Hon har kallats profilbranschens bästa inköpschef – nu jobbar hon på Swagg

Jessica Kaya ny inköpschef och vice vd på Swagg.
Jessica Kaya ny inköpschef och vice vd på Swagg.

”Det får stå för de som har sagt det”.

Sedan en månad tillbaks jobbar Jessica Kaya på Swagg där hon är inköpschef och vice vd. Innan hon tog den här tjänsten jobbade hon på GEP Communication Group en längre period och sammantaget har hon jobbat i profilbranschen i ungefär 30 år.

Hur länge har du jobbat i profilbranschen? 

– Hela mitt liv. I princip hela mitt arbetsliv har jag varit i branschen så det är ju omkring 30 år nu. Jag började som inköpsassistent på Borg och Bigum och sen blev jag inköpare och ganska snart efter det inköpschef på PP&IT, Differenza och därefter AGO. Utöver rollen som inköpschef har jag parallellt jobbat med hållbarhetsfrågor och logistik och varit delaktig i att bygga upp bolag från grunden under de här 30 åren, säger Jessica Kaya till Branschkoll.

Hur har du sett branchen utvecklas under din tid?

– Det har blivit en stor skillnad i vilka kompetenser ett bolag behöver eftersom det skett omfattande förändringar i sättet du köper in produkter, vad som är väsentligt. Nu handlar det om produktsäkerhet, miljökrav och övriga skärpta regler inom producentansvar. För 30 år sedan var det framförallt pris och design som styrde.

Jag har hört från flera håll att du är en otroligt skicklig inköpschef, bäst i branschen hävdar vissa. Vad är din specialitet? Vad gör dig till en så skicklig inköpschef?

– Det får stå för de som har sagt det, om jag är bäst eller inte, säger Jessica och skrattar.

– Men det som har drivit mig i alla år är att jag älskar att samarbeta med fabriker, jag älskar produktutveckling och ta fram det kunden sett framför sig. Sen gillar jag även att skapa bra processer som möjliggör att du kan jobba effektivt och att det blir bra produkter som sätts på marknaden. Och sen att jag ständigt är i rörelse framåt, jag försöker hela tiden utveckla mig själv och de bolag jag arbetar för. Att jag värdesätter och värnar om bra relationer såväl internt som externt tror jag också varit en stor del i att skapa bra resultat.

Hur går det här till i praktiken?

– Framför allt handlar det om att ha bra processer för att kunna säkerställa kvaliteten och att de efterlever de krav som vi sätter upp. Det är otroligt viktigt att jobba processtyrt när du köper in och samarbetar med globala fabriker, det är fundamentet som gör att du också kan ha en flexibilitet och snabbhet i det du gör. Att ständigt tillgodose sig ny kunskap, vare sig det handlar om material, produktionsteknik eller något annat är enligt mig oerhört viktigt om man skall lyckas uppnå bra resultat.

”Det kommer vara omöjligt att göra något annat än att arbeta efter de förordningar som finns och de som kommer”

Hur kommer branschen utvecklas kommande 5-10 år tror du?

Annons

– Jag tror det kommer bli än mer påtagligt med vikten av att förstå, arbeta efter och ta hänsyn till exmeplvis EU:s taxonomiförordning, det kommer vara omöjligt att göra något annat än att arbeta med hänsyn till det. Det är grundläggande för att vi ska kunna vara delaktiga i att uppnå de miljömål som både bolag och EU i stort har satt upp, säger Jessica och fortsätter:

– Arbeta mycket mer med data för redovisning och rapportering, ha kunskapen kring hur du köper in produkter som är säkra och lever upp till miljökrav. Och så tror jag lokal produktion kommer bli betydligt viktigare framöver med tanke på världssituationen, även om den absolut inte helt kommer ersätta de andra produktionsflödena. Jag tror även att branschen har stora möjligheter att visa än mer vilken kraft marknadsföring har genom produkter. 

Hur bra är de fabriker som man köper in från idag rustade att hantera de nya krav som kommer från EU framöver?

– Det mesta hänger på vad du som beställare har för kunskap när du beställer, så du kan upprätta en relevant kravställan. Det är nyckeln. Det är svårt att generalisera bland fabrikerna om de är redo eller inte. Det är du som beställare som måste göra den bedömningen.

Du har varit på GEP länge, nu är du på Swagg, hur skiljer sig dina uppdrag?

– Jag vill helst inte jämföra mellan två olika bolag på det sättet, men det man kan säga är nytt för mig är den stora inhouse-produktionen vi har här. Som kommer så nära inpå det dagliga operativa arbetet. Det känns jättekul att vi kan kombinera den kunskap vi har inhouse med de beställningar vi gör globalt, rörande tryckteckniker etc som vi direkt kan kolla av inhouse om det fungerar eller inte.

– I övrigt är det som sagt det jag kan, och har gjort i hela mitt arbetsliv, och det är globala leverantörskontakter, produktsäkerhet och och globala flödena av transport med import och export.

”Jag är inte förvånad längre”

Vad hade du för bild av Swagg sedan tidigare?

– Jag har varit imponerad över att de lyckats hålla en så hög kvalitet och servicenivå över så lång tid som de har gjort. Och att de alltid lyckats ligga i framkant när det kommer till deras produktion. Men nu när jag är på plats förstår jag att det är otroligt kompetenta medarbetare som jobbar här så jag är inte förvånad längre.

– Jag är inte heller förvånad över att de blev GOTS-certifierade utan det ligger verkligen djupt rotat i bolaget att hela tiden utvecklas med miljö och kvalitets-tänket i grunden. Och det var väl det som attraherade mig att ta det här jobbet, det känns bra att gå in i ett företag som vill vara i framkant och med stor potential att utvecklas och växa, avslutar Jessica Kaya, vice vd och inköpschef på Swagg.

Annons

UPM och Eastman lanserar komposterbart förpackningsmaterial för livsmedel

UPM EASTMAN 1800
Ämnen i artikeln: UPM

UPM Specialty Papers och Eastman har utvecklat en biopolymerbelagd papperslösning för livsmedelsförpackningar som kräver fett- och syrebarriärer.

Förpackningen kombinerar Eastmans biobaserade Solus-tillsatser med UPM:s komposterbara och återvinningsbara barriärpapper, vilket gör den lämplig för återvinning i befintliga fibersystem.

Den nya lösningen är framtagen för flexibla förpackningar och erbjuder hög värmeförsegling och barriärskydd även vid vikning. Tekniken är kompatibel med befintlig LDPE-extruderingsutrustning, vilket eliminerar behovet av ytterligare investeringar för tillverkare.

Produkten har validerats för återvinningsbarhet enligt PTS-metoden och för både hem- och industriell komposterbarhet. Exempel på den nya förpackningen visades upp under PACK EXPO International i Chicago i november.

Ämnen i artikeln: UPM
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Billerud lanserar nytt medicinskt papper

medikraft sealbase
Ämnen i artikeln: Billerud

Billerud har lanserat Medikraft Sealbase, ett ytbehandlat medicinskt papper tillverkat av nyfiber.

Papperet har en ytvikt på 38 g/m² och är framtaget för att vara ett baspapper för syntetiska förseglingar för medicinsk användning där ett sterilbarriärsystem inte krävs, som exempelvis för plåster

Medikraft Sealbase tillverkas vid företagets fabrik i Skärblacka och är återvinningsbar, enligt information från företaget.

MediKraft SealBase presenterades på medtech-mässan COMPAMED i Düsseldorf i november och är en del av Billeruds hållbarhetssatsning för att minska miljöpåverkan i produktionen.

Ämnen i artikeln: Billerud
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Branschrapporter: Ska visa hur verkliga framsteg görs inom hållbarhet för papper- och massaindustrin

ABB

Metsä Group, Sappi, Smurfit Westrock och Södra är några av aktörerna som delar med sig av sin expertis i den första rapporten.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Heidelberg ska spara 100 miljoner euro – frigör resurser för investeringar

Heidelberg Wiesloch
Ämnen i artikeln: Heidelberg

Heidelberg planerar att spara över en miljard kronor (100 miljoner euro) vid anläggningen i tyska Wiesloch-Walldorf de kommande tre åren genom att minska personalstyrkan med 450 personer. Idag jobbar cirka 4 000 personer på anläggningen.

Målet är att stärka konkurrenskraften och frigöra resurser för investeringar i teknik och tillväxt, skriver man i ett pressmeddelande.

– Avtalet gör det möjligt för oss att minska kostnaderna vid Tysklands största anläggning och skapa utrymme för viktiga investeringar, säger Jürgen Otto, vd för Heidelberger Druckmaschinen AG i ett pressmeddelande.

Planen, som även omfattar investeringar i utbildning och AI, fungerar som modell för andra Heidelberg-anläggningar i Tyskland.

Ämnen i artikeln: Heidelberg
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Metsä lanserar kolkalkylator för skogsägare

Metsa 1800

Metsä Group introducerar en CO2-kalkylator, som hjälper skogsägare att analysera kollager och kolsänkor i sina skogar. Verktyget visar kolflöden i träd, jordmån och träprodukter samt effekterna av skogsåtgärder över tid.

– Skogsägare är nyckelaktörer i hanteringen av kolsänkor. Kalkylatorn stöder hållbar skogsvård och ökar medvetenheten, säger Juho Rantala, direktör på Metsä Group. Funktionen blir tillgänglig för alla ägarmedlemmar innan årets slut, enligt ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bokus förvärvar BTJ

01 MARIA EDSMAN
Ämnen i artikeln: Bokus

Bokusgruppen stärker B2B-affären och erbjudandet mot skolor, bibliotek och företag.

Bokus AB, en del av Bokusgruppen, meddelar att de har köpt 100 procent av aktierna i BTJ Sverige AB, ett företag med fokus på digitala informationstjänster, media och bokförsäljning inom kunskapssektorn.

BTJ med säte i Lund har varit verksamt i över 80 år och riktar sig främst till Sveriges bibliotek men har i dag även skolor och företag som viktiga kunder. Företaget omsatte cirka 100 miljoner kronor under 2023 med en EBITA-marginal på 11,4 procent.

Annons

Stärker upp mot bibliotek och skolor

Maria Edsman, vd hos nätbokhandlaren Bokusgruppen, kommenterar förvärvet:

– Vi är väldigt glada att välkomna BTJ in i Bokusgruppen och därmed ytterligare stärka oss gentemot bibliotek, skolor och företag. BTJ är ett bolag med högt anseende och lång erfarenhet inom bokbranschen. Med kompletterande styrkor ser vi stor potential i att fortsätta utveckla den fina verksamhet de byggt upp under många år. Med detta förvärv har vi ännu bättre förutsättningar att förverkliga vår vision om att sprida läsglädje och kunskap brett i hela samhället.

70 miljoner i köpeskilling

Förvärvet förväntas stärka Bokusgruppens B2B-affär och bidra positivt till vinsten per aktie 2025. BTJ:s informationstjänster kommer även möjliggöra en förstärkning av Bokus och Akademibokhandelns onlineerbjudande genom värdeadderande produktinformation, enligt ett pressmeddelande.

Köpeskillingen uppgår enligt Bokus till 70 miljoner kronor med en möjlig tilläggssumma på upp till 22 miljoner kronor på kontant och skuldfri basis.

Ämnen i artikeln: Bokus
redaktionen@branschkoll.se
Annons

IT-aktörer siktar mot samgående under nytt varumärke

241204 1 2 scaled 1800

De svenska IT-bolagsgrupperna har påbörjat en plan för sammanslagning. Syftet är att bredda marknadserbjudandet och få en starkare position på den svenska IT-marknaden.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fem grafiska gaseller på Västkusten

gaseller 2 2024 1800
Ämnen i artikeln: Gaseller

Årets Gaseller inom print och media är utsedda i sin helhet. Här är den andra delen av listan.

Ämnen i artikeln: Gaseller
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Upphandlingar av tryckerier överklagas mest

Upphanlding tryck overklaga

Av alla branscher är det högst andel överprövningar i upphandlingar av tryckeritjänster, visar ny statistik.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kommun har valt storformatstryckeri för kommande år

redaktionen@branschkoll.se
Annons