Hur blir man medlem i New Wave Profile – podd med Camilla Fjordland

Podden - 44

I det här avsnittet av Branschkollpodden pratar vi med Camilla Fjordland som är konceptansvarig på New Wave Profile. Det är hon som ytterst ansvarar för att hålla ihop kedjan och värva nya medlemmar.

Och vi pratar såklart en hel del om hur man blir medlem i kedjan, varför Camilla måste tacka nej till så många förfrågningar och varför det tycks vara så svårt att nå den ”magiska” 70-gränsen.

Podden finns på Spotify och Apple Podcast men du kan också lyssna på den här:

Några av de saker som vi pratade om i podden:

Hur blir man medlem i NWP?

– Vi söker aktivt nya medlemmar och i år tänkte vi försöka lägga lirte mer energi på det, nu är pandemin över och man kan resa runt och besöka fler. Antingen blir jag tipsad om potentiellt bra medlemmar, eller så hör ett företag av sig till mig och säger att de vill bli medlemmar. Därefter tar jag ett första möte och kollar in verksamheten och om både jag och företaget tycker ett medlemskap kan vara en möjlig väg framåt så får man skriva en verksamhetsberättelse, där man berättar om sitt företag och vad man ser för utveckling tre år framåt, säger Fjordland och fortsätter:

– Den presenterar jag sedan till marknadsrådet som består av fyra medlemmar i kedjan och fyra medlemmar av New Wave Mode. Då tittar vi på olika kriterier, där det första är omsättning, på en liten ort ska man omsätta 3 miljoner kronor och på en lite större ort 7 miljoner kronor, så man ska inte vara en nystartad verksamhet. Steg två är att man ska ha rätt driv och engagemang, om man inte redan är det så ska man åtminstone ha som drivkraft att bli marknadsledande på sin ort. Så den mentala inställningen är väldigt viktigt. Sen ska man inte heller konkurrera med befintliga medlemmar.

Annons

Finns det någon stad där NWP är urstarka?

– Hudiksvall skulle jag säga att vi är urstarka i, Lidköping, Uddevalla är bra, Halmstad är också ett bra exempel, vi är om svagast i de större orterna, Stockholm, Göteborg och Malmö finns det mycket mer marknad att hämta. Sundsvall, Linköping och Eskilstuna är också intressanta städer för nya medlemmar.

Vad är onboarding-processen för en ny medlem?

– När en ny medlem blivit godkänd så startar processen, vi har två datum på året då vi accepterar nya medlemmar 1 januari och 1 augusti. Och det beror på att man ska få bäst utväxling av marknadsföringen vi gör. Vi kommunicerar medlemmen till alla leverantörer så de ska få de villkor vi har förhandlat, som gäller oavsett hur stor eller liten du är. Sedan ska man göra fasadskyltar, fixa bygglovsansökningar, startpaket, inbjudningar till kundträffar och ägarträffar.

Vad är medlemsavgiften?

– Idag är vår avgift samma för alla medlemmar, den första enheten i ett företag kostar 84.000 kronor per år eller 7.000 kronor i månaden, har man en enhet till som är medlem så kostar den 3.000 kronor i månaden och då ingår hälften av allting. I medlemsavgiften ingår förutom att man får tillgång till ett marknadsledande varumärke får man tillgång till marknadsinsatser, allt från magasin som skickas ut, digitala nyhetsbrev, utbildningar, kundträffar och resor.

För att få veta mer om medlemskap och allt annat spännande vi pratade om (det nya magasinet, konsolideringar i branschen, NWPs planer framöver med mera) lyssna på hela avsnittet här nedan:

Annons

Hon tar över vd-rollen på Ettiketto i Sverige

Rikard Johanna Ettiketto 1800
Ämnen i artikeln: Ettiketto

Rikard Ahlin ska fokusera på etikettkoncernens tillväxt i norra Europa.

Johanna Herstedt efterträder Rikard Ahlin som vd för Ettiketto AB. Hon börjar sin nya tjänst 24 februari, meddelar företaget på Linkedin.

Johanna Herstedt har närmast avslutat Volati management program, ett ledarskapsprogram för framtida chefer inom Volati-koncernen. I tidigare roller har hon arbetat som konsultchef inom IT samt marknadsansvarig på ett e-handelsföretag.

Fokus på tillväxt i norra Europa

Rikard Ahlin meddelar att han framöver kommer lägga fokus på vd-rollen för koncernen, Ettiketto Group, där Ettikettos svenska och norska verksamhet samt Beneli ingår. Branschkoll rapporterade i slutet av 2024 om Ettikettos tillväxtplaner och omsättningsmål i en längre intervju.

Annons

– Vi har de senaste åren byggt ett större och starkare Ettiketto AB både genom organisk tillväxt men framför allt genom att integrera de fyra bolag vi förvärvat i Sverige sedan 2020. Under integrationsfasen har jag varit vd i samtliga Svenska bolag och nu när vi är genom den fasen är det dags att lämna över stafettpinnen till Johanna så att jag fullt ut kan fokusera på min roll som vd för Ettiketto Group och vår fortsatta tillväxt där målet är att bli en av de ledande aktörerna i norra Europa, säger han i ett uttalande.

”Hon är rätt person”

Han kommenterar även rekryteringen av Johanna Herstedt som ny vd för det svenska bolaget:

– Ettiketto AB är idag ett välfungerande och starkt bolag med gott renommé på den svenska marknaden och jag är både glad och stolt över att kunna presentera Johanna som ny vd för bolaget. Jag är övertygad om att hon är rätt person att leda bolaget framåt genom att bibehålla vår fina företagskultur och fortsätta utveckla vår verksamhet till långsiktig framgång.

Vill bygga vidare på stark grund

Johanna Herstedt säger att hon är stolt och glad för förtroendet att ta över som vd för Ettiketto AB och att det ska bli spännande att tillsammans med alla nya kollegor bygga vidare på den starka grund Ettiketto etablerat idag.

– Genom marknadens bästa service, bredaste produktutbud, och ett stort engagemang för våra kunder ska vi vara den självklara helhetsleverantören av etiketter och etiketteringsutrustning. Jag ser särskilt fram emot att vara del av den fantastiska företagskultur som är en av framgångsfaktorerna till att Ettiketto är Sveriges ledande etikettbolag.

Ämnen i artikeln: Ettiketto
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Börsnoterad posteraktör i knipa – genomgår massiv utspädning av aktier

Desinio Fredrik Palm

Nu tar långivarna över kontrollen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Postnord tar bort 150 tjänster i Sverige

Letter bag 1800
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fler tryckerier lyfter fördelarna med svensk produktion

SE tryck

Ytterligare två tryckerier har paketerat koncept med svenskmärkt produktion.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Addbrand investerar i digitalpress

Patrik S Addbrand 2 scaled 1800

Ser ökad efterfrågan och satsar på befintlig maskinmodell: ”mycket nöjda med både kvaliteten och flexibiliteten den ger oss”.

Addbrand har beslutat att installera en ny HP Indigo 7900 i sin maskinpark. Investeringen ska stärka företagets produktionskapacitet och möta ökad efterfrågan, meddelar leverantören Visutech.

Den nya digitala tryckpressen ska placeras bredvid företagets befintliga maskin av samma modell. Maskinen väntas vara i drift i januari.

Patrik Sjölin, vd på Addbrand, säger i ett uttalande:

– Att investera i ytterligare en HP Indigo 7900 är ett naturligt steg för oss. Vi har använt HP Indigo-teknologin i många år och är mycket nöjda med både kvaliteten och flexibiliteten den ger oss med att kunna trycka med upp till sju färger i pressen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckeri överklagade i domstol – fick rätt och kammar hem upphandling

LINKOPINGS DOMSTOL 0333 1800

Uppskjuten skatt inte grund att förkasta ett anbud.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hon blir vd för Spoon i Sverige

Spoon highres 44 1800

”2025 kommer bli ett viktigt år”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Norskt bokbinderi: ”Kapaciteten i Sverige är begränsad”

Johnsen 1800 1

Bokbinderiet Johnsen, en del av Merkur-gruppen, ser möjligheter att ta större marknad i Sverige.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Boktryckeri startar med produktion av interaktiva böcker

readioo livonia 480x480 1800

Inleder samarbete med svenskt techbolag för att göra den tryckta boken till en interaktiv läsupplevelse.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De ska foliera tåg och byggnader till ett värde av 100 miljoner

88aa8a781fe17b30 800x800ar 1800

Tre skylt- och dekorföretag får dela på kakan.

redaktionen@branschkoll.se
Annons