Puls

Kampanjen har fått namnet ”sömning” och är tryckt på baksidan av livsstils-magasinet Good som ges ut i Förenade Arabemiraten. Annonsen använder sig av den erkänt avslappnande örten lavendel, både i bläcket och via en öppning från vilken lavendel pyser ut.

Dessutom så har annonsen en inbyggd högtalare som släpper ut så kallat ”vitt ljud” som enligt vetenskapen ska hjälpa till med insomning. Annonsen går enkelt att riva loss från baksidan av magasinet och det hela paketeras med ett enkelt ställ som du viker upp och med fördel kan använda för ställa annonsen på ditt nattduksbord.

Annonsen ska föra tankarna till Ikeas madrasser som också ska skänka en djup och avslappnad sömn, uppger Next Page.

Magasinet Good kommer ut en gång i månaden och har en upplaga på 15.000 exemplar. (Källa: Motivate publishing)

I videon nedan kan du se hur annonsen är tänkt att användas.

Video från YouTube

Genom att spela videon accepterar du YouTubes dataskyddspolicy.

Källa: youtu.be

Läs mer

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll