Hon har kallats profilbranschens bästa inköpschef – nu jobbar hon på Swagg
”Det får stå för de som har sagt det”.
Sedan en månad tillbaks jobbar Jessica Kaya på Swagg där hon är inköpschef och vice vd. Innan hon tog den här tjänsten jobbade hon på GEP Communication Group en längre period och sammantaget har hon jobbat i profilbranschen i ungefär 30 år.
Hur länge har du jobbat i profilbranschen?
– Hela mitt liv. I princip hela mitt arbetsliv har jag varit i branschen så det är ju omkring 30 år nu. Jag började som inköpsassistent på Borg och Bigum och sen blev jag inköpare och ganska snart efter det inköpschef på PP&IT, Differenza och därefter AGO. Utöver rollen som inköpschef har jag parallellt jobbat med hållbarhetsfrågor och logistik och varit delaktig i att bygga upp bolag från grunden under de här 30 åren, säger Jessica Kaya till Branschkoll.
Hur har du sett branchen utvecklas under din tid?
– Det har blivit en stor skillnad i vilka kompetenser ett bolag behöver eftersom det skett omfattande förändringar i sättet du köper in produkter, vad som är väsentligt. Nu handlar det om produktsäkerhet, miljökrav och övriga skärpta regler inom producentansvar. För 30 år sedan var det framförallt pris och design som styrde.
Jag har hört från flera håll att du är en otroligt skicklig inköpschef, bäst i branschen hävdar vissa. Vad är din specialitet? Vad gör dig till en så skicklig inköpschef?
– Det får stå för de som har sagt det, om jag är bäst eller inte, säger Jessica och skrattar.
– Men det som har drivit mig i alla år är att jag älskar att samarbeta med fabriker, jag älskar produktutveckling och ta fram det kunden sett framför sig. Sen gillar jag även att skapa bra processer som möjliggör att du kan jobba effektivt och att det blir bra produkter som sätts på marknaden. Och sen att jag ständigt är i rörelse framåt, jag försöker hela tiden utveckla mig själv och de bolag jag arbetar för. Att jag värdesätter och värnar om bra relationer såväl internt som externt tror jag också varit en stor del i att skapa bra resultat.
Hur går det här till i praktiken?
– Framför allt handlar det om att ha bra processer för att kunna säkerställa kvaliteten och att de efterlever de krav som vi sätter upp. Det är otroligt viktigt att jobba processtyrt när du köper in och samarbetar med globala fabriker, det är fundamentet som gör att du också kan ha en flexibilitet och snabbhet i det du gör. Att ständigt tillgodose sig ny kunskap, vare sig det handlar om material, produktionsteknik eller något annat är enligt mig oerhört viktigt om man skall lyckas uppnå bra resultat.
”Det kommer vara omöjligt att göra något annat än att arbeta efter de förordningar som finns och de som kommer”
Hur kommer branschen utvecklas kommande 5-10 år tror du?
– Jag tror det kommer bli än mer påtagligt med vikten av att förstå, arbeta efter och ta hänsyn till exmeplvis EU:s taxonomiförordning, det kommer vara omöjligt att göra något annat än att arbeta med hänsyn till det. Det är grundläggande för att vi ska kunna vara delaktiga i att uppnå de miljömål som både bolag och EU i stort har satt upp, säger Jessica och fortsätter:
– Arbeta mycket mer med data för redovisning och rapportering, ha kunskapen kring hur du köper in produkter som är säkra och lever upp till miljökrav. Och så tror jag lokal produktion kommer bli betydligt viktigare framöver med tanke på världssituationen, även om den absolut inte helt kommer ersätta de andra produktionsflödena. Jag tror även att branschen har stora möjligheter att visa än mer vilken kraft marknadsföring har genom produkter.
Hur bra är de fabriker som man köper in från idag rustade att hantera de nya krav som kommer från EU framöver?
– Det mesta hänger på vad du som beställare har för kunskap när du beställer, så du kan upprätta en relevant kravställan. Det är nyckeln. Det är svårt att generalisera bland fabrikerna om de är redo eller inte. Det är du som beställare som måste göra den bedömningen.
Du har varit på GEP länge, nu är du på Swagg, hur skiljer sig dina uppdrag?
– Jag vill helst inte jämföra mellan två olika bolag på det sättet, men det man kan säga är nytt för mig är den stora inhouse-produktionen vi har här. Som kommer så nära inpå det dagliga operativa arbetet. Det känns jättekul att vi kan kombinera den kunskap vi har inhouse med de beställningar vi gör globalt, rörande tryckteckniker etc som vi direkt kan kolla av inhouse om det fungerar eller inte.
– I övrigt är det som sagt det jag kan, och har gjort i hela mitt arbetsliv, och det är globala leverantörskontakter, produktsäkerhet och och globala flödena av transport med import och export.
”Jag är inte förvånad längre”
Vad hade du för bild av Swagg sedan tidigare?
– Jag har varit imponerad över att de lyckats hålla en så hög kvalitet och servicenivå över så lång tid som de har gjort. Och att de alltid lyckats ligga i framkant när det kommer till deras produktion. Men nu när jag är på plats förstår jag att det är otroligt kompetenta medarbetare som jobbar här så jag är inte förvånad längre.
– Jag är inte heller förvånad över att de blev GOTS-certifierade utan det ligger verkligen djupt rotat i bolaget att hela tiden utvecklas med miljö och kvalitets-tänket i grunden. Och det var väl det som attraherade mig att ta det här jobbet, det känns bra att gå in i ett företag som vill vara i framkant och med stor potential att utvecklas och växa, avslutar Jessica Kaya, vice vd och inköpschef på Swagg.