Logga in

Hon tar över vd-stolen på Readly

12 april, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Izettles tidigare finanschef ska styra Readly – ett Spotify/Storytel för att läsa tidningar – in i nästa tillväxtfas.

Styrelsen för Readly International meddelar att Maria Hedengren, tidigare finanschef på Izettle, utnämns till ny vd. Maria har över tjugo års erfarenhet i ledande roller inom finansvärlden och verksamhetsledning, skriver man i ett pressmeddelande.

Maria Hedengren tillträder som vd den 24 april, medan Readlys nuvarande vd Jörgen Gullbrandson lämnar bolaget ”för att anta nya utmaningar”

I mars 2019 rankades Readly på topp 200, och som näst snabbast växande företag i Sverige, av ”Financial Times 1000 Fastest Growing Companies in Europe”. 2018 växte Readlys intäkter med över 55 procent, bolaget lanserade i Schweiz och Nederländerna och stärkte sitt erbjudande ytterligare, som nu omfattar över 4.000 titlar.

– Jag är väldigt imponerad av Readlys tillväxt hittills, och jag är väldigt förtjust i produkten. Readly är ett bolag väl rustat för att öka sina marknadsandel framöver och jag är glad över att få vara med på bolagets fortsatta tillväxtresa, säger Maria Hedengren, tillträdande vd på Readly.

Industrigrupp köper etikettverksamheten Märkas av Eson Pac

Mårten Andersson är vd för Volati. (Bilder: Press)

Gör sitt andra etikettförvärv på kort tid – växer snabbt inom etikett.

Elanders byter plattform för digitaltryck i Sverige

Elanders Sverige satsar stort på inkjet.

Trippel-sammanslagning i UK – siktar mot miljardomsättning

Jon Bailey (ProCo) Garry Peeling (Precision) och Jon Tolley (Prime). Tillsammans ska de bygga upp ett av Storbritanniens största tryckerier.

Tre tryckerier i Storbritannien slår sig samman och kommer gemensamt omsätta över en halv miljard kronor – med sikte på en dubblering inom tre år. (mer…)

De investerar i maskin som skräddarsyr lådan efter produkten – helt on-demand

Norska Akershus Reklame Team investerar i lådproduktion on-demand. Den styrs av en app, 3D-skanner finns för att mäta produkterna som ska ligga i och maskinen har ett API.

Tryckeri inleder samarbete med nedlagd tapetfabrik – ska trycka gamla mönster med med ny teknologi

Mönster från den anrika tapetfabriken som stängde på 80-talet får nytt liv med digital teknik.

4Sign breddar sin leverantörsbas – ”en utvärderingsperiod kan man säga”

I dagarna kom ett pressmeddelande om att 4Sign och Signcom inleder ett nytt samarbete. Branschkoll har varit i kontakt med 4Signs kedjeledare Jonas Albinsson som berättar mer om det nya samarbetet och hur det passar in i 4Signs övergripande strategi.

Mässan Sign&Print ställs in – flyttar till nätet

Mässan Sign&Print Scandinavia blir digital i februari 2021.

Den svenska grafiska mässan blir digital i februari 2021 och planeras fysiskt till 2022 istället. (mer…)

200 miljoner kronor per år ska få barn att läsa mer och bättre

Regeringen och samarbetspartierna satsar 200 miljoner kronor årligen i ett ”läspaket” som ska hjälpa fler barn och ungdomar att läsa mer. Tryckta texter ska få ”fortsatt stort utrymme”.

Podd-premiär: Michael Mossberg om inkjet, affärsmodeller, miljö och pandemin

Branschkoll har startat en podd och har redan publicerat fyra avsnitt. De första tre har haft gäster från produktmedia-branschen men nu är det podd-premiär för tryckeribranschen. Först ut är Michael Mossberg från Edvard Schneidler. (mer…)