Helloprint letar svenska återförsäljare och leverantörer till sin plattform

Hans Jakop Burkens leder Helloprints produktmediaaffär. Här berättar han om hur de vill arbeta tillsammans med svenska återförsäljare och leverantörer.
Hans Jakop Burkens leder Helloprints produktmediaaffär. Här berättar han om hur de vill arbeta tillsammans med svenska återförsäljare och leverantörer.

Den nederländska aktören Helloprint som opererar i gränslandet mellan print on demand och mer traditionell lagerverksamhet satsar nu hårt på den svenska och europeiska marknaden.

Sedan oktober förra året jobbar Hans Jakop Burkens med att växa Helloprints affär inom produktmedia och profilreklam. Burkens är en tungviktare i branschen och har under sitt bälte roller som vice president of Sales för PF Concept Europe och Senior Director på Cimpress (Vistaprint) vars plattform han var med och utvecklade.

– Helloprint vill växa inom print men också inom gåvor och kläder, där vill vi öka vårt sortiment och det är min uppgift att hitta en strategi för hur vi gör det på bästa sätt. Vi har en stark plattform som är enkel för leverantörer att ansluta sig till och som det är väldigt enkelt att beställa ifrån, vilket är extra viktigt i den här branschen, sägerHans Jakop Burkens till Branschkoll

Letar leverantörer på lokala marknader att samarbeta med

Helloprint tror sig ha knäckt nöten med att vara en globala aktörer samtidigt som man erbjuder lokala produkter. Det här sker genom samarbeten med lokala leverantörer. Så ansluta kunder till Helloprints plattform kan idag samarbeta med både lokala och internationella leverantörer.

– Nyckeln för att lyckas är att skapa ett skräddarsytt och lokalt erbjudande, du vill inte bara ha ett gäng stora företag ombord, utan du vill ha produkter som är relevanta för den lokala marknaden. Alla marknader inklusive den svenska kan ansluta leverantörer och se vilka produkterna som är specifika för varje marknad, säger Hans Jakop.

Fokus kommande månader förklarar Jakop är just att inleda samarbeten med fler leverantörer i Sverige och på andra marknader och så kommer nu under början av 2023 släppa några signifikanta uppdateringar av sin plattform.

Om jag som svensk leverantörer ansluter mig till er, får jag tillgång till era kunder på andra marknader då också?

– Ja, det finns möjligheter i plattformen för leverantörer att erbjuda sin produkter på andra marknader, förutsatt att det är den mest hållbara lösningen, i de fall där det är en unik produkt eller där det är logistiskt logiskt. Det är väldigt viktigt för oss på Helloprint hur vårt fotavtryck ser ut både när det kommer till miljö och social hållbarhet, därför är det viktigt för oss att samarbete med leverantörer som kan erbjuda den typen av produkter, sägerHans Jakop och fortsätter:

– Dessutom får de leverantörer som ansluter sig tillgång till vår redan stora kundbas på deras lokala marknad. När du kommer in i vårt nätverk ökar du din räckvidd signifikant.

En annan viktig sak som Helloprint söker hos sina anslutna leverantörer är att de kan erbjuda små volymer, då det är åt det hållet marknaden rör sig enligt Helloprint.

En one stop shop för återförsäljare

Teamet på Helloprint redo att hjälpa till med all typ av service, inklusive designhjälp.

Men det är inte bara svenska leverantörer man nu letar efter, utan även återförsäljare. Jag frågar Hans Jakop på vilka sätt han anser att Helloprint kan vara mest förtjänstfulla för svenska återförsäljare?

– Vi är en one stop shop, för återförsäljare är det viktigt att ha en partner som kan erbjuda allt från korta leveranstider till låga volymer. Vi erbjuder ett skräddarsytt erbjudande med flera olika leveransmöjligheter, förädling och hjälp från vårt dedikerade serviceteam som ger specialistkunskap, designhjälp och hjälper till med unika lösningar, förkarar Hans Jakop och sammanfattar:

– Det enda våra ansluta återförsäljare behöver fokusera på är försäljningen, vi kan hjälpa dem med precis allt annat, om de så vill.

Helloprints serviceteam som Hans Jakop nämner sitter i spanska Valencia där har man kundtjänst på flertal språk, inklusive svenska. Mer om Helloprints struktur och verksamhet kan du läsa i artikeln nedan.

LÄS OCKSÅ: Helloprint satsar stort på den svenska marknaden

Du har gedigen erfarenhet från stora branschföretag och också från flera olika marknader, hur skiljer sig den svenska marknaden från den nederländska/tyska och hur har branschen förändrats under dina år?

– Hållbarhet är ännu viktigare på den svenska marknaden jämfört med exempelvis Nederländerna och även kvaliteten som krävs på de svenska produkterna är högre. Så det är viktigt för oss att se till att vi har ett erbjudande som stämmer överens med det svenskarna vill ha, säger Hans Jakop och fortsätter:

– När det kommer till generella trender i branschen som jag sett under min tid så är det framförallt digitaliseringen av branschen, flytten från katalogen till digitalt och att få kunderna att bli bekväma med att göra större beställningar online. När du ska beställa visitkort kan det röra sig om 50 euro per order men om du ska köpa jackor för 5.000 euro så vill du ha ett prov-ex och känna och klämma på. Kampen för alla onlinespelare har varit att ge kunden den tryggheten som krävs för att göra stora beställningar.

Vilka är era största marknader just nu?

– Storbritannien, Benelux och Frankrike är stora marknader för oss.

Och avslutningsvis vad sker för Helloprint framöver i Sverige och generellt?

– Det stora just nu är plattformen som vi ska släppa några stora uppdateringar på i närtid, som kommer göra det ännu enklare att beställa. Och det är just det som gör att vi sticker ut bland andra onlineaktörer – enkelheten i beställningsprocessen och att vi hjälper våra kunder med allt från artwork till support, säger Hans Jakop och fortsätter avslutningsvis.

– Och så vill vi då såklart växa vårt produkterbjudande inom promotion och hoppas på flera givande samarbeten med svenska leverantörer och återförsäljare under 2023.

Helloprint ska växa vidare inom produktmedia, inte minst i Sverige.
Annons

UF-företag: Smart förpackning vann årets innovation

”Kan ha stora affärsmöjligheter på lång sikt.”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hemlighetsfullt samarbete för att ta fram en helt ny produkt eller råvara från skogen

Det finska samarbetet ska vara i mål med sitt projekt senast 2027.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Firar 87 världscupssegrar med specialförpackning i limited editon

Barilla hyllar Mikaela Shiffrins historiska 87:e världscupseger i alpin skidåkning med ett specialdesignat pastapaket i begränsad upplaga.

Förpackningen innehåller pasta i form av siffrorna ”8” och ”7” och totalt har 87 specialutgåvor av paketet producerats, varav 86 kommer att signeras av Mikaela Shiffrin inför auktionen och försäljningen.

Paketen kommer auktioneras ut till förmån för välgörenhet via plattformen Charity Stars, där intäkterna går till ideella organisationen Food for Soul. Barilla har haft ett långvarigt partnerskap med Shiffrin och lanserar även en 87 sekunder lång film för att fira hennes prestationer, skriver man i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Apak publicerar hållbarhetsredovisning: Fokuserar på samarbete med kunder och leverantörer

Ska nå nettonollutsläpp utan klimatkompensation.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

2,5 miljoner ton förpackningar till återvinning de senaste fem åren – ökning med 15 procent

Ämnen i artikeln: ÅtervinningFTI

Återvinningstrenden i Sverige fortsätter att stärkas, med en ökning på 15 procent i insamlingen av förpackningar sedan 2018.

Hushållen har blivit bättre på att sortera ut plastförpackningar, och de senaste fem åren har mängden insamlade plastförpackningar motsvarat 1,5 varv runt jorden med uppradade diskmedelsflaskor, enligt Förpackningsinsamlingen (FTI).

Under 2022 lämnades 530.000 ton förpackningar in till återvinning, vilket motsvarar 50,4 kg per invånare. Insamlingen av pappersförpackningar ökade mest, med 28 procent, medan plastförpackningar ökade med 22 procent. Insamlingen av metall- och glasförpackningar ökade med sex respektive fyra procent.

Insamlingsstatistik från FTI

MaterialGlasPapperPlastMetallTotalt
202222,217,59,01,750,4
201821,814,17,61,745,2
201319,512,45,31,638,8
FTI:s insamlingsstatistik – översikt (kg per invånare).
Ämnen i artikeln: ÅtervinningFTI
redaktionen@branschkoll.se
Annons

UPM påskyndar nedläggning av tidningspappersbruk

Ämnen i artikeln: UPM

UPM meddelar planer på att minska kapaciteten för tidningspapper i Tyskland och Österrike.

Ämnen i artikeln: UPM
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nordvalls ställer ut på Interpack

Ämnen i artikeln: EtikettNordvalls
Ämnen i artikeln: EtikettNordvalls
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Westpak blir Walki Westpak

Ämnen i artikeln: WalkiWestpack
Ämnen i artikeln: WalkiWestpack
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Alvöen går ihop med sin service-partner

Ämnen i artikeln: Alvöen

Alvöen startade upp en svensk verksamhet 2019 och har under verksamhetens första år byggt upp en bas i form av intressenter och samarbetspartners. Inför 2023 stärker man såväl organisation som utbud bland annat genom att slå sig samman med CNC Sweden AB.

– Med dessa två bolag i ett kan vi skapa ett center där vi erbjuder kunden en komplett lösning bestående av fräs- och skärutrustning, service, rådgivning, frässtål samt övriga tillbehör och förbrukningsmaterial, säger Hendrik Fasmer, ägare och vd för Alvøen i ett meddelande.

Alvöen AB säljer Multicam CNC fräs- och skärbord på den svenska marknaden. CNC Sweden är sedan tidigare servicepartner till Alvöen i Sverige.

Läs också: VD-byte på Alvöen i Sverige

Nya lokaler med showroom

Från och med februari är Alvöen AB på plats i nya lokaler i Sandared strax utanför Borås. I april månad kommer en ny demomaskin i form av en MultiCam Apex3 med tillbehör. I det nya showroomet kommer man även att kunna se tillbehör som frässtål och förbrukningsmaterial. På sikt är planen att utöka med fler intressanta produkter.

Ny webbshop

Som en del av den nya satsningen publicerar företaget inom kort även en webbshop med fler nyheter, bland annat ett större lager och ett utökat serviceutbud.

Alvöen AB består idag av vd Hendrik Fasmer, Sverigeansvarig Johan Millby, Patrik Kivistö från tidigare CNC Sweden AB som tekniker och Katarina Millby som har hand om marknadsföringen. Man har också flera tekniker tillgängliga i både Bergen och i Sarpsborg vid gränsen Sverige/Norge.

Ämnen i artikeln: Alvöen
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nya förpackningslösningar ska göra e-handeln mer hållbar

Ämnen i artikeln: e-handel

Ska utveckla förpackningslösningar som kan minska resursslöseri och höja e-handelns effektivitet och hållbarhet.

Ämnen i artikeln: e-handel
redaktionen@branschkoll.se
Annons