Holmen pressas av lägre försäljningspriser och starkare krona


Omsättningen minskar med 600 miljoner för första kvartalet och rörelseresultatet (exklusive jämförelsestörande poster) blev 238 (560) miljoner kronor.
Minskad ökningstakt för mediebyråernas medieinvesteringar

Bokupprop för en grönare bokbransch

Miljömärkning Sverige har startat ett bokupprop för att få bokförlagen att ställa om till en mer hållbar produktion. Det finns idag få Svanenmärkta böcker och det vill Miljömärkning Sverige, som äger Svanen-märket, ändra på.
Man har nu startat en namninsamling, både på Svanens webbplats och på Facebook, i syfte att visa för förlagen att det finns en efterfrågan på miljömärkta böcker.
– Det är dags för bokbranschen att bli grönare och att förlagen tar sitt miljöansvar. Vi märker att efterfrågan på miljömärkta böcker ökar hos konsumenterna, säger Ingela Hellström, tryckeriansvarig, i ett pressmeddelande.
– Miljömärkning är ett viktigt hjälpmedel för enskilda konsumenter som vill välja rätt. Svanenmärkningen känns som en viktig trovärdighetsstämpel och som en självklarhet för mig, nu när jag ger ut på eget förlag, säger Pär Holmgren, Pärspektiv förlag, som har Svanenmärkt sina böcker.
Det finns över 200 Svanenmärkta tryckerier att välja på bara i Sverige. Ett Svanenmärkt tryckeri tar ett helhetsgrepp på miljöarbetet: från råvara till slutprodukt. Tryckerierna har bytt ut farliga kemikalier, har sett över sin energianvändning och avfallshantering och trycker på papper med låg miljöbelastning, som inte kommer från skyddsvärda skogar.
Pär Holmgrens Pärspektiv förlag deltar på Bokmässan i Göteborg, tillsammans med Miljömärkning Sverige, monter D0320.
Intellecta har sju nomineringar i Svenska Publishingpriset

200 bidrag tävlar om att vara effektivast

Årets upplaga av reklameffekttävlingen 100-wattaren fick in 200 bidrag, något fler än förra året.
– Det särskilt roligt att mediebyråerna har börjat tävla betydligt mer med egna bidrag än tidigare, säger Per Rosvall, projektledare av 100-wattaren på Sveriges Annonsörer till Dagens Media.
De nominerade offentliggörs den 15 november och prisutdelningen är den 1 december.
Swedmas nya vd hämtas från Posten

Swedma, direktmarknadsföringens bransch- och intresseorganisation, har anställt Eva-Lotta Laurin som ny vd. Hon efterträder Mikael von Ekensteen, som inom kort går vidare till SAS.
Eva-Lotta Laurin kommer närmast från Posten där hon innehaft en lång rad olika befattningar. Senast som ansvarig för adresserade reklamtjänster, ett område som omfattar både traditionell adresserad direktreklam och digitala adresserade tjänster.
Eva-Lotta Laurin, som också har erfarenhet från Accenture som managementkonsult och är civilekonom med examen från Handelshögskolan i Göteborg, tillträder rollen som vd för SWEDMA den 1 december 2011.
– Affärsutveckling, marknadsföring och försäljning, går i likhet med ledarskap och personalutveckling, som en röd tråd genom Eva-Lottas karriär på Posten. Det gör Swedmas styrelse övertygade om att Eva-Lotta kommer att bli en stor tillgång för föreningen, säger Staffan Settergren, Swedmas styrelseordförande.
Eva-Lotta Laurin har en gedigen bakgrund som direktmarknadsförare och är väl insatt i de utmaningar som branschen står inför både strukturellt och strategiskt, likaväl i mer operativt hänseende i såväl analoga som digitala kanaler.
– Jag är både stolt och glad över att ha fått vd-jobbet på Swedma. Jag brinner för direktmarknadsföringen och ser fram emot att få vara med och utveckla organisationen och branschen vidare. Styrelsens nya treårsplan känns som ett spännande material att ta sig an, säger Eva-Lotta.
DN om tryckerimomsen: Staten ger tryckerier 1,5 miljarder tillbaka

Dagens Nyheter skriver i dagens tidning om det omtalade momsfrågan.
StroedeRalton skickade 20.000 tändsticksaskar

Heidelberg vill förenkla tryckbeställningar

Effektivisera gränssnittet mot kunden

Hur ska trycksaker kunna köpas effektivare? Det måste bli enklare, snabbare och billigare för att tillmötesgå kundernas allt mer slimmade organisationer och budgeter. Men också för att konkurrera med digitala alternativ.
Branschkoll skrev nyligen om detta i AGI (nr 473) och sammanfattningsvis kan man säga att den som kan skapa ett digitalt gränssnitt mot kunden (många kallar det web-to-print) som är lika enkelt att jobba i som internetbanken, Facebook och Google, kommer att ha stora fördelar.
Gränserna mellan arbetsliv och privatliv suddas också ut och massor av människor jobbar hemma vid köksbordet på kvällar och helger för att kunna göra familjesaker på vardagar när det behövs.
Den som köper trycksaker vill göra detta alla tider på dygnet och då kommer de digitala tjänsterna vara av högsta vikt. Även när det inte är något som gått fel så är det alltid saker som beställaren vill ändra på och då vill denne veta direkt om det är möjligt och vad det kostar.
Ända sedan leverantörerna till tryckeribranschen lanserade sina mjukvaror för arbetsflöden har man pratat om att släppa in kunden i processen. Men ingen har gjort det på riktigt. Ingen låter kunden se exakt var jobbet är i processen – denna information silas alltid genom projektledaren som kan välja att vinkla informationen om det skulle behövas.
Det samma gäller för offerter. Det finns massor av system som gör att tryckeriernas kunder skulle kunna räkna ut sina egna priser – men svaret från kunderna blir att de tycker att det är enklare att ”bara maila”. Problemet är att då måste en säljare hantera förfrågan manuellt och det snabbaste svaret kan komma efter en kvart. Vad händer om man sitter i möte eller är på lunch. Vad händer om klockan är elva på kvällen? Svaret dröjer till nästa dag och då är det redan för sent. Pengarna går i värsta fall till en Google Adwords-kampanj istället.
Anledningen till att kunderna väljer att skicka mail istället för att räkna fram priset själva i en webbtjänst är för att det är för krångligt. Det går inte att bara göra tryckeriets kalkylprogram tillgängligt för kunderna – det är som om bankerna skulle låta sina kunder göra sina bankärenden i de interna banksystemen istället för i dagens internetbanker. Klart att det inte skulle fungera.
Många har kommit en bit på väg och en mängd trycksaker beställs redan på nätet. Men trycksaksköpare måste nu få full insyn i tryckeriernas informationsflöden. Man riskerar att annars tappa kunder till andra tryckerier eller till andra medier. Behovet finns att snabbt kunna ta beslut och då behöver man rätt information. Mognaden hos beställaren finns redan, och det kan vi tacka bankerna, Facebook och Google för.
Några som är på rätt väg är de tryckerier som gör appar där man kan beräkna priser direkt. Till exempel Sollefteå tryckeri och Mittmedia Print. Det är fortfarande begränsade funktioner (det var så bankerna började) men så här enkelt måste det vara. Titta också på Optimalprint.se och Mimeo.com för att få inspiration.
Ny konsulttjänst inom digitalt förpackningstryck
