Logga in

Helt ny studie: Fortsatt stora kunskapsluckor när konsumenter svarar på frågor om papper och det tryckta mediet

26 juni, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Two Sides har tagit fram en omfattande studie som visar hur europeiska konsumenter ser på användningen av papper och det tryckta mediet – flera missuppfattningar existerar fortfarande.

– Det är positivt, men inte överraskande, att en stor majoritet fortfarande föredrar att läsa på papper. Rapporten avslöjar flera intressanta insikter i hur allmänheten ser på papper, och det är glädjande att se att trä och papper primärt uppfattas som de hållbara material de faktiskt är. Det står också klart att vi måste fortsätta öka allmänhetens kunskap kring hållbarheten i europeiskt skogsbruk och industrins höga återvinningsgrad, säger Magnus Thorkildsen, ansvarig för Two Sides i Norden.

Rapporten i sin helhet hittar du här.

Nyckeltal

  • 60 procent tror att skogen krymper, när skogen i själva verket växer.
  • Endast 1 av 5 tror att återvinningsgraden av papper överstiger 60 procent, när den i själva verket ligger på 72 procent.
  • 69 procent tycker att en fysisk bok är det bästa sättet att läsa på.
  • 61 procent föredrar att läsa printade tidskrifter
  • 54 procent föredrar att läsa tidningen på papper.
  • Trä är den naturprodukt som anses mest hållbar av konsumenten, tätt följ av glas och papper. Längst ner på listan kommer plast.

Stor skillnad mellan att vilja köpa certifierade produkter och att faktiskt säkerställa att man gör det

75 procent tycker det är viktigt att använda papper som kommer från hållbart skötta skogar, men endast 34 procent bryr sig om att titta efter certifieringar och symboler som visar att produkten kommer från sådan skog. Det här kan röra sig om en bristande kännedom om de två största organisationerna när det kommer till certifiering av skog. Endast 34 procent är medvetna om FSC och 27 procent är medvetna om PEFC.

78 procent anser att de borde få välja hur de tar emot kommunikation

När det kommer till fakturor och myndighetsinformation och andra dokument som traditionellt kommer på posten så anser 78 procent av konsumenterna att de borde ha rätt att välja om de vill ha den elektroniskt eller digitalt. Vidare anser 62 procent att de inte borde behöva betala extra för att ta emot kommunikationen fysiskt.

Rapporten har gjorts av undersökningsföretaget Toluna på begäran av Two Sides, 6.000 konsumenter fördelade på Sverige, Finland, Norge, Österrike, Frankrike, Tyskland, Italien och Storbritannien har blivit tillfrågade

Storbildsbolaget startar express-avdelning

Jonas Hellke är vd för  Storbildsbolaget och Rickard Dahlgren driver den nya express-avdelningen.

Storbildsbolaget i Helsingborg har förvärvat RCM Graphic och startar samtidigt en ny ”express-avdelning”. (mer…)

Vem tar vem? Läget i kampen mellan Xerox och HP

Allt började med att Xerox för ett par veckor sedan gjorde upp med Fuji om ägandet i det gemensamma Fuji Xerox.

Monomaterial i Göteborgstryckeriets nya resurssnåla förpackningskoncept

Premium Eco Box är namnet på nya förpackningskonceptet från Göteborgstryckeriet.  (mer…)

Nyförvärvat tryckeri i konkurs

Svenskt tryckeri uppköpt av utländsk aktör

Brandfactory i Sverige försatt i rekonstruktion – snart klart med ny ägare

Stora delar av Brandfactory i Sverige har gått in i en företagsrekonstruktion. Förhandling med ny ägare pågår. (mer…)

Ny print-tjänst för fotoböcker och bilder i Skandinavien

I ett samarbete med

Live från Workflow Summit – missa inte dessa 12 världsexperter inom print

Grafkom Workflow Summit sänder idag live från Stockholm i samarbete med Inkish. Men det är bara 12 av de 31 talarna som går att följa för dig som inte är på plats. (mer…)

Landa utökar produktionskapaciteten och börjar rulla ut pressar

Tryckpress från Landa installeras på tredje våningen hos tryckeriet ZRP i Kina. (Bild: Landa)

Med en ny produktionsenhet i drift och en till som ska börja byggas startar Landa serieproduktion av sina tryckpressar.