Gå till innehållet

Hon är ny vd på Big Image

Mikaela Sundqvist, tidigare produktionschef, tar över vd-rollen på storformatstryckeriet i Täby: ”Det är en spännande tid nu”

På nytt jobb

– Det är superkul att få det förtroendet och det är en spännande tid nu jag kommer in i. Så det ska bli väldigt roligt att ta bolaget vidare där vi kommer att ha väldigt stort fokus på tjänsterna vi erbjuder våra kunder, säger Mikaela Sundqvist, ny vd på Big Image.

Mikaela har arbetat på storformatstryckeriet i Täby i åtta år. Hon började som projektledare och har de senaste cirka sex åren varit produktionschef på företaget.

”AI öppnar för möjligheter”

Hon säger att Big Image framåt satsar på att utveckla sina tjänster till kunder med stort fokus på AI och hållbarhet.

– Framför allt AI:n öppnar väldigt många nya möjligheter så det ser jag som otroligt spännande för framtiden.

Vad sker inom AI hos er?

– Vi fokuserar väldigt mycket på den AI-genererade bildproduktionen och vilka möjligheter som finns inom det. Det händer så mycket och så fort nu om man tittar på den AI-genererade biten och de verktyg som finns. Vi pratar inte som förr då det kom uppdateringar av programvaror en gång i halvåret eller en gång om året. I dag är vi nere på en vecka eller dag nästan. Det är spännande, säger hon och fortsätter:

– Omvärlden är föränderlig och möjligheterna vi har i vår vardag förändras hela tiden och att följa med i den och plocka ut de möjligheter de erbjuder är spännande.

Varför gör ni den här vd-rockaden?

– Det är en ganska naturlig del och nästa steg i bolagets utveckling skulle jag säga.

Rickard Eskilsson, som varit företagets vd de senaste åtta åren, kommer att vara kvar i bolaget med fokus på utveckling.

– Det här skiftet har varit planerat under lång tid.

Gillar specialprojekt

Mikaela Sundqvist säger att Big Image har olika typer av kunder – men de stora kundsegmenten är fortfarande inom retail, mässor och event samt scenproduktioner som teatrar, operor och museer.

Förändring ser hon snarare avseende produkter och hur saker har förändras när det gäller beställningsmönster efter covid:

– Just nu märker vi av att det bland vissa segment är väldigt korta leveranstider. Det tror jag alla inom den här branschen känner till. Vi vill gärna göra mycket inom specialprojekt, det som ingen annan riktigt gör. Det är där vårt fokus ligger, säger Mikaela Sundqvist.

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll