Logga in

Helt ny studie: Fortsatt stora kunskapsluckor när konsumenter svarar på frågor om papper och det tryckta mediet

26 juni, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Two Sides har tagit fram en omfattande studie som visar hur europeiska konsumenter ser på användningen av papper och det tryckta mediet – flera missuppfattningar existerar fortfarande.

– Det är positivt, men inte överraskande, att en stor majoritet fortfarande föredrar att läsa på papper. Rapporten avslöjar flera intressanta insikter i hur allmänheten ser på papper, och det är glädjande att se att trä och papper primärt uppfattas som de hållbara material de faktiskt är. Det står också klart att vi måste fortsätta öka allmänhetens kunskap kring hållbarheten i europeiskt skogsbruk och industrins höga återvinningsgrad, säger Magnus Thorkildsen, ansvarig för Two Sides i Norden.

Rapporten i sin helhet hittar du här.

Nyckeltal

  • 60 procent tror att skogen krymper, när skogen i själva verket växer.
  • Endast 1 av 5 tror att återvinningsgraden av papper överstiger 60 procent, när den i själva verket ligger på 72 procent.
  • 69 procent tycker att en fysisk bok är det bästa sättet att läsa på.
  • 61 procent föredrar att läsa printade tidskrifter
  • 54 procent föredrar att läsa tidningen på papper.
  • Trä är den naturprodukt som anses mest hållbar av konsumenten, tätt följ av glas och papper. Längst ner på listan kommer plast.

Stor skillnad mellan att vilja köpa certifierade produkter och att faktiskt säkerställa att man gör det

75 procent tycker det är viktigt att använda papper som kommer från hållbart skötta skogar, men endast 34 procent bryr sig om att titta efter certifieringar och symboler som visar att produkten kommer från sådan skog. Det här kan röra sig om en bristande kännedom om de två största organisationerna när det kommer till certifiering av skog. Endast 34 procent är medvetna om FSC och 27 procent är medvetna om PEFC.

78 procent anser att de borde få välja hur de tar emot kommunikation

När det kommer till fakturor och myndighetsinformation och andra dokument som traditionellt kommer på posten så anser 78 procent av konsumenterna att de borde ha rätt att välja om de vill ha den elektroniskt eller digitalt. Vidare anser 62 procent att de inte borde behöva betala extra för att ta emot kommunikationen fysiskt.

Rapporten har gjorts av undersökningsföretaget Toluna på begäran av Two Sides, 6.000 konsumenter fördelade på Sverige, Finland, Norge, Österrike, Frankrike, Tyskland, Italien och Storbritannien har blivit tillfrågade

SEMINARIUM: Sälj grafiska tjänster på nätet – lär dig av experter i Europa

Pandemin förändrar hur man gör affärer i näringslivet och även i den grafiska branschen. (mer…)

Procurator lägger packaging-verksamhet i eget bolag

Procurators förpackningsverksamhet bildar ett eget nytt bolag och det som tidigare hette Procurator Packaging Solution blir nu till Pacudo. (mer…)

Brandfactory investerar i skärbord från Zünd

Dennis Hallam (operatör), Daniel Forsgren (teamledare storformat) och Daniel Redner (produktionschef) framför det nya skärbordet. (Bild: Press)

Brandfactory investerade under slutet av 2020 i ett nytt skärbord till sin produktion i Farsta (mer…)

Horizon digitialiserar – flera stora nordiska investeringar i efterbehandling

Horizon jobbar kontinuerligt med att ta fram smarta lösningar för tryckeriernas efterbearbetning av trycksaker.

Horizon har under senaste åren sålt tre stora limlinjer i Norden – så här ser man på framtidens grafiska företag. (mer…)

Mest lyssnat på Branschkollpodden 2020 – är du vår nästa gäst?

Några av gästerna i Branschkollpodden under 2020.

Tolv branschprofiler gästade Branschkollpodden 2020. (mer…)

21grams byter ägare – säljs för 350 miljoner kronor

Stefan Blomqvist, vd 21grams och Hans Leybaert, vd Unifiedpost Group. (Foto: 21grams)

21grams – som genom samordning effektiviserar både fysisk och digital post – får en ny ägare i Unifiedpost Group som sedan september 2020 är noterat på börsen i Belgien. Nu satsar ledningen på ytterligare tillväxt. (mer…)

Sigtuna Gravyr förvärvar och dubblar kapaciteten

Stärker maskinpark och kundbas genom förvärvet av en kollega.

3 aktörer slås ihop till 1 i Blekinge och flyttar till nya lokaler

Ny logotyp och nytt varumärke för de tre bolagen, som nu blir ett.

Nyligen utsågs man till ”superföretag” – nu flyttar man ihop och skapar ett gemensamt varumärke.

Tillverkat kartong till många klassiska ölunderlägg – Nu avvecklas Värmländska Svanskogs bruk

Tillverkningen flyttas till Tyskland.