Two Sides har tagit fram en omfattande studie som visar hur europeiska konsumenter ser på användningen av papper och det tryckta mediet – flera missuppfattningar existerar fortfarande.
– Det är positivt, men inte överraskande, att en stor majoritet fortfarande föredrar att läsa på papper. Rapporten avslöjar flera intressanta insikter i hur allmänheten ser på papper, och det är glädjande att se att trä och papper primärt uppfattas som de hållbara material de faktiskt är. Det står också klart att vi måste fortsätta öka allmänhetens kunskap kring hållbarheten i europeiskt skogsbruk och industrins höga återvinningsgrad, säger Magnus Thorkildsen, ansvarig för Two Sides i Norden.
Nyckeltal
- 60 procent tror att skogen krymper, när skogen i själva verket växer.
- Endast 1 av 5 tror att återvinningsgraden av papper överstiger 60 procent, när den i själva verket ligger på 72 procent.
- 69 procent tycker att en fysisk bok är det bästa sättet att läsa på.
- 61 procent föredrar att läsa printade tidskrifter
- 54 procent föredrar att läsa tidningen på papper.
- Trä är den naturprodukt som anses mest hållbar av konsumenten, tätt följ av glas och papper. Längst ner på listan kommer plast.
Stor skillnad mellan att vilja köpa certifierade produkter och att faktiskt säkerställa att man gör det
75 procent tycker det är viktigt att använda papper som kommer från hållbart skötta skogar, men endast 34 procent bryr sig om att titta efter certifieringar och symboler som visar att produkten kommer från sådan skog. Det här kan röra sig om en bristande kännedom om de två största organisationerna när det kommer till certifiering av skog. Endast 34 procent är medvetna om FSC och 27 procent är medvetna om PEFC.
78 procent anser att de borde få välja hur de tar emot kommunikation
När det kommer till fakturor och myndighetsinformation och andra dokument som traditionellt kommer på posten så anser 78 procent av konsumenterna att de borde ha rätt att välja om de vill ha den elektroniskt eller digitalt. Vidare anser 62 procent att de inte borde behöva betala extra för att ta emot kommunikationen fysiskt.
Rapporten har gjorts av undersökningsföretaget Toluna på begäran av Two Sides, 6.000 konsumenter fördelade på Sverige, Finland, Norge, Österrike, Frankrike, Tyskland, Italien och Storbritannien har blivit tillfrågade