Helloprint satsar stort på den svenska marknaden

Hans Scheffer, som är vd och grundare av Helloprint, satsar nu på den svenska marknaden.
Hans Scheffer, som är vd och grundare av Helloprint, satsar nu på den svenska marknaden. Peter van der Schaaf

Målet är att snabbt få fler nya återförsäljare och grafiska producenter till plattformen.

Under ett par års tid har företaget Helloprint byggt upp en tillvaro på den svenska marknaden. Nu tar man nästa steg och lägger större resurser på att hitta fler återförsäljare och kunder – men också grafiska företag som lokalt kan producera det som beställs. 

Läs också: Helloprint till Print Next den 24 november

Målet är att innan 2023 är slut ska 90 procent av alla svenska beställningar produceras i Sverige. 

Helloprint startade redan 2013 och hade växt sig stora i framför allt Holland, UK och Frankrike när pandemin slog till. Man drabbades hårt och pausade sin expansion. Nu har företaget fått in nytt kapital och startat upp igen och Sverige är den marknad i Norden som ska byggas upp först.

Man har anställt svensktalande personer både inom marknad och kundsupport. Allt styrs från en stor hubb i Valencia i Spanien där de flesta anställda sitter. 

Nätverk av tryckerier och profil-leverantörer

Helloprint erbjuder flera olika tjänster beroende på vem kunden är – men i grunden finns idén om att man inte har någon egen produktion utan jobbar med partners i den grafiska industrin. Hans Scheffer, som är vd och grundare av Helloprint, berättar att man i Sverige har avtal med flera grafiska företag för att producera de beställningar som ska levereras här.

Lovar lägsta pris

Helloprint har en bred produktportfölj och säger sig ofta kunna leverera på bara ett par dagar – ibland samma dag. Priserna är en viktig faktor för företaget eftersom man lovar att de ska vara de lägsta i branschen. Man har en lägsta-pris-garanti där man som kund ska kunna få tillbaka mellanskillnaden om man hittar ett lägre pris någon annan stans. 

– Vi har en automatik i att jämföra våra priser med andra aktörer och vi ändrar också priset direkt i vår webbshop om en kund hittar ett lägre pris, berättar Hans Scheffer.

En liten del av alla de produkter som Helloprint erbjuder. (bilder från Helloprint.se)

Olika ingångar för återförsäljare och trycksaksköpare

För trycksaksköpare är det helloprint.se som gäller och där kan man handla sina tryck- och profilprodukter öppet som på många andra ställen. 

Om man istället är ett tryckeri eller en återförsäljare av tryck, till exempel en designer eller en byrå kan man ansluta sig till ett program för återförsäljare som heter Helloprint Connect.

– Det är ett stängt verktyg för de som jobbar professionellt med trycksaker där vi låter alla som säljer produkter till sina kunder använda. Det kan vara allt från designers och brokers till produktåterförsäljare och reklambyråer.

Helloprint Connect ger tillgång till en mer utvecklad kundtjänst och fram för allt signifikant lägre priser.

– Ett lägre pris är viktigt eftersom vi vill att de här kunderna också ska kunna ha en hälsosam marginal på sin affär, säger Hans Scheffer.

Alla som inte köper produkter för egen användning kan börja använda Helloprint Connect.

Support på svenska

På kontoret i Valencia har man svensktalande ”print experts” som via telefon, email och chatt kan hjälpa kunderna i Sverige.

Det handlar både om hjälp med produkter och med sina tryckfiler.

API och designverktyg

Utöver Connect och den öppna sajten så har man utvecklat ett API som gör det möjligt att bygga webbshoppar med direkt koppling till plattformen. Man har också byggt en koppling till Canva, ett designverktyg, där det är lätt att beställa tryck direkt av till exempel visitkort, produktblad eller roll-ups.

För den som vill sälja produkter som kläder, muggar och heminredning, med sina tryck på finns integrationer mot e-handelsplattformarna Shopify och Woo Commerce men man har också en egen lösning som man kallar Artist Store.

Helloprint har sitt huvudkontor i Rotterdam och ett stort center i Valencia i Spanien som är hubben för den globala expansionen.

Kundcentret i Valencia.
Annons

Trycker fotoprodukter för en miljard – här berättar grundaren om strategier och utmaningar

”Det är ett digitalt spel som man måste vara bra på att spela”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny tjänst ska öka återvinningen av grafiskt kampanjmaterial

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Viva Magenta är Pantone-färgen 2023

Viva Magneta är en lite mörkare version av Magneta som ”vibrerar av entusiasm och kroppslig styrka”, med rötter från naturen har Pantone 18-1750 sitt ursprung i den röda färgfamiljen.

Årets färg är kraftfull, det är en ny animerad röd färg som badar i ren glädje och uppmuntrar till experiment och till att uttrycka sig själv. Det är en elektrisk, gränslös nyans som står ut och välkomnar alla med en rebellisk själ, skriver Pantone i ett pressmeddelande.

Pantone menar att i den här teknologiska tiden vill vi bli inspirerade av naturen och det som är riktigt”, Viva Magneta har liknade röd ton som koschenill eller karmi, den färg som framställ från en vis typ av löss.

Som vanligt släpps årets färg tillsammans med en mugg – som snabbt sålde slut. Pris: 20 dollar.
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Allmedia i Malmö köper en HP Indigo

Malmöbaserade Allmedia väljer att ta nästa steg för sitt tryck med en press från HP Indigo. Man investerar i en HP Indigo 7800 med sex färgverk och det är Visutech som levererar och installerar den nya pressen i januari 2023.

– Investeringen i en HP Indigo är ett bevis på att Allmedia satsar på kvalitet i första hand och med den nya tryckpressen kan vi bredda vårt utbud till våra kunder, säger Jonas Rydje vd för Allmedia.

Man skriver i ett meddelande att med den nya pressen kan Allmedia erbjuda ett större, mer mångsidigt och varierat utbud av tryckmaterial, med färgade papper, plast och transparenta material. Den nya tryckpressen klarar även av att trycka på tjockt material, upp till 400 micron, utan att gå ner i hastighet. Med funktionen EPM (Enhanced Productivity Mode), där man trycker med CMY istället för CMYK, ökar man hastigheten från 120 ppm till 160 ppm. Dessutom till en lägre körkostnad.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny EU-lag skärper miljökraven på trycksaker som importeras

En politiskt överenskommelse som kan stärka den grafiska branschens rykte i Europa och synen på tryckta produkter.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Umpac investerar i offsetpress

Förpackningsföretaget Umpac i Umeå invester i en ny tryckpress.

Det är en Komori i format 720 x 1030 cm med vattenlackverk. Det finns möjlighet att köra UV men den funktionen har man valt att inte aktivera. I ett inlägg på Linkedin berättar man om nyheten.

– För oss är pressen ny, men den kommer senast från Göteborgstryckeriet, berättar vd Torvald Östensson för Branschkoll.

Att inte aktivera UV-enheten är av miljöskäl.

– Jo, det är av miljöskäl. Umpac lade om sin strategi 2015 och har sedan dess jobbat målmedvetet med att bidra till mindre miljöpåverkan i vår produktion, detta har också bidragit till vår tillväxt.

Det har gått bra för Umpac senaste åren och Torvald Östensson berättar mer om behov av investeringar.

– Vi har fördubblat vår omsättning under de senaste fyra åren och detta gör att vi nu behöver investera i en snabbare och effektivare produktion. Och vi kommer att investera ytterligare ett par miljoner under 2023 för att kunna nå vårt mål om en omsättning på 40 miljoner under året. 2021 var omsättningen 28 miljoner.

Tillväxt är en kombination av nya kontrakt och ökning från befintliga kunder.

– Vi levererar idag exempelvis förutom förpackningar även bipacksedlar, etiketter och wellprodukter. Sedan lagerhåller vi även produkter till våra kunder. Framtiden ser vi an med tillförsikt, avslutar Torvald.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nöjd i nytt samarbete – algoritmer ska minska luften i förpackningarna

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Flera förpackningsbolag i topp bland arbetsplatsolyckor – får också hållbarhetsutmärkelse

Fyra av de tio mest olycksdrabbade företagen i Sverige finns i förpacknings-, pappers, och skogsindustrin.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu tillverkas skruvkorkar av trä i Säffle

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Evolabel tillsätter ny försäljningschef

Magnus Sidling

Ska leda och forma den globala försäljningen.

Mölndalsföretaget Evolabel, som sysslar med förpackningsteknologi, har värvat en ny Head Of Sales.

Det är Magnus Sidling som tillträder tjänsten och Magnus kommer senast från en position som Sales Manager på Micvac. Vi kontaktade Magnus så han får berätta mer.

Kommer du att fokusera på någon speciell marknad, geografiskt och/eller branschmässigt? 

– Jag kommer ha globalt helhetsfokus. Ingen speciell marknad. Företaget levererar system till samtliga kontinenter idag. Evolabels system syns ofta i livsmedelsindustrin samtidigt som e-handel och logistik växer starkt.

Kommer du att fungera som coach till de nuvarande säljteamen?

– Ja, både som coach samt att jobba med att skapa en strategi för hur vi tillsammans med våra partners hjälper befintliga kunder att växa med oss. Jag ser väldigt mycket fram emot att vara med och leda och forma den globala försäljningen. Vi ser en fortsatt global utveckling för Evolabel inom ”Print and Apply” de kommande åren.

Vad i ditt tidigare arbetsliv tar du med dig som är ett tillskott till företagets tidigare resurser och som bidrar till att öka försäljningen?

– Erfarenheten av snabbt växande internationell försäljning samt säljstyrning.

redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]