Horizon digitialiserar – flera stora nordiska investeringar i efterbehandling

Horizon Robot

Horizon har under senaste åren sålt tre stora limlinjer i Norden – så här ser man på framtidens grafiska företag.

De kallar sig själva ”grafiska innovatörer inom automatisering”. De vill göra världens tryckerier smartare. Under Coronaåret 2020 har Horizon satsat stort på lansering av massa nya tjänster och produkter. Man har också öppnat Horizon Innovation Park i Japan, där man visar upp alla sina maskinsystem med samarbetspartners som Hunkeler, Canon, Ricoh, Fujixerox, Screen, med flera.

1 eller 100.000 exemplar – allt med samma maskin

Automatisering med mjukvaror, robotar och smarta mekaniska lösningar lanseras nu på löpande band från Horizon. Enligt Paul Jakobson som ansvarar för den Nordiska verksamheten går vi in i en ny era av grafisk produktion – där mycket går mot att bara göras i ett exemplar – men samtidigt vill man kunna göra hundratusentals exemplar av vissa produktioner – och detta ska kunna hanteras av samma maskiner.

– Vi måste ha kontroll på varje exemplar som kommer ut ur maskinerna. Det handlar om att säkerställa kvalitet oavsett volym, säger Paul Jakobson.

Det går mot att allt blir extremkort – att exempelvis falsa bara ett ark är en utmaning – inget får gå fel. Och om det gör det måste systemet plocka upp det och säkerställa att det görs om.

Intelligent efterbehandling

– Efterbehandlingen måste bli mycket mer intelligent – boken, broschyren, arket måste kunna följas hela vägen genom produktionen och vidare till leverans.

Maskinerna kopplas nu upp allt mer och de återrapporterar in i tryckeriernas system. Detta har man pratat om länge men det är nu det blir möjligt på riktigt.

– Nu har vi lanserat en molnbaserad plattform för våra maskiner, Ice Link, som är uppkopplat mot Horizons servrar. Detta kan också integreras mot print-leverantörernas system.

Robotar effektiviserar

Robotisering är också en del av detta och Horizon är med och bygger upp smarta och effektiva flöden med olika typer av robotar.

– Vi har bland annat ett system där vi har kopplat upp oss direkt till en offsetavläggare – där vi med en robot flyttar pallen in i falsmaskinen. Det handlar mer om det totala ”arbetsrummet” och hur vi använder robotarmar och transportrobotar för att effektivisera.

Den här utvecklingen ställer högre krav på Horizon som leverantör inom efterbehandling.

– Vi har höjt vår kompetens rejält inom hela det grafiska arbetsflödet. Vi måste till exempel kunna allt om utskjutning i prepress för att kunna effektivisera inom efterbehandlingen, säger Paul.

För Horizon har Corona inneburit att man fått mycket mer tid för internt arbete bland annat med utbildning av sina distributörer.

– Det som hänt när Drupa inte blev av är att vi har kunnat utbilda alla våra distributörer på ett helt annat sätt. Mer detaljer och djuplodande diskussioner leder till att de har bättre kunskap när de träffar tryckerierna.

I Norden har inga av säljarna varit permitterade under året utan jobbat fullt ut med kompetensutveckling och försäljning.

– Från och med Covid måste vi som företag kunna utnyttja alla former av digitala presentationer – många kunder kommer varken kunna eller vilja resa. Det är en del av förnyelsen av att utföra säljarbetet och den digitala presentationstekniken är till stor hjälp i själva säljpocessen.

Hybridlösningar

Även om allt fler jobb går i digitala tryckpressar så är offset fortfarande en viktig teknik för många tryckerier och det behövs lösningar som kan användas parallellt. Detta är en av de saker som Horizon jobbar och jobbat med länge.

– Allt går digitalt mer och mer – men det finns behov av hybridlösningar för både offset och digitalt.

Man ser också en stark trend inom bokproduktion.

– Trenden är att vi har sålt mer boklimbindningssystem senaste åren. Falsmaskiner har också gått bra eftersom vi har kunnat automatisera de processerna så mycket.

Boklimbindningssystem går mycket till pocketboksproduktion och hårdband för böcker i kortare serier. Dessa maskiner är för produktion från 100 böcker per timme och upp till flera tusen per timme.

– Där vi är som starkast är det segment där man gör book-of-one med en takt på 800 böcker per timme där varje bok kan vara individuellt olika i både tjocklek och format.

Nordiska framgångar

Under 2020 säger Paul att man sålt väldigt bra i Norge och Sverige men att Corona tyvärr fördröjt en del installationer hos kunderna. Finland och Danmark har haft en hårdare nedstängning av samhället och det har medfört tuffare förustättningar för den grafiska industrin.

– Under de sista tre åren har vi bland annat levererat tre stora limlinjer i Norden. En i Finland till Grano, en till 07-gruppen och nu en till Rolf Ottesen i Norge. Under våren 2021 kommer vi även installera en ny limlinje hos ett bokbinderi i Göteborg, avslutar Paul.

Annons

Ny EU-lag skärper miljökraven på trycksaker som importeras

En politiskt överenskommelse som kan stärka den grafiska branschens rykte i Europa och synen på tryckta produkter.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Umpac investerar i offsetpress

Förpackningsföretaget Umpac i Umeå invester i en ny tryckpress.

Det är en Komori i format 720 x 1030 cm med vattenlackverk. Det finns möjlighet att köra UV men den funktionen har man valt att inte aktivera. I ett inlägg på Linkedin berättar man om nyheten.

– För oss är pressen ny, men den kommer senast från Göteborgstryckeriet, berättar vd Torvald Östensson för Branschkoll.

Att inte aktivera UV-enheten är av miljöskäl.

– Jo, det är av miljöskäl. Umpac lade om sin strategi 2015 och har sedan dess jobbat målmedvetet med att bidra till mindre miljöpåverkan i vår produktion, detta har också bidragit till vår tillväxt.

Det har gått bra för Umpac senaste åren och Torvald Östensson berättar mer om behov av investeringar.

– Vi har fördubblat vår omsättning under de senaste fyra åren och detta gör att vi nu behöver investera i en snabbare och effektivare produktion. Och vi kommer att investera ytterligare ett par miljoner under 2023 för att kunna nå vårt mål om en omsättning på 40 miljoner under året. 2021 var omsättningen 28 miljoner.

Tillväxt är en kombination av nya kontrakt och ökning från befintliga kunder.

– Vi levererar idag exempelvis förutom förpackningar även bipacksedlar, etiketter och wellprodukter. Sedan lagerhåller vi även produkter till våra kunder. Framtiden ser vi an med tillförsikt, avslutar Torvald.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nöjd i nytt samarbete – algoritmer ska minska luften i förpackningarna

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Flera förpackningsbolag i topp bland arbetsplatsolyckor – får också hållbarhetsutmärkelse

Fyra av de tio mest olycksdrabbade företagen i Sverige finns i förpacknings-, pappers, och skogsindustrin.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu tillverkas skruvkorkar av trä i Säffle

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Evolabel tillsätter ny försäljningschef

Magnus Sidling

Ska leda och forma den globala försäljningen.

Mölndalsföretaget Evolabel, som sysslar med förpackningsteknologi, har värvat en ny Head Of Sales.

Det är Magnus Sidling som tillträder tjänsten och Magnus kommer senast från en position som Sales Manager på Micvac. Vi kontaktade Magnus så han får berätta mer.

Kommer du att fokusera på någon speciell marknad, geografiskt och/eller branschmässigt? 

– Jag kommer ha globalt helhetsfokus. Ingen speciell marknad. Företaget levererar system till samtliga kontinenter idag. Evolabels system syns ofta i livsmedelsindustrin samtidigt som e-handel och logistik växer starkt.

Kommer du att fungera som coach till de nuvarande säljteamen?

– Ja, både som coach samt att jobba med att skapa en strategi för hur vi tillsammans med våra partners hjälper befintliga kunder att växa med oss. Jag ser väldigt mycket fram emot att vara med och leda och forma den globala försäljningen. Vi ser en fortsatt global utveckling för Evolabel inom ”Print and Apply” de kommande åren.

Vad i ditt tidigare arbetsliv tar du med dig som är ett tillskott till företagets tidigare resurser och som bidrar till att öka försäljningen?

– Erfarenheten av snabbt växande internationell försäljning samt säljstyrning.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny rapport om hämtmat: Engångsförpackningar just nu klimatsmartare än flergångsförpackningar

redaktionen@branschkoll.se
Annons

EU: Förpackningsavfallet ska minska med 15 procent

Ämnen i artikeln: Återvinning

Ett nytt förslag från Europeiska Kommissionen lades fram den 30:e november rörande en uppdatering och revision gällande direktivet för förpackningar och förpackningsavfall.

Ämnen i artikeln: Återvinning
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Z-Profil förvärvat av Alligo

Ämnen i artikeln: AlligoZ-profil

Förvärven från Alligo fortsätter dugga tätt, nu senast har koncernen köpt 70 procent av aktierna i den New Wave Profile-anslutna återförsäljaren Z-Profil.

Z-Profil startade 1988 och har växt från ett källarföretag till ett bolag med 13 anställda med kontor både i Umeå och Skellefteå och en omsättning på över 40 miljoner kronor med ett uttalat mål att nå 100 miljoner kronor inom 3-5 år, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

– Med Alligo som delägare kan Z-Profil fortsätta utvecklas och ta vårt erbjudande till nästa steg. Partnerskapet med Alligo kommer skapa mervärden för både kunder och medarbetare, och ge oss möjligheten att ta oss an större uppdrag, säger Jörgen Wikström, vd på Z-Profil.

Ursprungliga ägarna blir kvar

Förvärvet av Z-Profil sker enligt samma modell som Alligos tidigare förvärv, man köper 70 procent av bolaget och det drivs sedan vidare som ett ”självständigt specialistbolag med samma personal och ledning” där man kommer fokusera på Norrland.

Ursprungliga ägarna Jörgen Wikström, Daniel Larsson, Andreas Utterhall, Gustav Boström och Leif Noren är fortsatt kvar i bolaget.

Vi välkomnar Z-Profil till Alligo- familjen och har för avsikt att fortsätta förvärva välskötta bolag som matchar vår strategi, säger Clein Ullenvik, vd och koncernchef i Alligo.

Z-Profil är Alligos sjunde förvärv 2022 och sägs innebära att koncernen ytterligare stärker sin position inom
profilkläder och produktmedia på den svenska marknaden.

Ämnen i artikeln: AlligoZ-profil
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Lunds Tekniska Högskola söker företagssammarbeten till kursen Förpackningsteknik

Lunds Tekniska Högskola har bland sina utbildningar även en kurs vid namn Förpackningsteknik och utveckling. I denna utbildning samverkar man bland annat med olika företag inom förpackningsbranschen.

Institutionen för designvetenskaper (IKDC) på högskolan söker nu efter företag som vill samverka med och ha nytta av kursen.

Varje år tar IKDC in nya företag som kan få hjälp med sina förpackningar. Vissa av de företag som har varit med kommer tillbaka med nya utmaningar året efter, medan andra kommer med efter att ha besökt studenternas show och upptäckt att de kan ha nytta av studenternas förmåga och kapacitet för sina egna utmaningar.

Läs mer i en artikel från Lunds Kommun.

redaktionen@branschkoll.se
Annons