Logga in

Hon tar över som ansvarig för Xerox i Sverige

29 maj, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Xerox nya sverigechef Polly Hussain tillsammans med Thorbjörn Thyén som är ansvarig för grafiska marknaden i Norden var på plats i Warzawa.
 (Bild: Ulf Sunnberg)

Polly Hussain har sedan april ansvaret för Xerox svenska verksamhet.

Hon var nyligen med i Warzawa när användarnätverket Premier Partners träffades och den nya maskinen Iridesse presenterades.

Förra veckan samlade Xerox sitt tryckerinätverk ”Premier Partners” tillsammans med återförsäljare och samarbetspartners inom mjukvaror och efterbehandling för en fyradagars konferens i Warzawa. Totalt deltog runt 500 personer från 25 länder på eventet som bland annat innehöll ett 30-tal presentationer inom aktuella ämnen. Ett stort fokus låg på verksamhetsutveckling och kreativitet.

Business as usual

Andrew Copley, som är globalt ansvarig för produktionslösningar på Xerox , passade att understryka att Xerox jobbar vidare som vanligt med en ny VD och styrelse efter de avbrutna fusionsplanerna med Fujifilm. ”Business as usual” enligt Copley

Stora förhoppningar på ny maskin

Xerox lanserade under dagarna den nya maskinen ”Iridesse”. Huvudnyheten är att maskinen har 6 tonerstationer och kan trycka silver, guld och så kallade clear toner i samma process, det vill säga utan att behöva ladda om arken på nytt.

Maskinen klarar dessutom 400 grams papper i duplex och hastigheten är 120 sidor/min.  Xerox har stora förhoppningar på den nya maskinen som ger kunderna möjligheten att förädla och förbättra jobben med nya kreativa effekter.

Xerox kallar tekniken för ”CMYK+” och genom att öka värdet på sidorna finns nya och fler sätt för kunderna att tjäna pengar. Enligt data från konsultföretaget Infotrends kommer över 50 procent av sidorna som trycks med digitala maskiner att vara förbättrade/förädlade med någon form av ”CMYK+-effekt” år 2021.

Xerox nya Iridesse kommer att finnas för leverans andra halvåret 2018.

Växande Postemballage i Jönköping investerar i ökad kapacitet och fler tjänster

Postemballage i Jönköping hjälper tryckerier med både tryck på kuvert och med förpackningar för frakt. Men man gör också profilprodukter, kuvertering, printning, fals- och plock, inplastning och annat inom distribution. Under det gångna året har man växt ytterligare och nu investerar man i ökad kapacitet och fler tjänster. (mer…)

Danagårdlitho marknadsför sina miljösatsningar med ny film

Danagårdlitho berättar i en film om hur man jobbar med miljö- och klimatfrågor.

I en tre minuter lång film berättar Linn om hur tryckeriet Danagårdlitho tänker kring trycksaker och miljö. (mer…)

Debatt: Ta bort priskorgarna i offentliga upphandlingar av trycksaker

Grafiska företag fyller ofta i stora priskorgar i samband med anbud i offentliga upphandlingar. Priserna blir snabbt gamla och tar orimligt mycket tid att fylla i.

Offentliga upphandlingar inom grafisk bransch tar orimligt stora resurser för inblandade företag på grund av upphandlingsprocessen och att många tilldelningar överklagas till domstol. Här presenteras en idé på hur man skulle kunna utveckla och förenkla processen.

Tryckeriet Moo erbjuder sina kunder att investera i bolaget

Moo.com planerar att ta in kapital från sina kunder.

Online-tryckeriet Moo, med produktionsanläggningar i England och USA, undersöker intressent bland sina över en miljon kunder att bli gräsrots-finansiärer.

Smurfit Kappa lanserar leksaker i wellpapp

Smurfit Kappa har lanserat en kollektion med leksaker av papper

4evergreen – en ny allians för fiberbaserade förpackningar

4evergreen är en ny industriallians för aktörer inom fiberbaserade förpackningar. Bland medlemmarna finns flera tunga namn inom förpacknings- och pappersindustrin. (mer…)

Svenskproducerade trycksaker är bäst för miljön – ”blir standard för att beräkna CO2-avtryck för trycksaker”

Åtta.45 är det första svenskägda tryckeriet att certifieras för användning av Climate Calc – som beräknar en trycksaks CO2-avtryck. Nu ska många fler följa efter. (mer…)

Digaloos grundare går vidare – här berättar han varför

Efter försäljningen av Digaloo till Taberg Media Group i mars 2018 väljer nu vd:n Jannes Dahlgren att lämna företaget. (mer…)

Workflow Summit: Finns det för mycket mjukvara i grafisk bransch?

Den 12 november var det dags för den grafiska branschen att lära sig mer om automatisering och arbetsflöden när Grafkoms Workflow Summit 2019 hölls i Stockholm. (mer…)