Helloprint letar svenska återförsäljare och leverantörer till sin plattform

Hans Jakop Burkens leder Helloprints produktmediaaffär. Här berättar han om hur de vill arbeta tillsammans med svenska återförsäljare och leverantörer.
Hans Jakop Burkens leder Helloprints produktmediaaffär. Här berättar han om hur de vill arbeta tillsammans med svenska återförsäljare och leverantörer.

Den nederländska aktören Helloprint som opererar i gränslandet mellan print on demand och mer traditionell lagerverksamhet satsar nu hårt på den svenska och europeiska marknaden.

Sedan oktober förra året jobbar Hans Jakop Burkens med att växa Helloprints affär inom produktmedia och profilreklam. Burkens är en tungviktare i branschen och har under sitt bälte roller som vice president of Sales för PF Concept Europe och Senior Director på Cimpress (Vistaprint) vars plattform han var med och utvecklade.

– Helloprint vill växa inom print men också inom gåvor och kläder, där vill vi öka vårt sortiment och det är min uppgift att hitta en strategi för hur vi gör det på bästa sätt. Vi har en stark plattform som är enkel för leverantörer att ansluta sig till och som det är väldigt enkelt att beställa ifrån, vilket är extra viktigt i den här branschen, sägerHans Jakop Burkens till Branschkoll

Letar leverantörer på lokala marknader att samarbeta med

Helloprint tror sig ha knäckt nöten med att vara en globala aktörer samtidigt som man erbjuder lokala produkter. Det här sker genom samarbeten med lokala leverantörer. Så ansluta kunder till Helloprints plattform kan idag samarbeta med både lokala och internationella leverantörer.

– Nyckeln för att lyckas är att skapa ett skräddarsytt och lokalt erbjudande, du vill inte bara ha ett gäng stora företag ombord, utan du vill ha produkter som är relevanta för den lokala marknaden. Alla marknader inklusive den svenska kan ansluta leverantörer och se vilka produkterna som är specifika för varje marknad, säger Hans Jakop.

Fokus kommande månader förklarar Jakop är just att inleda samarbeten med fler leverantörer i Sverige och på andra marknader och så kommer nu under början av 2023 släppa några signifikanta uppdateringar av sin plattform.

Om jag som svensk leverantörer ansluter mig till er, får jag tillgång till era kunder på andra marknader då också?

– Ja, det finns möjligheter i plattformen för leverantörer att erbjuda sin produkter på andra marknader, förutsatt att det är den mest hållbara lösningen, i de fall där det är en unik produkt eller där det är logistiskt logiskt. Det är väldigt viktigt för oss på Helloprint hur vårt fotavtryck ser ut både när det kommer till miljö och social hållbarhet, därför är det viktigt för oss att samarbete med leverantörer som kan erbjuda den typen av produkter, sägerHans Jakop och fortsätter:

– Dessutom får de leverantörer som ansluter sig tillgång till vår redan stora kundbas på deras lokala marknad. När du kommer in i vårt nätverk ökar du din räckvidd signifikant.

En annan viktig sak som Helloprint söker hos sina anslutna leverantörer är att de kan erbjuda små volymer, då det är åt det hållet marknaden rör sig enligt Helloprint.

En one stop shop för återförsäljare

Teamet på Helloprint redo att hjälpa till med all typ av service, inklusive designhjälp.

Men det är inte bara svenska leverantörer man nu letar efter, utan även återförsäljare. Jag frågar Hans Jakop på vilka sätt han anser att Helloprint kan vara mest förtjänstfulla för svenska återförsäljare?

– Vi är en one stop shop, för återförsäljare är det viktigt att ha en partner som kan erbjuda allt från korta leveranstider till låga volymer. Vi erbjuder ett skräddarsytt erbjudande med flera olika leveransmöjligheter, förädling och hjälp från vårt dedikerade serviceteam som ger specialistkunskap, designhjälp och hjälper till med unika lösningar, förkarar Hans Jakop och sammanfattar:

– Det enda våra ansluta återförsäljare behöver fokusera på är försäljningen, vi kan hjälpa dem med precis allt annat, om de så vill.

Helloprints serviceteam som Hans Jakop nämner sitter i spanska Valencia där har man kundtjänst på flertal språk, inklusive svenska. Mer om Helloprints struktur och verksamhet kan du läsa i artikeln nedan.

LÄS OCKSÅ: Helloprint satsar stort på den svenska marknaden

Du har gedigen erfarenhet från stora branschföretag och också från flera olika marknader, hur skiljer sig den svenska marknaden från den nederländska/tyska och hur har branschen förändrats under dina år?

– Hållbarhet är ännu viktigare på den svenska marknaden jämfört med exempelvis Nederländerna och även kvaliteten som krävs på de svenska produkterna är högre. Så det är viktigt för oss att se till att vi har ett erbjudande som stämmer överens med det svenskarna vill ha, säger Hans Jakop och fortsätter:

– När det kommer till generella trender i branschen som jag sett under min tid så är det framförallt digitaliseringen av branschen, flytten från katalogen till digitalt och att få kunderna att bli bekväma med att göra större beställningar online. När du ska beställa visitkort kan det röra sig om 50 euro per order men om du ska köpa jackor för 5.000 euro så vill du ha ett prov-ex och känna och klämma på. Kampen för alla onlinespelare har varit att ge kunden den tryggheten som krävs för att göra stora beställningar.

Vilka är era största marknader just nu?

– Storbritannien, Benelux och Frankrike är stora marknader för oss.

Och avslutningsvis vad sker för Helloprint framöver i Sverige och generellt?

– Det stora just nu är plattformen som vi ska släppa några stora uppdateringar på i närtid, som kommer göra det ännu enklare att beställa. Och det är just det som gör att vi sticker ut bland andra onlineaktörer – enkelheten i beställningsprocessen och att vi hjälper våra kunder med allt från artwork till support, säger Hans Jakop och fortsätter avslutningsvis.

– Och så vill vi då såklart växa vårt produkterbjudande inom promotion och hoppas på flera givande samarbeten med svenska leverantörer och återförsäljare under 2023.

Helloprint ska växa vidare inom produktmedia, inte minst i Sverige.
Annons

SBPRs ordförande bemöter kritiken – ”var är branschen?”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Formo Sport & Promotion i samarbete med fotbollsklubb

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Leverantör vill sälja sin industrifastighet

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sportbutik ansluter sig till Team Workwear

Ämnen i artikeln: ArbetskläderTeam Workwear
Ämnen i artikeln: ArbetskläderTeam Workwear
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hon ska förändra textilbranschen genom infärgning på naturlig väg

Ämnen i artikeln: Textil

Linda Magdalena Jonsson har dragit igång greentech-bolaget Alder Olmai Supernaturalcolours med hjälp av Dalarna Science Parks inkubatorprogram. Målsättningen är att göra textil- och modebranschen mer hållbar.

Linda Magdalena har många års erfarenhet från den internationella textil- och modeindustrin. Hon har både bott och arbetat utomlands, bland annat i Sydafrika, där hon sett delar av branschens smutsiga baksida.

– Ofta görs det business på ett sätt som helt saknar respekt för människors hälsa och för vår planet. Det var faktiskt chockerande att få den insikten, säger Linda Magdalena i ett pressmeddelande.

Och det var under åren i Sydafrika tanken föddes om att färga textil med metoder som inte kräver tonvis av hälsofarliga kemikalier och en längtan efter att förändra branschen. Linda Magdalena började läsa på, fråga runt och utforska äldre tiders växtfärgning, samtidigt som hon behöll sin anställning. Men till sist kom hon till en punkt då hon kände att hon behövde hoppa av.

Fördjupat sig i botanik, kemi, historia och psykologi

För att kunna förverkliga sina idéer om naturlig infärgning har Linda Magdalena under de senaste åren fortsatt att fördjupa sig i ämnen som botanik, kemi, historia och psykologi.

– Jag har bland annat lärt mig mer om de naturliga växtfärgningsmetoder som använts på olika håll i världen. Till den här uråldriga, traditionella kunskapen har jag adderat modern, grön teknologi, berättar hon.

Tanken är att metoden ska kunna användas inom textil- och modevärlden och bli en kvalitetsmärkning för infärgning med naturliga pigment. Därmed skulle varumärket Alder Olmai bli ett komplement till tillverkarens eget varumärke, på samma sätt som exempelvis Gore-Tex.

– Kanske går det att få patent på min metod, kanske inte. Vi håller just nu på att undersöka det och jag hoppas att det ska lösa sig. Jag vill ju hellre fokusera på att göra världen bättre tillsammans med seriösa producenter än att diskutera vem som har rätten till innovationen, konstaterar hon.

Några av de mest strategiskt kreativa idéer vi har sett här i inkubatorn

– Mitt främsta mål är inte kommersiell framgång, utan att göra skillnad och att arbeta för planetens bästa, säger hon, i ett pressmeddelande.

Och företaget startas alltså upp med hjälp av Dalarna Science Park som i sin tur samarbetar med Textilhögskolan i Borås eftersom de sägs kunna textilutveckling bäst i Sverige.

– Linda Magdalenas idéer är några av de allra mest strategiskt kreativa idéer vi har sett här i inkubatorn. Hon är på väg att skapa något som kan komma att förändra en hel bransch och vi är väldigt imponerade. Linda Magdalena är en väldigt driven innovatör med hjärta och hjärna på rätt plats, säger Jörgen Bond, affärscoach på Dalarna Science Parks.

Vill använda naturmaterial så långt som möjligt

Just nu görs laboratorietester av de färgade tygerna där de utsätts för slitage, tvätt och ljus, allt utifrån internationella standarder.

– Jag vill så långt det är möjligt använda naturmaterial, så de resultat jag nu väntar på kan innebära en milstolpe i processen. Att utveckla företaget betyder att jag måste experimentera och utforska nya tankemönster för att komma framåt. Så det som är mest utmanande är också det som är mest givande, säger Linda Magdalena.

Söker affärspartner

Nu har det blivit dags att ta nästa steg och Linda Magdalena söker en affärspartner som vill engagera sig på heltid i Alder Olmai Supernaturalcolours.

– Jag vill hitta någon som har koll på branschen och som vill vara med och göra skillnad, kanske någon som inte heller gillar den traditionella textilindustrin. Min affärspartner behöver även vara en grym säljare och se potentialen i idéerna, säger Linda Magdalena Jonsson avslutningsvis.

Ämnen i artikeln: Textil
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Satsar på profilering av tunga fordon

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Myshkin anställer säljare från kollega i grannstaden

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nischaktör tar fram egna cirkulära arbetskläder

Ämnen i artikeln: ArbetskläderTextilWorkwear

Är till stor del tillverkade av återvunna och återbrukade textilier.

Ämnen i artikeln: ArbetskläderTextilWorkwear
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Banker kommer och går – men merch består

redaktionen@branschkoll.se
Annons

GOTS släpper version 7.0

Global Organic Textile Standard (GOTS) Version 7.0 har släppts, de nya riktlinjerna inkluderar ett utökat omfång av miljö- och sociala kriterier, samtidigt som den sägs vara praktisk för industriell produktion och lämplig för ett brett utbud av textila produkter.

GOTS-certifieringen strävar efter att vara en effektiv metod för att verifiera genuina hållbarhetsinsatser och introducerar nya krav för att genomföra riskbaserad så kallad ”due diligence” av företagens egna verksamheter och deras leverantörskedjor baserat på FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter och OECD:s riktlinjer.

Version 7.0 inkluderar nya krav för återvunna organiska fibrer som tillåtna material och en bredare människorättsfokuserad strategi inom sociala kriterier-sektionen.

– Version 7.0 representerar ett stort steg framåt för ekologisk textilproduktion och erbjuder lösningar för att skapa ansvarsfulla leverantörskedjor, säger GOTS vd Rahul Bhajekar, i ett nyhetsinlägg.

Strängare krav för inkommande organiskt material och nya kriterier för miljö och hälsa

Standardversionen av de uppdaterade regelverket kan laddas ner från GOTS webbplats, och efter en övergångsperiod kommer Version 7.0 att vara i full effekt från och med 1 mars 2024.

Bland de nya ändringarna i Version 7.0 ingår bl.a. strängare krav för inkommande organiskt material, nya kriterier för miljö och hälsa, strängare restriktioner för vissa kemikalier, en begränsning av återvunna syntetiska fibrer i certifierade produkter och krav på företag att utveckla planer för att täcka lönegapet. Genom dessa ändringar sätter GOTS en standard för textilindustrin som uppmuntrar till en mer hållbar och rättvis produktion.

redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]