Ica fortsatt största annonsören – men gapet till tvåan minskade


(<em>Fotograf: Peter Gehrke</em>)
Ica var Sveriges största annonsör under 2016 visar en sammanställning från Kantar Sifo. Men gapet till tvåan, P&G, minskar.
De största annonsörerna ökade reklaminvesteringarna med tio procent under 2016. Ica toppar listan fortsatt listan men gapet till tvåan, som 2016 var Procter & Gamble, minskade. Rörligt och digitalt var huvudmedierna som flyttade fram sina positioner ytterligare, skriver Sveriges Annonsörer i ett meddelande.
Totalt investerade Ica över 1,2 miljarder kronor 2016 vilket var en minskning med 1,1 procent mot 2015. Största kanalminskningen procentuellt sett var populärpress med minus 86,5 procent.
Tvåan Procter & Gamble (P&G) ökade sina investeringar stort – från 590 miljoner 2015 till över 1 miljard 2016 och kliver upp från en fjärdeplats året innan. Framförallt ökade företaget i TV (70 procent) som var den största kanalen.
Hallon.se och Bauhaus är nya på årets topplista. Totalt investerade de 20 största företagen närmare 9,6 miljarder, en ökning med tio procent jämfört med 2015.
Kantar Sifos sammanställning över landets investeringar i marknadskommunikation för 2016 är nu sammanställda.
Största annonsörerna år 2016

Källa: Kantar Sifos Reklammätningar 2016 och 2015 (RM). Tabellen visar bruttoinvesteringar i Mkr och tar enbart med reklamköp i huvudmedier. De utgår från mätningar av annonsvolymen och använder sig därefter av de ordinarie prislistorna för att beräkna investeringen.