Idé House of Brands gjorde bästa året någonsin – omsätter 400 miljoner i Norden
Bolaget gjorde återigen sitt bästa år någonsin och nästa år förutspår bolagets vd att man kommer passera en viktig milstolpe.

På hemmamarknaden i Norge gjorde produktmediabolaget Idé House of Brands sitt bästa år någonsin när man ökade omsättningen med 7,3 procent, upp till 296,6 (276,3) miljoner norska kronor. Rörelseresultatet skrevs till 22,3 miljoner kronor. Enligt bolagets vd och grundare Lasse Lauritzen så kommer man för första gången passera 300 miljoner i Norge 2018. Mycket av årets framgång tillskriver han sin dotter Nina.
– Det är min dotter Nina som varit verksamhetschef i Norge som har lyckats med det här, tillsammans med alla duktiga anställda såklart, säger Lauritzen enligt Finansavisen.
Förutom dottern Nina så jobbar resten av familjen också inom bolaget, det är Lasse Lauritzen och hans fru, deras två döttrar och en svärson. Idag har de åtta kontor i Norge, tre kontor i Sverige, en handfull kontor i Finland och även några i Danmark.
I dessa tre länder omsätter bolaget cirka 120 miljoner norska kronor och alltså strax under 300 miljoner i Norge, vilket ger en sammanlagd omsättning på över 400 miljoner i Norden. I Sverige omsatte bolaget 37,5 miljoner kronor år 2017 och rörelseresultatet skrevs till 0,5 miljoner svenska kronor.
Har tryckeri i Norge men majoriteten av produkterna produceras utomlands
Idé House of Brands har sitt eget tryckeri i Norge, ”House of Print”. Dessutom har man ett tryckeri i Polen som används mer flitigt och en stor del av produkterna kommer färdiga från Kina såklart.
– Världen har blivit enklare att nå sedan vi startade [1987], förut fick jag skicka brev och faxa till Kina, nu får man svar på mejl inom ett par minuter, säger Lauritzen.
Vidare så har bolaget en egen vinleverantör från Rioja-distriktet i Spanien och välkända varumärken som Georg Jensen och Helly Hansen finns också representerade i sortimentet.
Om verksamheten i övriga Norden säger Lauritzen såhär:
– Vi har haft lite utmaningar i Sverige och Finland, men i Danmark går det väldigt bra.
Majoriteten av företaget ägs av Lasse Lauritzen, men övriga familjemedlemmar har också ett par mindre ägandeposter.