Hot Screen installerar trycklinje #8 och funderar på att trycka på knappen för #9

Hot Screen Produktion Transfer
Hotscreen ökar kraftigt och Branschkoll har pratat med vd Fredrik Skanselid.

”Det är full rulle hos Hot Screen och vi har ökat med 30 procent sedan semestern” berättar bolagets vd Fredrik Skanselid för Branschkoll.

Hot Screens åttonde(!) produktionslinje saknar bara sitt hjärta, en screen-press från japanska Sakurai. Men Skanselid räknar med att pressen är på plats och linjen i drift innan nyår.

– Vi har ökat med 30 procent sedan semestern och omsättningen i år kommer landa någonstans mellan 125 och 130 miljoner jämfört med strax över 100 miljoner 2020. Det är jätteroligt att få investera och bygga linjer i vår nya tryckhall som ju blev klar i början av 2020 precis innan pandemin bröt ut, säger Skanselid och fortsätter:

– Linje 7 var den första i nya tryckhallen och den blev klar i februari i år och nu är alltså linje 8 snart på plats och vi funderar faktiskt redan nu på att trycka på knappan för linje 9 och få iväg den beställningen innan årskiftet.

”Det handlar inte om att öka kapaciteten utan om att hinna med de jobb som kommer in”

I förgrunden syns produktionslinje 8 hos Hot Screen, jämfört med nummer 7 i bakgrunden saknas än så länge tryckpressen.

Den nya linjen kommer, vid tvåskift, betyda en kapacitetsökning med 17-19 procent och det är för att kunna hantera de volymer som Hot Screen behöver hantera förklarar Fredrik.

– Mellan tumme och pekfingret har vi ökat från 100 till 130 miljoner i år, den ökningen motsvarar hela våra omsättning 2014, så tillväxttakten har gått fort och nu behöver vi öka kapaciteten ytterligare för att hinna med de jobb som kommer in.

Var kommer tillväxten ifrån?

– Det är en kombination av att våra kunder växer samtidigt som vi tar in mycket nya kunder. Vi expanderar geografiskt och ökar både i Finland, Norge och Europa. Och så får vi in många fina koncerner som kunder i Norden, mycket tack vare våra satsningar på webbshopps-lösningar och EDI-kopplingar. Och så självklart tack vare vårt miljöfokus och våra riktigt snabba leveranser, berättar Fredrik.

”Det ska vara streamlinat, det är en del av vårt koncept”

Just nu väntar man alltså på tryckpressen till den nya linjen och funderar på att beställa ytterligare en linje och enligt uppgift har man plats för upp till fem linjer till, efter nummer 8, så potentiellt hela 13 linjer!

En viktig del av Hot Screens koncept är att alla deras trycklinjer är identiska.

– Alla maskiner ska vara likadana så alla våra operatörer kan göra dem, enklare med reservdelar och så smidigt och likriktat som möjligt, streamlinat helt enkelt, det är en del av vårt koncept avslutar Skanselid.

Söker fyra nya medarbetare

Ny produktionsutrustning betyder ofta att man också behöver personal. Hot Screen söker just nu fyra nya medarbetare till framförallt produktionen och mer om det kan du läsa på vår sida för lediga jobb.

LÄS OCKSÅ: Hot Screens futuristiska showroom blir länken mellan Fjärås och Europa

Annons

MQ om B2B-satsningen – ”flera nya företagsavtal har slutits”

MQ kläder b2b
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sydkorea kan inte få nog av svenska disktrasor

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Voky gör sitt första förvärv i den nya skruden

Ämnen i artikeln: Voky

Det har gått lite mer än två månader sedan Profilservice blev till Voky och nu gör man sitt första förvärv under det nya varumärket.

Ämnen i artikeln: Voky
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenska vd:n får lämna Under Armour

Ämnen i artikeln: SportswearUnder Armour

Patrik Frisk får nu lämna den globala klädjätten Under Armour där han varit vd sedan januari 2020, bolagets aktie är nere nästan 50 procent under hans tid vid rodret. Det är Dagens Industri som skriver om detta.

Under Armour har haft flera ”kriser” senaste åren, bland annat blev man stämda av UCLA på 200 miljoner dollar då universitet ansåg att de inte levde upp till sitt sponsorkontrakt.

LÄS OCKSÅ: UCLA stämmer Under Armour på 200 miljoner dollar

Och under hösten 2020 tvingades man säga upp 600 personer på grund av tappad försäljning under pandemin.

Patrik Frisk lämnar vd-posten den 1 juni och jakten på efterträdare pågår för fullt, han kommer dock finnas kvar i organisationen ett tag till och göra konsultuppdrag. Vart svensken, som bland annat tidigare jobbat på Ivanhoe och Lager 157, tar vägen härnäst återstår att se.

Ämnen i artikeln: SportswearUnder Armour
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Lynka har anställt över 50 ukrainska flyktingar

När Ryssland invaderade gick några aktörer, däribland Lynka, ut och sa att man skulle hjälpa till genom att anställa ukrainska flyktingar, sagt och gjort – bolaget har nu anställt över 50 stycken till sin fabrik i Polen.

– De hade ett normal liv för en månad sen, deras män, söner och fäder går omkring med AK-47:or och försvarar sitt land samtidigt som de är här varje dag och undrar ifall deras familj är säker. Jag var tvungen att göra något för att hjälpa de här människorna, säger Lynkas grundare John Lynch, skriver P&P.

Lynka är en av Polens större profilaktörer med verksamhet i större delen av Europa.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Europeiskt investmentbolag köper stor amerikansk profilaktör

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Posterföretag i konkurs

Andra aktörer ser fortsatt positiv utveckling i nischen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Naturvårdsverkets fakta om plast – och hur den kan hanteras bättre

Ämnen i artikeln: ÅtervinningPlast

IVL har på uppdrag av Naturvårdsverket tagit fram en checklista på hur företag jobba smartare med plast.

Ämnen i artikeln: ÅtervinningPlast
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nytt samarbete ska få fler att panta sina förpackningar

Ämnen i artikeln: ÅtervinningBower

Förpackningsinsamlingen, FTI, har inlett ett samarbete med återvinningsappen Bower med målet att ännu fler förpackningar ska lämnas till återvinning.

Ämnen i artikeln: ÅtervinningBower
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ketchup i pappersflaska

Kraft Heinz Company har aviserat att de startar ett samarbete med förpackningsutvecklaren Pulpex för att tillsammans ta fram en träfiberbaserad flaska för Heinz ketchup.

Denna flaska är en del i arbetet för företaget att uppnå målet att alla förpackningar ska vara helt återvinningsbara, återanvändbara eller komposterbara senast 2025. Förutom detta så har företaget målet att vara nettonollutsläppare av växthusgaser senast 2050, säger man i ett pressmeddelande.

– Förpackningsavfall är en utmaning som vi alla måste göra vårt bästa för att ta itu med. Det är därför vi är fast beslutna att vidta åtgärder för att ta fram hållbara förpackningslösningar för våra varumärken. Den nya flaskan är ett exempel på hur vi tillämpar kreativitet och innovation för att utforska nya metoder för att förse konsumenterna med hållbara förpackningar, säger Kraft Heinz vd Miguel Patricio.

redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]