HK Scan förpackning söker utvecklingschef

HKScans mål är att bli ett mångsidigt livsmedelsföretag. Med över 100 år av erfarenhet tillverkar vi god, hälsosam och ansvarsfullt producerad mat som möter konsumenternas och kundernas behov. För oss på HKScan inbegriper hållbarhet en utveckling av livsmedelsproduktionen genom hela värdekedjan, från gård till konsument. Våra hemmamarknader är Finland, Sverige, Danmark och Baltikum. Våra närmare 7 000 professionella medarbetare säkerställer smak, kvalitet och hållbarhet – idag och imorgon. Vår mångsidiga produktportfölj innehåller produkter av kyckling, fläsk och nötkött såväl som färdiga rätter. HK®, Kariniemen®, Via®, Scan®, Pärsons®, Rakvere®, Tallegg® och Rose® är våra starka varumärken. Under 2019 uppgick nettoomsättningen för det börsnoterade HKScan till 1,7 miljarder euro.


Drivs du av ledarskap och innovation? Vill du vara med och framtidsutveckla ett av Sveriges starkaste varumärken inom livsmedel? Då kan detta vara rätt möjlighet för dig!

Med över 100 år av erfarenhet tillverkar vi god, hälsosam och ansvarsfullt producerad mat som möter konsumenternas och kundernas behov. Det finns flera anledningar varför det är intressant, roligt och utmanande att arbeta hos oss. Det främsta är att alla vi som arbetar på HKScan är ett gäng som präglas av samarbete, stimulerande arbetsuppgifter och en produktportfölj innehållande bland annat varumärken som Scan, Pärsons och Bullens.

HKScan erbjuder ett utvecklande och stimulerande arbete där vi varje dag arbetar utifrån våra värdeord INSPIRE, LEAD, CARE och DELIVER. Vi har ett unikt medarbetarengagemang, en smittande entusiasm och ett starkt fokus på konsumentens, kundens och medarbetarens behov.

Om tjänsten
Som Utvecklingschef produkt och förpackning kommer du att leda ett team på 9 personer bestående av, medarbetare inom produkt- och förpackningsutveckling, administration, märkningsområdet samt Head Chef. Du kommer ansvara för det övergripande strategierna inom R&D och dess implementation samt leda och driva produkt- och förpackningsutveckling. Det ligger även på ditt ansvar att identifiera och analysera nya produktmöjligheter samt utveckla ingredienskoncept, produkter och lösningar.

I din roll ingår exempelvis att:

  • bryta ner övergripande strategier i samarbete med marknadsavdelningen samt sätta mätbara och konkreta mål för avdelningen.
  • leda, driva och utveckla teamet samt säkerställa att projekt genomförs effektivt och enligt budget.
  • planera, utveckla och genomföra projekt samt säkerställa att rätt metoder och verktyg används.
  • identifiera och analysera nya produkt- och affärsmöjligheter.
  • utveckla nuvarande produktportfölj samt driva nyutveckling för att bredda portföljen.
  • nätverka med parter och intressenter internt och externt.
  • ansvar för budget och kostnader.
  • ansvara för regelefterlevnad inom avdelningen.

Teamet sitter utspritt på flera orter i Sverige och du kan vara placerad på vårt HK i Stockholm alternativt i Kristianstad, Skara, Linköping eller Halmstad. Rollen innebär resor inom främst Sverige. Du rapporterar till Marknadsdirektören.

Är det här du?
För att vara framgångsrik i denna roll söker vi dig med eftergymnasial utbildning inom livsmedel, kemiteknik eller liknande. Du har flera års erfarenhet av ledarskap med personalansvar inom området och minst 5–7 års erfarenhet av produktutveckling där huvudtyngden kommer från livsmedel. Du är specialist inom R&D området och tekniskt kunnig inom tillverkning. Vidare har du ett stort intresse för branschen och animaliska produkter. Stor vana av projektledning samt att ha arbetat nära marknad och kategori är även förutsättningar för att lyckas i rollen. Slutligen söker vi dig med affärssinne, intresse för mat samt insikt och förståelse för konsumenten.

Du behärskar, och uttrycker dig väl, i såväl svenska som engelska i både tal och skrift. Du är systemkunnig i arbetsrelaterade system och B-körkort är krav.

Vi fäster stor vikt vid personliga egenskaper. Vi söker en skicklig och engagerad ledare som drivs av innovation och har ett stort intresse för utveckling av livsmedel. Du är en relationsbyggare och nätverkare av rang med förmåga att kommunicera med alla oavsett roll och funktion. I ditt arbete är du organiserad och strukturerad samt har förmåga att hantera många bollar i luften samtidigt i en hektisk vardag.

Läs mer här: Länk till originalannons alternativt annonsörens sajt

Emballator stor-investerar i ny tryckpress

Investerar 60 miljoner kronor i Ulricehamn och nu leter man efter fler företag att förvärva ute i Europa.

redaktionen@branschkoll.se

Startup tillverkar helt nedbrytbart förpackningsmaterial av svamp – flera stora varumärken bland kunderna

redaktionen@branschkoll.se

Lyckad ”flexo switch” för tryckeri med ny digital etikettpress från Durst

Även större upplagor etiketter ska nu tryckas digitalt.

Etikettryckeriet Labelprint i Tallinn har slutfört betatestningen av Dursts nya digitala etikettpress Tau Rsci Label Press. Investeringen är en viktig del av en strategi för att flytta medelstora och stora flexojobb till digitalt UV-tryck med inkjetteknik.‎

Maskinen går redan i tre skift enligt företaget.

Det är svenska Molanders Sign & Display, som ägs av Durst, som hanterar Durst produkter, service och förbrukningsmaterial i Norden och Baltikum (ej Danmark).

Labelprint i Tallinn. (Bild: Labelprint)

‎Sten Sarap, ägare av Labelprint, säger:

– Maskinen ger oss möjlighet att korta ledtiderna så vi flyttar nu fler jobb från flexo till digitalt. Våra operatörer var fullt utbildade på två veckor efter att pressen anlände, det tar mycket längre tid att träna någon för flexotryck.

Tio installationer

Durst fortsätter att satsa på etikettryck och har nu gjort tio installationer av de nya pressarna.

– Etiketter fortsätter att vara en betydande tillväxtaffär för Durst, inte minst eftersom allt fler inser fördelarna med att överföra mer volym från flexo till en digital plattform.

Thomas Macina på Durst
redaktionen@branschkoll.se

Ny teknik för etikettryck ska helt eliminera materialspillet

redaktionen@branschkoll.se