Logga in

Holmen – och nio andra bolag i branschen – på globala rankningslista för klimatinsatser

17 oktober, 2014 | Av: Branschkoll | Dela:

Holmen har fått en placering på A-listan i CDP:s Climate Performance Leadership Index 2014 för sina åtgärder att minska koldioxidutsläppen och hantera de affärsrisker som är förknippade med klimatförändringarna.

Men flera andra bolag som förknippas med den grafiska branschen finns också med:

  • HP, Konica Minolta, Evry, Adobe, Microsoft, Apple och UPM är andra spelare aktiva i den grafiska branschen som finns med på listan.
  • Toppan Printing och Dai Nippon Printing – båda japanska tryckerikoncerner – finns med.
  • Ericsson, TeliaSonera, H&M, Oriflame och Elekta är de övriga svenska bolagen på listan.

I indexet ingår 187 företag som har visat sig ha en  strategi för att minska klimatförändringarna. CDP, en internationell intresseorganisation som arbetar för att främja hållbara ekonomier, tog fram indexet på begäran av 767 investerare som representerar mer än en tredjedel av världens investeringskapital.

Information från nästan 2 000 börsnoterade företag utvärderas och rankas i en oberoende kartläggning. Holmen är ett av de 187 företag som har tilldelats A-betyget för sina klimatinsatser, vilket ger en plats på denna globala rankningslista över företagsåtgärder som minskar klimatförändringarna.

Holmen är ett av totalt sex svenska bolag på A-listan och tillsammans med finska UPM de enda skogsbolagen som tilldelats högsta betyg.

Källa: Climate Performance Leadership Index (PDF), Holmen

Mässan Sign&Print ställs in – flyttar till nätet

Mässan Sign&Print Scandinavia blir digital i februari 2021.

Den svenska grafiska mässan blir digital i februari 2021 och planeras fysiskt till 2022 istället. (mer…)

200 miljoner kronor per år ska få barn att läsa mer och bättre

Regeringen och samarbetspartierna satsar 200 miljoner kronor årligen i ett ”läspaket” som ska hjälpa fler barn och ungdomar att läsa mer. Tryckta texter ska få ”fortsatt stort utrymme”.

Podd-premiär: Michael Mossberg om inkjet, affärsmodeller, miljö och pandemin

Branschkoll har startat en podd och har redan publicerat fyra avsnitt. De första tre har haft gäster från produktmedia-branschen men nu är det podd-premiär för tryckeribranschen. Först ut är Michael Mossberg från Edvard Schneidler. (mer…)

De blir exklusiv återförsäljare av laserstans i Europa

Motioncutter lägger ut försäljning och service av sin laserstans.

Storförlag säger upp avtal med Readly

(Bild: Readly)

Den digitala tidskriftstjänsten Readly tappar svenskt innehåll.

Reklamtröttheten fortsätter öka – men måste det finnas reklam så ska den vara fysisk eller på biografen

Sveriges Annonsörers vd Hanna Riberdahl är bekymrad över utvecklingen.

6 av 10, eller ja, 59 procent av svenskarna är negativa till reklam och andelen som är ”mycket negativa” har ökat till drygt 20 procent, enligt

Medieinvesteringarnas kraftiga nedgång mattades av i augusti

Siffrorna visar på en ökning men det är fortfarande minussiffror på grund av en kalendereffekt – men det finns tecken på återhämtning.

Tryckeriförvärv i Västerbottens inland

Till vänster står Lennie Nylén som är vd för Original Tryckeri tillsammans med Roger Broberg tidigare vd på Nya Tryckeriet i Lycksele.

Original Tryckeri har tagit över Nya Tryckeriet i Lyckseles konkursbo där även Lycksele Annonsblad ingår. Original tryckeri finns i dag i Umeå och Sundsvall och nu lägger man alltså till Lycksele till listan. (mer…)

Frontpac investerar 40 miljoner i ny produktionsutrustning

Ny produktionsutrustning hos Frontpac i Arlöv ska fördubbla kapaciteten.

Frontpac storsatsar och gör nu en investering på 40 miljoner kronor i ny produktionsutrustning, (mer…)