Hot Screen installerar trycklinje #8 och funderar på att trycka på knappen för #9

Hot Screen Produktion Transfer
Hotscreen ökar kraftigt och Branschkoll har pratat med vd Fredrik Skanselid.

”Det är full rulle hos Hot Screen och vi har ökat med 30 procent sedan semestern” berättar bolagets vd Fredrik Skanselid för Branschkoll.

Hot Screens åttonde(!) produktionslinje saknar bara sitt hjärta, en screen-press från japanska Sakurai. Men Skanselid räknar med att pressen är på plats och linjen i drift innan nyår.

– Vi har ökat med 30 procent sedan semestern och omsättningen i år kommer landa någonstans mellan 125 och 130 miljoner jämfört med strax över 100 miljoner 2020. Det är jätteroligt att få investera och bygga linjer i vår nya tryckhall som ju blev klar i början av 2020 precis innan pandemin bröt ut, säger Skanselid och fortsätter:

– Linje 7 var den första i nya tryckhallen och den blev klar i februari i år och nu är alltså linje 8 snart på plats och vi funderar faktiskt redan nu på att trycka på knappan för linje 9 och få iväg den beställningen innan årskiftet.

”Det handlar inte om att öka kapaciteten utan om att hinna med de jobb som kommer in”

I förgrunden syns produktionslinje 8 hos Hot Screen, jämfört med nummer 7 i bakgrunden saknas än så länge tryckpressen.

Den nya linjen kommer, vid tvåskift, betyda en kapacitetsökning med 17-19 procent och det är för att kunna hantera de volymer som Hot Screen behöver hantera förklarar Fredrik.

– Mellan tumme och pekfingret har vi ökat från 100 till 130 miljoner i år, den ökningen motsvarar hela våra omsättning 2014, så tillväxttakten har gått fort och nu behöver vi öka kapaciteten ytterligare för att hinna med de jobb som kommer in.

Var kommer tillväxten ifrån?

– Det är en kombination av att våra kunder växer samtidigt som vi tar in mycket nya kunder. Vi expanderar geografiskt och ökar både i Finland, Norge och Europa. Och så får vi in många fina koncerner som kunder i Norden, mycket tack vare våra satsningar på webbshopps-lösningar och EDI-kopplingar. Och så självklart tack vare vårt miljöfokus och våra riktigt snabba leveranser, berättar Fredrik.

”Det ska vara streamlinat, det är en del av vårt koncept”

Just nu väntar man alltså på tryckpressen till den nya linjen och funderar på att beställa ytterligare en linje och enligt uppgift har man plats för upp till fem linjer till, efter nummer 8, så potentiellt hela 13 linjer!

En viktig del av Hot Screens koncept är att alla deras trycklinjer är identiska.

– Alla maskiner ska vara likadana så alla våra operatörer kan göra dem, enklare med reservdelar och så smidigt och likriktat som möjligt, streamlinat helt enkelt, det är en del av vårt koncept avslutar Skanselid.

Söker fyra nya medarbetare

Ny produktionsutrustning betyder ofta att man också behöver personal. Hot Screen söker just nu fyra nya medarbetare till framförallt produktionen och mer om det kan du läsa på vår sida för lediga jobb.

LÄS OCKSÅ: Hot Screens futuristiska showroom blir länken mellan Fjärås och Europa

Annons

Rekordår för Hudikprofil som dubblade både omsättningen och personalstyrkan

hudikprofil fest bokslut

2021 blev Hudikprofils mest framgångsrika år hittills och sedan ägarskiftet i början av 2020 har företaget fördubblat både omsättningen och personalstyrkan.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

USA säger nej till allt från Xinjiang

bomull textil kläder
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Magasins ägare fortsätter göra förvärv – nu ett inredningsföretag

design inredning midaq
redaktionen@branschkoll.se
Annons

De ska leverera presentkort till Göteborgs grundskoleförvaltning

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vd-byte på TM Kontor & Reklam

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vingas hållbarhetschef lämnar – söker sin efterträdare

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De 10 största promo-nyheterna i USA 2021

redaktionen@branschkoll.se
Annons

100.000 snabbtest om dagen från Apotea

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Plato Group förvärvar leverantör med fokus på hållbarhet

En stor leverantör köper en mindre för att få tillgång till deras kunskap och produkt-utbud inom hållbarhet.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Signcom anställer Ted Arnesson

Signcom har anställt Ted Arnesson Key Account Manager. Han har stor branscherfarenhet från bland andra Cadorit och Paperlinx och kommer senast från Antalis.

– Med över 30 års erfarenhet inom både material och maskiner har jag byggt upp en kunskapsbank som jag hoppas och tror ska komma väl till pass. Att med Signcoms breda sortiment kunna erbjuda riktigt bra helhetslösningar blir extra roligt, säger Ted.

redaktionen@branschkoll.se
Annons