Iggesund sänkte koldioxidutsläppen med 86 procent på ett år
Iggesund Paperboards svenska massa- och kartongtillverkning vid Iggesunds Bruk sänkte sina fossila koldioxidutsläpp med 86 procent från 2013 till 2014, från en redan låg nivå. Det är bland annat resultatet av investeringen i en ny sodapanna som stod färdig i juni 2012.
Förutom koldioxiden har utsläppen av svavel minskat med 82 procent, kväveoxider med 19 procent och stoftutsläppen med 90 procent, detta jämfört med 2011, vilket var det senaste året då brukets gamla sodapannor var i drift.
För Holmenkoncernen som helhet nästan halverade koldioxidutsläppen per ton producerad kartong- och pappersprodukt mellan 2013 oh 2014 – från 123 till 67 kg per ton.
Idag är utsläppen från all tillverkning av kartong inom Holmenkoncernen fossilfri så när som på någon procent.
– Att vi belönas med topp-positioner i olika mätningar och index bevisar att aktivt arbete med energi och klimatfrågor ger en trovärdighet som också stärker våra varumärken, säger Lars Strömberg som är Holmens miljö- och hållbarhetschef i ett pressmeddelande.
Liten e-handel med POD-tjänster till salu
Företaget har sitt fokus på kläder och B2B-marknaden.
Motigt för medieköp i oktober månad
Medieinvesteringarna föll kraftigt i oktober. Men det finns en delförklaring till att tappet blev så pass stort.
Norge utökar satsning ”Trykt i Norge”
Norska grafiska branschföreningen tar in mer resurser för att utöka satsningen på lokalt producerade trycksaker.
Målet är satt – de ska ha helt emissionsfria leveranser
Ett steg närmare klimatsmarta transporter.
Nu ska det avgöras vem som får trycka säkerhetsklassat uppdrag – 44 miljoner kronor i potten
Ingår att leverera tryck, efterbearbetning och packning.
Här är hela programmet på Print Next
19 november är det dags för Print Next. Allt är klart för en intensiv kunskaps- och nätverksdag för grafisk bransch.
Print Next bjuder på ännu fler talare i år och ämnena är de mest aktuella kring utvecklingen av det tryckta mediet.
Det handlar om allt från det senaste inom AI och automatisering till hållbarhet, och så klart det senaste inom den ekonomiska konjunkturen. Några av landets och branschens främsta experter delar med sig av sin kunskap.
Nätverket av personer som är på plats från alla delar av det tryckta mediets värdekedja är också stort – i skrivande stund är det 140 personer som kommer vara med under dagen.
Omfattande program
Under dagen kommer följande programpunkter att hållas:
- Framtidens event – en möjlig guldgruva för grafiska produkter – Cecilia Perlind, VD Sponsrings & Eventsverige
- Framtidens pappersbaserade förpackningar – Elin Furelid, Director of Future Packaging, Pernod Richard/Absolut
- Kronan, räntorna och konjunkturen – Sven-Olov Daunfeldt, chefsekonom, Svenskt Näringsliv
- Var finns tryckuppdragen i framtiden – Henrik Müller-Hansen, CEO, Gelato
- Du måste veta vad Low code automation tools är! – Magnus Sandström, Digital Workflow Manager, Taberg Media Group
- Hållbarhetsfrågor, greenwashing och EU-regleringar – Anna Linusson, VD, Svanen och Jan Ihre, FSC Sverige
- Tryckt marknadsföring i symbios med Meta och Google –Jan Ringsö, VD & Grundare Reaktion
- Det senaste inom AI och innehållsgenerering – Henrik Vikström, CEO, Pixel Nordic
- Nya tryckta applikationer (som inte digitaliseras) – Per Larsson, Xeikon
- HETASTE trenderna inom prepress och automatisering – Lukas Engqvist, Brobygrafiska
- Jasså, du har problem att hitta rätt personer att anställa? – Tommy Bonté, Lärare och teknikansvarig, Brobygrafiska
- Hur man ökar effektiviteten i sina kampanjutskick med insikter och kundcase från Oscar Wager på Svensk Affärsinformation och Camilla Börlin på 21 Grams.
Hela programmet finns på eventets sajt – där du också anmäler dig.
Branschkoll är med och arrangerar Print Next genom Grafkom.
Nu säljs bärkraftigt utbildningsföretag med fokus på pappersindustrin
Verksamheten har en vinstmarginal på nära 30 procent.
E-handel med egen produktion till salu
Stabil bas med kunder för klädmärket och en nyckelfärdig e-handelsplattform.
Publishingpriset avgjort – här är tryckerierna som producerat vinnarna
Publishingpriset avgjordes på prisutdelningen i förra veckan på Berns i Stockholm.
Trots att flera tryckerier var inblandade i tio eller fler nominerade bidrag i tävlingen så fördelades sig vinnarna i de 18 kategorierna brett över totalt 12 tryckerier.
Överst på prispallen i år ställde sig Ljungbergs i Klippan tillsammans med Trydells i Laholm. By Wind, Livonia och Taberg Media Group delade på silvermedaljen och hela sju tryckerier delade på bronset.
Hela listan med nominerande bidragen och dess tryckerier kan du se i den här artikeln – och de som producerat vinnarna ser du i tabellen nedan. På Publishingprisets webb finns uppgifter om vinnarbidragen.
Tryckerierna som producerat de vinnande bidragen:
Tryckeri | Antal |
Ljungbergs tryckeri/Norra Skåne Offset | 3 |
Trydells Tryckeri | 3 |
Livonia Print | 2 |
Taberg Media Group | 2 |
By Wind | 2 |
Exakta Print | 1 |
Norrköpings Tryckeri | 1 |
Prinfo Welins | 1 |
Pränteri Kronobergsgården (Eget tryckeri/risograf) | 1 |
Stibo Complete | 1 |
Åbergs Tryckeri | 1 |
Åtta.45 | 1 |