Hon är Coloreels nya marknadschef

Elin Wengström ny marknadschef på Coloreel.
Elin Wengström ny marknadschef på Coloreel.

Coloreel har anställt Elin Wengström i rollen som marknadschef, Wengström har över 20 års erfarenhet av varumärkesfrågor, marknadsföring och kommunikation i ledande befattningar. Senast kommer hon från Stora Enso där hon varit ”marketing director för wood products”.

Elin Wengström började sitt nya jobb i mitten av augusti och kommer att driva arbetet dels från Coloreels huvudkontor i Jönköping, dels från bolagets kontor på Epicenter i Stockholm.

– Jag är mycket glad över att välkomna Elin Wengström till Coloreel. Hon blir viktig i vårt arbete med att bygga Coloreels varumärke mot vår marknad, och kommer att spela en avgörande roll för vår internationella expansion. Med hennes samlade erfarenheter och kompetens är jag övertygad om att hon kan leda vår marknadskommunikation framgångsrikt, säger Torbjörn Bäck, vd Coloreel, i ett pressmeddelande.

Kommer fokusera på at öka kännedomen om Coloreel

– Det känns otroligt spännande att få arbeta med en världsunik och patenterad produkt som på riktigt kan revolutionera en hel bransch. Dessutom på ett hållbart sätt. Att utveckla Coloreels varumärke och affär är ett lagarbete, och jag ser fram emot att hitta nya sätt för att skapa tillväxt tillsammans med mina kollegor. Vi kommer fokusera på att öka kännedomen om Coloreels banbrytande teknik för att skapa en solid grund för global expansion, säger Elin Wengström.

Annons

All4labels förvärvar två tryckerier inom etikett- och säkerhetstryck

Ämnen i artikeln: All4labelsEtikett
Ämnen i artikeln: All4labelsEtikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Coca-Colas förpackningar leder skräpligan

Fem år i rad har Coca-Cola varit det varumärke som förekommer oftast i naturen med överlägset flest upphittade förpackningar, enligt en ny rapport.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bioabsorbent ska minska matsvinnet

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fem trender inom e-handelsförpackningar

Ämnen i artikeln: e-handel

Bland annat framkommer hur mycket konsumenten är beredd att betala extra för en specifik förpackning.

Ämnen i artikeln: e-handel
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nespresso ersätter metall med papper i kaffekapslar

Ämnen i artikeln: Formed Fiber

Lansering sker i Frankrike som blir pilotmarknad.

Ämnen i artikeln: Formed Fiber
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Aftonbladet lägger ner tre magasin

”Vissa magasinsformat tappar kraftigt”. Innehållet flyttas till huvudtidningen och online.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sveriges nya stortryckeri heter By Wind

Sammanslagna Danagårdlitho och Göteborgstryckeriet byter namn till By Wind. Förpackningsdelen ska växa internationellt i egen verksamhet.

Namnet är direkt kopplat till att man äger egna vindkraftverk som producerar mer el än man själva förbrukar.

Läs också: Göteborgstryckeriet och Danagårdlitho bildar ny tryckerikoncern

Göteborgstryckeriet Box&Display byter namn till GBGT Box. Koncernbolaget får namnet By Wind Group. Ny webbplats finns på bywind.se.

– Redan 1994 investerade vi i vindkraft och 2018 blev vi Sveriges första tryckeri med ursprungsmärkt el från egna vindkraftverk. I dagsläget producerar våra vindkraftverk ca 29,7 GWh. Vår koncern förbrukar endast ca 2 GWh. Våra vindkraftverk producerar alltså så mycket el att vi faktiskt tillför 27,7 GWh till stadsnätet. Power By Wind, helt enkelt, säger koncernchef Peter Hjelm.

De nya namnen har tagits fram i samarbete med varumärkesbyrån Happy F&B.

Så här skriver man i ett pressmeddelande:

”Det räcker inte att vara Nordens främsta kvalitetstryckeri. Det räcker heller inte att vara ett av Nordens mest miljömedvetna tryckerier. Du måste vara båda. Samtidigt. Därför introduceras nu By Wind, Nordens främsta kvalitetstryckeri, självförsörjande på egen, ursprungsmärkt el från vindkraftverk.”

– Vi har tagit med oss det bästa av våra två etablerade varumärken och företagskulturer och fört samman det till något helt nytt som klarar att möta framtida krav och efterfrågan från våra kunder, säger Maria Iversén, marknadschef.

Förpackningssidan bryts loss

I oktober medverkade man, för andra året i rad, på förpackningsmässan Luxepack i Monaco. Man säger sig vara rustade för fortsatt expansion och har i skrivandets stund driftsatt en ny Komori LED-UV för ”high-end printing”.

– Att särskilja förpackningsverksamheten från tryckeriverksamheten har varit ett naturligt steg att ta, säger Magnus Iversén, vd på GBGT Box och ordförande i By Wind Group. Marknaden och processerna skiljer sig mycket åt. Och det är framför allt på den internationella marknaden som kundtillströmningen på förpackningssidan sker. Vi växer i båda våra affärsområden, rigid boxes och kapslar, avslutar Magnus Iversén.

Tre affärsområden i By Wind

By Wind får tre olika affärsområden som täcker in de tidigare verksamheterna.

  • Art Printing By Wind (tidigare Göteborgstryckeriets högkvalitativa tryck av bland annat böcker)
  • Commercial Printing By Wind (ett brett erbjudande av trycksaksproduktion)
  • Architecture Printing By Wind (produktion av inredningar och dekorer)
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny etikett känner av om köttet ät ätbart – ”ett paradigmskifte”

Ämnen i artikeln: EmballatorEtikettInnocentia

Det handlar om en etikett som skiftar färg beroende på när köttet inte längre är ätbart.

Ämnen i artikeln: EmballatorEtikettInnocentia
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Herenco tillsätter förvärvs- och affärsutvecklingsansvarig

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fujifilm expanderar inom förpackning – värvar flödesspecialist från Landa

Ämnen i artikeln: Fujifilm

En viktig roll när företaget nu ska expandera på förpackningssidan.

Ämnen i artikeln: Fujifilm
redaktionen@branschkoll.se
Annons