Hot Screen syns i datorspel och amerikansk merch-försäljare inleder samarbete med stort spelbolag

Vi har sagt det förr och vi tänker säga det igen, e-sport är påväg upp och produktmedia är en stor del av det.

Hot Screen tar steget in i gaming

Emma Nellie Örtendahl tycks vara lite av ett underbarn när det kommer till att köra vattenskoter. Hon är 20 år och har redan vunnit VM två gånger i rad och nu så har hon fått sin egen ”utmaning” i datorspelet Aqua Moto Racing Utopia, ”The Emma Nellie Challenge”. Spelet finns tillgängligt på PS4, Xbox, PC och Switch och går helt enkelt ut på att försöka slå Emma i ett race.

Så vad har det att göra med promotion? Om du tittar på skoterns framsida ner till höger så ser du Hot Screens logga. Bolaget är nämligen en av Emma Nellies sponsorer (enligt ett Facebook-inlägg) och loggan som i vanliga fall sitter på den fysiska vattenskotern har nu fått följa med in i den digitala världen. Det här är ett häftigt och nytt sätt att få ut sitt varumärke till målgrupper som eventuellt inte har Hot Screen top of mind i vanliga fall.

En stor aktör inom idrotts-merchandise inleder samarbete med ett av världens största spelföretag

Låt oss ta vattenskotern över Atlanten till USA där Blizzard (ett stort spelföretag) inlett ett samarbete med Fanatics som är en stor digital återförsäljare av sportswear från bland annat NBA, NHL och NFL.

Fanatics ska ta fram och sälja merchandise från lagen i Overwatch Leauge som är en e-sportliga för spelet Overwatch, precis som Allsvenskan är för fotboll i Sverige. I Overwatch Leauge tävlar de som är bäst i världen på spelet mot varandra och deras fans köper tröjorna och mössor med lagens logotyper, precis som vissa köper en tröja från Hammarby eller Kalmar FF.

Spelet har över 40 miljoner spelare världen över och samarbetet ska gälla flera år framöver.

– När vi går framåt med det här samarbetet så ska vi börja sälja några av de produkterna som redan finns, men också designa egna produkter, kläder till fansen. Vi kommer också kontraktera underleverantörer för huvudbonader och andra sorters produkter. Vi ska också skapa riktigt häftiga livsstils-produkter och kommer samarbeta med Blizzard (som gjort spelet) för att ta fram dessa, säger Ross Tannenbaum, ansvarig för specialprojekt på Fanatics, skriver ASI.

Bild: Spelet Overwatch, Blizzard.

Det är Fanatics första e-sportsavtal och bolaget kommer ta fram en webbshop för Overwatch Leauge där alla lagens produkter finns samlade. Vidare så kommer de ha temporära butiker i samband med tävlingar och turneringar som anordnas av Overwatch Leauge.

– Vi fortsätter vårt arbete med att hitta rätt partners för att bygga upp Overwatch Leauge. Ett av de stora områdena i detta arbete är att bygga varumärken för de olika lagen och ge fansen service i form av merchandise, säger Brandon Snow, chief revenue officer på Blizzard.

Spelbranschen växer

Hela spelbranschen växer, och bara själva tävlingsmomentet e-sport genererade 655 miljoner dollar i försäljning 2017, i år kommer den siffran troligtvis passera 900 miljoner dollar. Bland de potentiella kunderna finns exempelvis professionella lag och streamers (folk som spelar dator hemma och sänder det live) med många följare. Vissa streamers har miljontals följare och en stor del av deras intäkter kommer från just merchandise.

Ny Göteborgsbyrå bildas genom sammanslagning

Byråerna Essoell och d.t.r.t. bildar Right Thing united och man kallar sig för en ”resultatorienterad kommunikationsbyrå”.

Från start har Right Thing united 17 medarbetare och man skriver att man räknar med att ”snabbt bredda sitt erbjudande med fler kompetenser och därigenom växa även personellt.

VD för nystartade Right Thing united, Henrik Björklund, tidigare vd för Essoell säger i ett meddelande:
– Båda byråerna har redan i dag väl fungerande verksamheter. Och jag brukar förespråka evolution framför revolution. Men i en värld där förutsättningarna snabbt och så gott som hela tiden ändras vill vi hellre ligga före än riskera att komma efter. Därför tar vi nu ett stort kliv och skapar något helt nytt tillsammans.

Syftet med sammanslagningen är att man vill skapa en byrå som klarar av att jobba i alla kanaler. Från traditionell reklam och PR till sociala medier och webb.

Bland kunderna finns Göteborgs Spårvägar, Astrid Lindgrens Värld, Black & Decker och Tibrokök.

Right Thing united finns i Göteborg och på rightthing.se.

redaktionen@branschkoll.se

UPPDATERAD: Fyra nya momsdomar

Det finns hundratals fall i den så kallade momsfrågan runt om på landets förvaltnings- och kammarrätter. I väntan på att Högsta förvaltningsrätten ska ta upp ett av dem så är det intressant att se hur olika fall bedöms på olika sätt. I förra veckan kom fyra nya domar från Förvaltningsrätten.

redaktionen@branschkoll.se

Océ lanserar bredare och snabbare inkjet

redaktionen@branschkoll.se

Osäker optimism bland Sveriges reklamköpare

redaktionen@branschkoll.se