Höstmässa på Birger Jarl – fokusprodukterna hintar om en kall vinter
I torsdags förra veckan var Branschkoll med på den ”minimässa” som bland annat FF Profilreklam och Parnass anordnar tillsammans på våren och hösten i centrala Stockholm.
Hit bjuder arrangörerna in sina viktigaste kunder och på höstens upplaga är det såklart fullt fokus på julklappar. FF Profilreklams vd Peter Persson, som alltså är en av arrangörerna, tar emot besökarna i lobbyn och berättar glatt för Branschkoll om rekorddeltagande.
– Det är rekordmånga som föranmält sig, 200 pers, normalt brukar det var omkring 150 och så har vi 27 utställare inne i hallen. Vi har också testat att byta dag, vi brukar ju köra på fredagar men nu testar vi torsdagen då vi tror att fler jobbar hemifrån på fredagar nuförtiden.
Pennans outtröttlige förkämpe
Pelle Ekblad på Ingli drar sig inte för att testa nya vägar, outtröttligt kämpar han för pennans förträfflighet som reklambärare genom videoserier, sånger och statistik.
– Det känns som pennan är den produkt som kommit tillbaks sist från pandemin, vi tappade cirka 30 procent under pandemin, men i år har vi växt med 30 procent, det är dock fortfarande några miljoner i omsättning kvar innan vi är tillbaks, förklarar Pelle och fortsätter berätta om sina tilltag för att lyfta pennan:
– Vi måste lyfta pennan och värdera den mer, idag ses den mest som ett tillbehör. Jag tror på att vara personlig i kommunikation och försöka engagera mottagaren. Det är väl därför vi gör lite annorlunda saker, som exempelvis vår Penvalue-serie. Linkedin är en annan bra plattform där vi kan jobba med att visa upp vår kunskap, de flesta vet att vi på Ingli sysslar med pennor så vi försöker fokusera mer på hur mycket vi faktiskt vet om pennor och sprida den kunskapen. Ju mer vi höjer värdet på pennan desto bättre är det för hela branschen.
Galet bra höst – nu är det bara att köra på och hoppas det håller i sig
Kent Lund vd på Halmstads Handelshus berättar att bolaget har haft en riktigt bra höst försäljningsmässigt, inte minst av bolagets buffar som specialproduceras från 50 stycken och uppåt.
– Vi har inget lager utan det är uteslutande specialproduktion, när slutkunden behöver exempelvis en buff eller ett laptopfodral tillverkat fort så är det oss man kommer till. Man kommer med en idé och vi försöker förverkliga den helt enkelt. Tillverkning sker i Kina med stabila partners och certifikat och licenser är på plats, förklarar vd Kent Lund.
Kent Lund berättar att han tvingades säga upp tre medarbetare när pandemin kom och att han nu återanställt en av dem och att han gärna hade anställt en till. Men att osäkerheten inför framtiden med stundande lågkonjuktur och nedstängningar i Kina gör honom lite avvaktade.
– Just nu går det bra vi har en galet bra höst och jag hoppas det håller i sig men samtidigt är jag är lite osäker på framtiden och vill inte anställa någon bara för att säga upp några månader senare.
”Vi pratar inte om hållbarhet längre, det är för urvattnat”
Björn Eriksson berättar att det är glada dagar på XD Connects (tidigare Xindao), 2021 slog bolaget omsättningsrekord (globalt) med en ökning på 70 procent jämfört med 2020 och ”det går typ ännu bättre” i Sverige menar Björn. Men det han hellre vill prata om än att ”fastna i siffror” är den satsning på dokumentering av klimatavtryck som bolaget gjort och fortsätter göra.
– Vi måste göra det här [bli mer ”hållbara”] annars finns snart inte vår industri kvar, vi måste ligga före lagstiftningen och ta egna intiativ, kan man lagstadga ett kylskåp kan man göra det med en profilprodukt. Vi använder inte längre ordet hållbart det är ett för urvattnat begrepp. Om du inte kan mäta och redovisa är det greenwashing du håller på med och det har vi också gjort tidigare men det är slut med det nu.
I arbetet med att få XD Connects sortiment mer transparent har man tagit bort några produkter som kanske inte riktigt var logiska att ha kvar ur ett miljöperspektiv. Björn berättar om hur man strävar efter att ha mycket, om inte endast, återvunnet material till sina produkter och olika projekt och produkter som sparar in på resurser.
– Vi har gjort miljöarbetet till en fråga för plånboken, det är ett effektivt sätt att få kunderna att lyssna, tillexempel var vi tidiga med duschtimer, något som sparar både vatten och pengar. En annan häftig sak vi gjorde var när vi började använda våra ”scraps” i produktionen alltså spillmaterial som skulle slängas, med det här tilltaget har vi hittills sparat in 700 miljoner liter vatten, säger Björn och fortsätter:
– I miljöarbetet arbetar man ju med så kallade ”scoops” och det vi tittat på är från vagga till grav. Så fort vi justerar något med transport eller förpackning eller produktdesign så uppdateras det och speglas av den nya CO2-datan. Det arbete vi nu presenterar har tagit två år att ta fram, men det är ett måste för branschens överlevnad och vi är helt säkra på att miljöarbetet kommer fortsätta att fullkomligt explodera kommande år.
Dunponcho som håller dig varm både ute och inne
För Mikael Stahlin på den norska aktören Tracker råder det inga tvivel om vilken den hetaste produkten är, det är en dunponcho som är ”en bra outdoor-produkt, men också bra inomhus nu när vi ska spara el”.
Stahlin som varit på Tracker i tre år nu, berättar att de hanterat pandemin hyfsat väl då deras sortiment består till stor del av jackor och mössor och andra produkter som lämpar sig för friluftslivet.
– Vi har haft ett bra 2021 och 2022 med lite tillväxt, vi drog också nytta av den lite större gåvopengen som fanns under två år, säger Trackers svenska representant Mikael Stahlin till Branschkoll.
Det är ”the Swedish dishcloth” de frågar efter
Johanna Olofsson berättar att den lagerutbyggnad på 300 kvadratmeter som Tekotryck inledde för ett tag sedan blev klar strax innan sommaren. Hon berättar också att 85 procent av försäljningen av deras disktrasor sker internationellt och att Nordamerika är den marknad man växer snabbast på just nu. Men häftigast av allt är kanske att disktrasan håller på att bli känd som den ”svenska disktrasan”.
– När man är ute i världen och pratar med kunder eller när det kommer in förfrågningar så är det ”the Swedish dishcloth” som efterfrågas och det är ju jättekul, man kan säga att vi varit med och gett disktrasan ett namn, säger Olofsson.
Från och med 1 januari är jag på Midocean på heltid
Fredrik Apelhult har de senaste fyra åren driftat Design House Stockholms profilavdelningen men i takt med att designbyrån (eller vad man nu ska kalla dem) satsat allt mer på möbler så ska Fredrik istället börja jobba heltid på Midocean som han smygstartade på redan i augusti.
Design House Stockholm hjälper uppfinnare/formgivare med allt utom själva designen, du tar din produkt till dem och så sköter de tillverkning, marknadsföring och produktutveckling. En del av det här sortimentet säljs sedan i B2B-sfären och det är alltså den verksamheten som Fredrik Apelhult skött de senaste fyra åren.
– Jag har trivts bra men det kommer inga nya produkter så det finns helt enkelt ett för litet sortiment att sälja av. Från och med januari 2023 så börjar jag istället heltid på Midocean. Den största skillnaden jag märkt av under mina fyra år borta från den delen av branschen är hur miljöarbetet utvecklats. 2018 när jag lämnade pratade man knappt om hållbarhet alls, men nu har det slagit till något enormt.
”Nu kör vi på här till pensionen”
Lasse Fröseth som prövat lite olika branschaktörer senaste tiden tycks nu ha hittat rätt hos Carolbolaget där han började strax innan sommaren.
– Det känns verkligen jättebra, jag åker runt och bearbetar mellan- och norra Sverige, nu kör vi på här till pension, säger Fröseth och fortsätter:
– Jag vill slå ett slag för vår kylbag, den är riktigt läcker, sen är det kanske ingen volymprodukt men jag brukar säga till kunderna att de ska ställa en i showroomet den drar garanterat till sig uppmärksamhet! Sen är ju vårt bryggerisortiment väldigt populärt och det går precis lika bra att ställa olja och såser som ölflaskor. Och eftersom resandet kommit igång säljer vi såklart resväskor så det ryker!
”Ukrainapläden” är dagens snackis
House of Regalo har ännu en gång lyckats hamna i händelsernas centrum med den så kallade ”Ukrainapläden” som det viskas om i mässhallen. Det är en vacker pläd från Ylleverket tillverkad i en fabrik i den otroligt krigsdrabbade ukrainska staden Kharkiv.
– Många av kunderna har velat ha pläden i kombination med en donation till de utsatta i Ukraina och i vissa fall så har både återförsäljaren i fråga och slutkunden gemensamt skänkt pengar med pläden som utgångspunkt, förklarar bolagets grundare Rony Abou Nader.
En annan av House of Regalos produkter som genererat stort intresse är deras nya handsydda fårskinnstofflor tillverkade av spillmaterial i en liten fabrik i Grekland. Det här berättar bolagets medarbetare Frida Pedersen om, hon firade nyss sitt första år som anställd på bolaget, dessförinnan kommer hon från modebranschen.
Vad har CTWO för julklappar?
CTWOs vd Jörgen Carlsson funderar lite och kommer fram till att högtalare att spela julmusiken i och tändare att tända ljusen med är två bra julklappar. Han berättar också om en nyhet, bokstavligen, nämligen magnetbokstäver.
– Magnetbokstäver är nya för i år, du kan bygga hur som helst och tona ner eller stärka upp ljuset. Och den berömda vevradion såklart, den går hur bra som helst, säger Jörgen till Branschkoll.
Pepparkakor från Nyåkers
– Man tror att det ska bli lugnare, men det blir aldrig det säger Maria Nordmo på Tipe Produkter som befinner sig mitt i julrushen. Det är inte lika mycket downtime nu som det var innan pandemin, då var det jul och påsk och det är såklart fortfarande de stora stora händelserna, men även däremellan så kommer det allt fler standardordrar.
Maria förklarar att det är säckar, och korgar och andra typer av godislösningar till höger och vänster och så pepparkakor från svenska Nyåkers.
– Vi har haft pepparkakorna några år men kunderna hittar på mer roliga saker med dem nu, föpackningen går ju att digitaltrycka. Det är viktigt att profilgodis och fikaprodukterna smakar precis som vi är vana vid, du vill inte ha en nobrand-choklad som inte smakar bra i julkorgen, avslutar Nordmo.
Elkris på Birger Jarl?
Nä alltså strömmen gick ju inte i lokalen och ingen fick någon elstöt vad vi vet, tomten fastnade inte med skägget i brödrosten och köttbullarna på julbordet var uppvärmda till önskvärd temperatur. Men den stundande elkrisen och den lite kallare vinter som väntar om man vill sänka sin elräkning med en krona eller två präglade till viss del produkterna som stod i fokus.
På en klädhängare mitt i gången hade Mikael på Tracker hängt upp deras tjocka stora dunponcho, omöjlig att missa, jag har inga andra ord för att beskriva den än som ett vandrande täcke. Det viskades i lokalen om pläden från Ukraina som både kan hålla oss varma i vinter och om man så vill kanske passa på att skänka en liten gåva till de som måste oroa sig för mer än bara kylan. För att inte glömma fårskinnstofflorna, även de från House of Regalo, och genast minns jag hur mamma och mormor alltid brukade gå runt i fårskinnstofflorna på julen.
Björn Eriksson på XD Connects hade deras duschtimmer top of mind trots att det enligt honom var mer än 15 år sedan de tog fram den produkten. Och Kent Lund på Halmstads Handelshus säljer buffar som aldrig förr, buffar som håller hals eller huvud eller ja vilken kroppsdel du vill egentligen, lite extra varm.
Det är som Björn Eriksson sa när jag pratade med honom ”vi är en bra industri på det sättet att vi är snabba på att ställa om och anpassa oss”.
Oavsett om det är miljöarbetet, eller elkrisen eller ett krig några hundra mil österut så kan du vara säker på att det finns en profilprodukt anpassad för vad situationen än må vara.