Horizon digitialiserar – flera stora nordiska investeringar i efterbehandling

Horizon Robot

Horizon har under senaste åren sålt tre stora limlinjer i Norden – så här ser man på framtidens grafiska företag.

De kallar sig själva ”grafiska innovatörer inom automatisering”. De vill göra världens tryckerier smartare. Under Coronaåret 2020 har Horizon satsat stort på lansering av massa nya tjänster och produkter. Man har också öppnat Horizon Innovation Park i Japan, där man visar upp alla sina maskinsystem med samarbetspartners som Hunkeler, Canon, Ricoh, Fujixerox, Screen, med flera.

1 eller 100.000 exemplar – allt med samma maskin

Automatisering med mjukvaror, robotar och smarta mekaniska lösningar lanseras nu på löpande band från Horizon. Enligt Paul Jakobson som ansvarar för den Nordiska verksamheten går vi in i en ny era av grafisk produktion – där mycket går mot att bara göras i ett exemplar – men samtidigt vill man kunna göra hundratusentals exemplar av vissa produktioner – och detta ska kunna hanteras av samma maskiner.

– Vi måste ha kontroll på varje exemplar som kommer ut ur maskinerna. Det handlar om att säkerställa kvalitet oavsett volym, säger Paul Jakobson.

Det går mot att allt blir extremkort – att exempelvis falsa bara ett ark är en utmaning – inget får gå fel. Och om det gör det måste systemet plocka upp det och säkerställa att det görs om.

Intelligent efterbehandling

– Efterbehandlingen måste bli mycket mer intelligent – boken, broschyren, arket måste kunna följas hela vägen genom produktionen och vidare till leverans.

Maskinerna kopplas nu upp allt mer och de återrapporterar in i tryckeriernas system. Detta har man pratat om länge men det är nu det blir möjligt på riktigt.

– Nu har vi lanserat en molnbaserad plattform för våra maskiner, Ice Link, som är uppkopplat mot Horizons servrar. Detta kan också integreras mot print-leverantörernas system.

Robotar effektiviserar

Robotisering är också en del av detta och Horizon är med och bygger upp smarta och effektiva flöden med olika typer av robotar.

– Vi har bland annat ett system där vi har kopplat upp oss direkt till en offsetavläggare – där vi med en robot flyttar pallen in i falsmaskinen. Det handlar mer om det totala ”arbetsrummet” och hur vi använder robotarmar och transportrobotar för att effektivisera.

Den här utvecklingen ställer högre krav på Horizon som leverantör inom efterbehandling.

– Vi har höjt vår kompetens rejält inom hela det grafiska arbetsflödet. Vi måste till exempel kunna allt om utskjutning i prepress för att kunna effektivisera inom efterbehandlingen, säger Paul.

För Horizon har Corona inneburit att man fått mycket mer tid för internt arbete bland annat med utbildning av sina distributörer.

– Det som hänt när Drupa inte blev av är att vi har kunnat utbilda alla våra distributörer på ett helt annat sätt. Mer detaljer och djuplodande diskussioner leder till att de har bättre kunskap när de träffar tryckerierna.

I Norden har inga av säljarna varit permitterade under året utan jobbat fullt ut med kompetensutveckling och försäljning.

– Från och med Covid måste vi som företag kunna utnyttja alla former av digitala presentationer – många kunder kommer varken kunna eller vilja resa. Det är en del av förnyelsen av att utföra säljarbetet och den digitala presentationstekniken är till stor hjälp i själva säljpocessen.

Hybridlösningar

Även om allt fler jobb går i digitala tryckpressar så är offset fortfarande en viktig teknik för många tryckerier och det behövs lösningar som kan användas parallellt. Detta är en av de saker som Horizon jobbar och jobbat med länge.

– Allt går digitalt mer och mer – men det finns behov av hybridlösningar för både offset och digitalt.

Man ser också en stark trend inom bokproduktion.

– Trenden är att vi har sålt mer boklimbindningssystem senaste åren. Falsmaskiner har också gått bra eftersom vi har kunnat automatisera de processerna så mycket.

Boklimbindningssystem går mycket till pocketboksproduktion och hårdband för böcker i kortare serier. Dessa maskiner är för produktion från 100 böcker per timme och upp till flera tusen per timme.

– Där vi är som starkast är det segment där man gör book-of-one med en takt på 800 böcker per timme där varje bok kan vara individuellt olika i både tjocklek och format.

Nordiska framgångar

Under 2020 säger Paul att man sålt väldigt bra i Norge och Sverige men att Corona tyvärr fördröjt en del installationer hos kunderna. Finland och Danmark har haft en hårdare nedstängning av samhället och det har medfört tuffare förustättningar för den grafiska industrin.

– Under de sista tre åren har vi bland annat levererat tre stora limlinjer i Norden. En i Finland till Grano, en till 07-gruppen och nu en till Rolf Ottesen i Norge. Under våren 2021 kommer vi även installera en ny limlinje hos ett bokbinderi i Göteborg, avslutar Paul.

Annons

DHL höjer priserna med nästan 8 procent

Ämnen i artikeln: Transporter

DHL Express Sverige meddelande nyligen att de kommer höja sina priser med 7,9 procent från och med den 1 januari 2023.

DHL Express justerar sina priser årligen, med hänsyn till inflation, valutaförändringar och andra ökade kostnader, bland annat relaterade till att följa förbättrade säkerhetsbestämmelser, i de 220 länder och territorier där företaget är verksamt. Prisjusteringen varierar från land till land, beroende på lokala förhållanden och kommer att beröra kunder med standardavtal, skriver man i ett pressmeddelande.

Med den årliga prisjusteringen kan vi investera i vår infrastruktur och teknologi för att säkerställa motståndskraftiga och hållbara kundlösningar i världsklass. Det inkluderar toppmoderna flygplan och fordon, utvidgning av våra faciliteter för att möta ökande efterfrågan från kunder och investeringar i gröna och mer hållbara lösningar, såsom hållbart flygbränsle och elfordon, säger Peter Ervasalo, vd, DHL Express Sverige.

Ämnen i artikeln: Transporter
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sök utvecklingspengar: Ny- eller vidareutveckla bioekonomi-processer

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Marvaco förändrar i toppen

Ämnen i artikeln: Marvaco

Sunnebaserade flexospecialisten Marvaco meddelar att man gör ändringar i ledningen.

Ämnen i artikeln: Marvaco
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Rätt förpackning minskar matsvinnet

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svensk förpackningsaktör värmer helt samhälle med sin spillvärme

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Adapa är Schur Flexibles nya namn

Schur Flexibles, med huvudkontor i Österrike och 22 produktionsenheter i elva länder byter namn.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Rekonstruktion för Arjowiggins i UK

Utan egen råvara klarar man inte prishöjningarna på massa, el och transporter.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De vann Pro Carton Award för unga designers

Ämnen i artikeln: Tävling

Två svenska bidrag nådde finalen.

Förpackningsorganisationen Pro Carton arrangerar årligen tre olika tävlingar för att premiera kreativa lösningar av kartongförpackningar.

Nyligen avgjordes Pro Carton Young Designers Award, som förstås vänder sig till unga designers. De flesta av pristagarna är förpackningslösningar som ska kunna ersätta nuvarande alternativ gjorda av plast och eftersom plastbantning är något många företag är inne på så har juryn följt med sin tid. Det ligger ju också i organisationens intresse att lyfta fram just detta.

Tejphållare i papper och en presentförpackning för burkar.

Vinnaren i såväl kategorin Public Award som Food & Drinks blev den briljanta lösningen för den som ser en mastodontfilm på bio (en mastodontfilm kräver förstås dubbla popcornportioner) ”Twin bags for popcorn and beverages”.

Alla vinnare:

  • Public Award: Twin Bags for Popcorn and Beverages
  • Creative Cartonboard Packaging: Float – en förpackning för badsalt som ser ut som en båt då den öppnas
  • Creative Cartonboard Ideas: Swingtape – en tejprullehållare som ersätter plast-dito
  • Sustainability: Allign – butiksförpackning för elektriska komponenter
  • Newcomers Award: Gift packaging for liquids – ville skapa förpackningar som tar bort onödigt material, utan att kompromissa med skyddet av produkten.

Svenska bidrag till final

Victoria Claesson och Pella Bergqvist från Broby Grafiska tog sig till final med sitt bidrag Noods, en lösning för att enklare ta med sig takeaway-maten hem.

Även från Nackademin kom ett finalbidrag. Det var Bloom Box, en presentförpackning för konfektyr, som var framtaget av Katja Nivala, Sandra Alkevik och Emelie Meilink.

Ämnen i artikeln: Tävling
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nästa generations förpackningspress från HP och Koenig & Bauer kommer 2023

Ämnen i artikeln: HPKoenig & Bauer

För digitaltryck på både wellpapp och falskartong.

Ämnen i artikeln: HPKoenig & Bauer
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pappersförpackningen till Vogue får pris för hållbar design

Ämnen i artikeln: Stora EnsoTävling

Magasinet Vogue Scandinavia vinner ytterligare ett desingpris för sin förpackning till magasinet som man startade upp under 2021. Förpackningen är tillverkad av Ensocoat, ett papper från Stora Enso.

Tidigare har man vunnit Red Dot Design Award och nu får man också en utmärkelse i Pentawards där man belönas med brons i kategorin Sustainable Design.

Alla vinnare i årets Pentawards finns här.

Läs också: Nya Vogue Scandinavia får förpackning av papper

Läs också: Packade tidningen i pappersförpackning – nu vinner man designpris

Ämnen i artikeln: Stora EnsoTävling
redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]