Logga in

Helt ny studie: Fortsatt stora kunskapsluckor när konsumenter svarar på frågor om papper och det tryckta mediet

26 juni, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Two Sides har tagit fram en omfattande studie som visar hur europeiska konsumenter ser på användningen av papper och det tryckta mediet – flera missuppfattningar existerar fortfarande.

– Det är positivt, men inte överraskande, att en stor majoritet fortfarande föredrar att läsa på papper. Rapporten avslöjar flera intressanta insikter i hur allmänheten ser på papper, och det är glädjande att se att trä och papper primärt uppfattas som de hållbara material de faktiskt är. Det står också klart att vi måste fortsätta öka allmänhetens kunskap kring hållbarheten i europeiskt skogsbruk och industrins höga återvinningsgrad, säger Magnus Thorkildsen, ansvarig för Two Sides i Norden.

Rapporten i sin helhet hittar du här.

Nyckeltal

  • 60 procent tror att skogen krymper, när skogen i själva verket växer.
  • Endast 1 av 5 tror att återvinningsgraden av papper överstiger 60 procent, när den i själva verket ligger på 72 procent.
  • 69 procent tycker att en fysisk bok är det bästa sättet att läsa på.
  • 61 procent föredrar att läsa printade tidskrifter
  • 54 procent föredrar att läsa tidningen på papper.
  • Trä är den naturprodukt som anses mest hållbar av konsumenten, tätt följ av glas och papper. Längst ner på listan kommer plast.

Stor skillnad mellan att vilja köpa certifierade produkter och att faktiskt säkerställa att man gör det

75 procent tycker det är viktigt att använda papper som kommer från hållbart skötta skogar, men endast 34 procent bryr sig om att titta efter certifieringar och symboler som visar att produkten kommer från sådan skog. Det här kan röra sig om en bristande kännedom om de två största organisationerna när det kommer till certifiering av skog. Endast 34 procent är medvetna om FSC och 27 procent är medvetna om PEFC.

78 procent anser att de borde få välja hur de tar emot kommunikation

När det kommer till fakturor och myndighetsinformation och andra dokument som traditionellt kommer på posten så anser 78 procent av konsumenterna att de borde ha rätt att välja om de vill ha den elektroniskt eller digitalt. Vidare anser 62 procent att de inte borde behöva betala extra för att ta emot kommunikationen fysiskt.

Rapporten har gjorts av undersökningsföretaget Toluna på begäran av Two Sides, 6.000 konsumenter fördelade på Sverige, Finland, Norge, Österrike, Frankrike, Tyskland, Italien och Storbritannien har blivit tillfrågade

Så påverkar Coronaviruset branschen

Coronavirus är egentligen en grupp av olika virus, det senast upptäckta viruset heter Novel coronavirus 2019 (2019-nCoV). Namnet kommer från latinets ord för krona ”Corona” eftersom viruset påminner om just en krona. (Bild virus: WHO)

I skrivande stund är över 60.000 bekräftat smittade av Coronaviruset och över 1.300 av dessa har lett till dödsfall. Viruset har dominerat mediebevakningen världen över de senaste veckorna, allmänheten är orolig och många drar sig för att resa till framförallt Kina, men även Asien generellt. Men hur påverkar viruset vår bransch?

Kraftigt ökat intresse för information om hållbarhet och det tryckta mediet

Niklas Bille var snabb med att börja använda information om det tryckta mediets hållbarhet från Two Sides – som bland annat tagit fram en broschyr om myter och fakta kring tryck och papper. (Bilder: Two Sides Nordics)

Two Sides, som informerar om det tryckta mediets hållbarhet, blir allt mer aktiva i Norden. Nyligen öppnade man upp för lokala företag att bli partners och har redan fått med sig elva företag i Norden och Baltikum – varav tre svenska och fyra norska tryckerier. (mer…)

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Jasmine Jilltoft och Anna Pramborn som ska jobba på Scanlux nyetablerade kontor i Helsingborg.

Danska förpackningsaktören Scanlux Packaging öppnar kontor i Helsingborg.

Strejken är över: Finska pappersindustrin har ett nytt kollektivavtal

Nu kan papper lastas igen i finska hamnar. (Bild: Wikimedia Commons, Hummelhummel [CC BY-SA])

Den finska strejken i pappersindustrin är över. (mer…)

Komori utökar med efterbehandling inom civitryck – förvärvar MBO

Japanska Komori utökar sin produktportfölj med falsmaskiner genom att förvärva tyska MBO. Detta betyder att MBO gör ett nytt försök att sälja verksamheten. (mer…)

7 av 10 vill förbjuda telefonförsäljning

Telefonförsäljning är inte populärt enligt en nyligen genomförd undersökning av Norstat, 85 procent av de tillfrågade anser att telefonförsäljning drabbar människor som är utsatta och 73 procent anser att det borde vara olagligt.

UPPDATERAD: Finska papperstrejken förlängs med en fjärde vecka

Sedan en vecka är det strejk i den finska pappersindustrin. Nu kommer de första varningarna om

Brandsome förvärvat – blir Olympus igen

Brandsome har fått en ny ägare i en välkänd branschaktör och ska återigen bli Olympus, hör bolagets nya ägare berätta om förvärvet.

Konkurser och varsel i grafisk bransch 2019 – kraftig ökning under Q4

Nu är statistiken för helåret 2019 uppdaterad vad gäller konkurser och varsel i grafisk bransch – men också för byrå- och kommunikationsbranschen. Här hittar du alla diagram.