Logga in

Holmen – och nio andra bolag i branschen – på globala rankningslista för klimatinsatser

17 oktober, 2014 | Av: Branschkoll | Dela:

Holmen har fått en placering på A-listan i CDP:s Climate Performance Leadership Index 2014 för sina åtgärder att minska koldioxidutsläppen och hantera de affärsrisker som är förknippade med klimatförändringarna.

Men flera andra bolag som förknippas med den grafiska branschen finns också med:

  • HP, Konica Minolta, Evry, Adobe, Microsoft, Apple och UPM är andra spelare aktiva i den grafiska branschen som finns med på listan.
  • Toppan Printing och Dai Nippon Printing – båda japanska tryckerikoncerner – finns med.
  • Ericsson, TeliaSonera, H&M, Oriflame och Elekta är de övriga svenska bolagen på listan.

I indexet ingår 187 företag som har visat sig ha en  strategi för att minska klimatförändringarna. CDP, en internationell intresseorganisation som arbetar för att främja hållbara ekonomier, tog fram indexet på begäran av 767 investerare som representerar mer än en tredjedel av världens investeringskapital.

Information från nästan 2 000 börsnoterade företag utvärderas och rankas i en oberoende kartläggning. Holmen är ett av de 187 företag som har tilldelats A-betyget för sina klimatinsatser, vilket ger en plats på denna globala rankningslista över företagsåtgärder som minskar klimatförändringarna.

Holmen är ett av totalt sex svenska bolag på A-listan och tillsammans med finska UPM de enda skogsbolagen som tilldelats högsta betyg.

Källa: Climate Performance Leadership Index (PDF), Holmen

Växande Postemballage i Jönköping investerar i ökad kapacitet och fler tjänster

Postemballage i Jönköping hjälper tryckerier med både tryck på kuvert och med förpackningar för frakt. Men man gör också profilprodukter, kuvertering, printning, fals- och plock, inplastning och annat inom distribution. Under det gångna året har man växt ytterligare och nu investerar man i ökad kapacitet och fler tjänster. (mer…)

Danagårdlitho marknadsför sina miljösatsningar med ny film

Danagårdlitho berättar i en film om hur man jobbar med miljö- och klimatfrågor.

I en tre minuter lång film berättar Linn om hur tryckeriet Danagårdlitho tänker kring trycksaker och miljö. (mer…)

Debatt: Ta bort priskorgarna i offentliga upphandlingar av trycksaker

Grafiska företag fyller ofta i stora priskorgar i samband med anbud i offentliga upphandlingar. Priserna blir snabbt gamla och tar orimligt mycket tid att fylla i.

Offentliga upphandlingar inom grafisk bransch tar orimligt stora resurser för inblandade företag på grund av upphandlingsprocessen och att många tilldelningar överklagas till domstol. Här presenteras en idé på hur man skulle kunna utveckla och förenkla processen.

Tryckeriet Moo erbjuder sina kunder att investera i bolaget

Moo.com planerar att ta in kapital från sina kunder.

Online-tryckeriet Moo, med produktionsanläggningar i England och USA, undersöker intressent bland sina över en miljon kunder att bli gräsrots-finansiärer.

Smurfit Kappa lanserar leksaker i wellpapp

Smurfit Kappa har lanserat en kollektion med leksaker av papper

4evergreen – en ny allians för fiberbaserade förpackningar

4evergreen är en ny industriallians för aktörer inom fiberbaserade förpackningar. Bland medlemmarna finns flera tunga namn inom förpacknings- och pappersindustrin. (mer…)

Svenskproducerade trycksaker är bäst för miljön – ”blir standard för att beräkna CO2-avtryck för trycksaker”

Åtta.45 är det första svenskägda tryckeriet att certifieras för användning av Climate Calc – som beräknar en trycksaks CO2-avtryck. Nu ska många fler följa efter. (mer…)

Digaloos grundare går vidare – här berättar han varför

Efter försäljningen av Digaloo till Taberg Media Group i mars 2018 väljer nu vd:n Jannes Dahlgren att lämna företaget. (mer…)

Workflow Summit: Finns det för mycket mjukvara i grafisk bransch?

Den 12 november var det dags för den grafiska branschen att lära sig mer om automatisering och arbetsflöden när Grafkoms Workflow Summit 2019 hölls i Stockholm. (mer…)