Helloprint letar svenska återförsäljare och leverantörer till sin plattform

Hans Jakop Burkens leder Helloprints produktmediaaffär. Här berättar han om hur de vill arbeta tillsammans med svenska återförsäljare och leverantörer.
Hans Jakop Burkens leder Helloprints produktmediaaffär. Här berättar han om hur de vill arbeta tillsammans med svenska återförsäljare och leverantörer.

Den nederländska aktören Helloprint som opererar i gränslandet mellan print on demand och mer traditionell lagerverksamhet satsar nu hårt på den svenska och europeiska marknaden.

Sedan oktober förra året jobbar Hans Jakop Burkens med att växa Helloprints affär inom produktmedia och profilreklam. Burkens är en tungviktare i branschen och har under sitt bälte roller som vice president of Sales för PF Concept Europe och Senior Director på Cimpress (Vistaprint) vars plattform han var med och utvecklade.

– Helloprint vill växa inom print men också inom gåvor och kläder, där vill vi öka vårt sortiment och det är min uppgift att hitta en strategi för hur vi gör det på bästa sätt. Vi har en stark plattform som är enkel för leverantörer att ansluta sig till och som det är väldigt enkelt att beställa ifrån, vilket är extra viktigt i den här branschen, sägerHans Jakop Burkens till Branschkoll

Letar leverantörer på lokala marknader att samarbeta med

Helloprint tror sig ha knäckt nöten med att vara en globala aktörer samtidigt som man erbjuder lokala produkter. Det här sker genom samarbeten med lokala leverantörer. Så ansluta kunder till Helloprints plattform kan idag samarbeta med både lokala och internationella leverantörer.

– Nyckeln för att lyckas är att skapa ett skräddarsytt och lokalt erbjudande, du vill inte bara ha ett gäng stora företag ombord, utan du vill ha produkter som är relevanta för den lokala marknaden. Alla marknader inklusive den svenska kan ansluta leverantörer och se vilka produkterna som är specifika för varje marknad, säger Hans Jakop.

Fokus kommande månader förklarar Jakop är just att inleda samarbeten med fler leverantörer i Sverige och på andra marknader och så kommer nu under början av 2023 släppa några signifikanta uppdateringar av sin plattform.

Om jag som svensk leverantörer ansluter mig till er, får jag tillgång till era kunder på andra marknader då också?

– Ja, det finns möjligheter i plattformen för leverantörer att erbjuda sin produkter på andra marknader, förutsatt att det är den mest hållbara lösningen, i de fall där det är en unik produkt eller där det är logistiskt logiskt. Det är väldigt viktigt för oss på Helloprint hur vårt fotavtryck ser ut både när det kommer till miljö och social hållbarhet, därför är det viktigt för oss att samarbete med leverantörer som kan erbjuda den typen av produkter, sägerHans Jakop och fortsätter:

– Dessutom får de leverantörer som ansluter sig tillgång till vår redan stora kundbas på deras lokala marknad. När du kommer in i vårt nätverk ökar du din räckvidd signifikant.

En annan viktig sak som Helloprint söker hos sina anslutna leverantörer är att de kan erbjuda små volymer, då det är åt det hållet marknaden rör sig enligt Helloprint.

En one stop shop för återförsäljare

Teamet på Helloprint redo att hjälpa till med all typ av service, inklusive designhjälp.

Men det är inte bara svenska leverantörer man nu letar efter, utan även återförsäljare. Jag frågar Hans Jakop på vilka sätt han anser att Helloprint kan vara mest förtjänstfulla för svenska återförsäljare?

– Vi är en one stop shop, för återförsäljare är det viktigt att ha en partner som kan erbjuda allt från korta leveranstider till låga volymer. Vi erbjuder ett skräddarsytt erbjudande med flera olika leveransmöjligheter, förädling och hjälp från vårt dedikerade serviceteam som ger specialistkunskap, designhjälp och hjälper till med unika lösningar, förkarar Hans Jakop och sammanfattar:

– Det enda våra ansluta återförsäljare behöver fokusera på är försäljningen, vi kan hjälpa dem med precis allt annat, om de så vill.

Helloprints serviceteam som Hans Jakop nämner sitter i spanska Valencia där har man kundtjänst på flertal språk, inklusive svenska. Mer om Helloprints struktur och verksamhet kan du läsa i artikeln nedan.

LÄS OCKSÅ: Helloprint satsar stort på den svenska marknaden

Du har gedigen erfarenhet från stora branschföretag och också från flera olika marknader, hur skiljer sig den svenska marknaden från den nederländska/tyska och hur har branschen förändrats under dina år?

– Hållbarhet är ännu viktigare på den svenska marknaden jämfört med exempelvis Nederländerna och även kvaliteten som krävs på de svenska produkterna är högre. Så det är viktigt för oss att se till att vi har ett erbjudande som stämmer överens med det svenskarna vill ha, säger Hans Jakop och fortsätter:

– När det kommer till generella trender i branschen som jag sett under min tid så är det framförallt digitaliseringen av branschen, flytten från katalogen till digitalt och att få kunderna att bli bekväma med att göra större beställningar online. När du ska beställa visitkort kan det röra sig om 50 euro per order men om du ska köpa jackor för 5.000 euro så vill du ha ett prov-ex och känna och klämma på. Kampen för alla onlinespelare har varit att ge kunden den tryggheten som krävs för att göra stora beställningar.

Vilka är era största marknader just nu?

– Storbritannien, Benelux och Frankrike är stora marknader för oss.

Och avslutningsvis vad sker för Helloprint framöver i Sverige och generellt?

– Det stora just nu är plattformen som vi ska släppa några stora uppdateringar på i närtid, som kommer göra det ännu enklare att beställa. Och det är just det som gör att vi sticker ut bland andra onlineaktörer – enkelheten i beställningsprocessen och att vi hjälper våra kunder med allt från artwork till support, säger Hans Jakop och fortsätter avslutningsvis.

– Och så vill vi då såklart växa vårt produkterbjudande inom promotion och hoppas på flera givande samarbeten med svenska leverantörer och återförsäljare under 2023.

Helloprint ska växa vidare inom produktmedia, inte minst i Sverige.
Annons

WIFAG köper Solna Offset

Med argumentet att tidningstyck fortfarande är en växande marknad i världens tillväxtländer köper den Sweiziska presstillverkaren Wifag alla aktier i Solna Offset AB. Den svenska tryckpresstillverkaren tillverkar enkla och billiga tidnings- och boktryckpressar.

Ekpac Graphics, som säljer Solnas maskiner i Asien, ingår också i köpet. Genom dem får Wifag tillgång till den så viktiga asiatiska marknaden där Solna idag är den näst största aktören i sitt segment.

Den svenska organisationen kommer att vara kvar och serva kunderna i Europa och Amerika.

Jörgen Karlsson, tidigare ägare och vd för Solna Offset kommer att ta över ansvaret för den nya sammanslagna tidningstrycksdivisionen inom Wifag. I april flyttar han till Fribourg i Schweiz.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stort intresse för Propan Printcenter

Ämnen i artikeln: Propan
Ämnen i artikeln: Propan
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tre vanliga misstag vid cross-media-kampanjer

Ämnen i artikeln: cross media

Det blir allt vanligare med trycksaker som har snabba och enkla kopplingar till webbsidor som är personligt anpassade till varje mottagare. Möjligheterna är stora att korta tiden från det att mottagaren får budskapet i sin hand till själva köpbeslutet eller annan aktivitet som vill uppnås. Kampanjerna är ofta kombinationer av trycksaker och e-postmeddelanden för att uppnå störst effekt.

Ämnen i artikeln: cross media
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hackare ändrade i tryckt tidning

Tidningen Sydkusten, som ges ut i Spanien till de skandinaviska invånarna, uppger att man har fått en annons utbytt av en hackare. Bytet har skett genom ett intrång i tryckeriets servrar. Ett första-april-skämt? Ja, troligtvis, men det aktualiserar den viktiga frågan om IT-säkerheten på tryckerier.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Önskefoto säljs till holländska Albumprinter

Ämnen i artikeln: FotoböckerÖnskefoto

Holländska Albumprinter köper svenska Önskefoto för 12 miljoner kronor. Detta sker genom en försäljning av inkråmet i Önskefoto AB. Säljaren, Online brands nordic, renodlar därmed sin verksamhet till guld- och smyckeförsäljning genom hedbergsguld.se och jewel.se.

En tilläggsköpeskilling på ytterligare 2 miljoner kronor kan komma att betalas ut beroende på resultat- och försäljningsutveckling i verksamheten under 2011.

Albumprinter, en av de ledande fotoboksspecialisterna i Europa under varumärket Albelli, förvärvar Önskefoto som ett steg i sin expansion på fotoproduktsmarknaden. Önskefoto och webbsidorna www.onskefoto.se och www.allfoto.no kommer att med omedelbar verkan ingå i Albellis produktportfölj. Albumprinter omsätter ca 40 miljoner Euro och finns representerat i 7 europeiska länder.

– För att vara en av de ledande inom segmentet fotoböcker krävs stora investeringar i produktutveckling främst inom mjukvara. Önskefoto har inte dessa resurser på egen hand, säger Önskefotos vd Monika Dagberg.

– Förvärvet av Önskefoto ger oss en plattform för tillväxt i Norden, säger Albumprinters VD Kees Arends.

Önskefoto grundades 1975 och omsatte 37 miljoner kronor under 2010 med ett negativt rörelseresultat på -1,3 mkr. De har sitt huvudkontor i Sölvesborg. Den största delen av försäljningen sker via e-handel via webbplatserna www.onskefoto.sewww.allfoto.nowww.myphotocalendar.co.ukwww.canvaskonst.se och www.minpersonligakalender.se

Monika Dagberg kommer att stanna kvar som VD och koncernchef för Online Brands men kommer att under 2011 vara en resurs för köparen för att säkerställa en bra övergång av verksamheten

Ämnen i artikeln: FotoböckerÖnskefoto
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Zetadisplay till börsen

Företaget Zetadisplay som digitaliserar butikskommunikation listas på Nasdaq OMX First north måndagen den 4 april. Samtidigt genomför man en nyemission på 25 miljoner kronor.

– Vi bedömer att marknaden för Digital Signage kommer att fortsätta växa kraftigt under de närmaste åren. Listningen av Zetadisplay förbättrar våra möjligheter att expandera både på befintliga och nya marknader genom att öka synligheten och stärka förtroendet för företaget, säger koncernchef Leif Liljebrunn i ett pressmeddelande.

2010 omsatta företaget 50 miljoner kronor. Ica, Team Sportia och Ice Hotel är några av kunderna.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tävla med trycksaker i Svenska Publishing-Priset

Ämnen i artikeln: Svenska Publishing-Priset

Kommunikationstävlingen Svenska Publishing-Priset drar igång i nästa vecka när anmälningsperioden startar. Tävlingen delar ut priser till trycksaker i ett 20-tal olika kategorier. Ett bra tillfälle att föra fram bra exempel på tryckt kommunikation. Ta chansen att tävla med dina eller dina kunders trycksaker.

Det finns många olika tävlingar i kommunikation men detta är den som bäst täcker in trycksaker. Prisutdelningen i november är en manifestation för det tryckta ordet och visar upp en bredd inom olika typer av trycksaker som sällan kan ses samlat på samma sätt.

Anmälningsperioden för årets tävling inleds måndagen den 4 april och avslutas torsdagen den 9 juni 2011.

Mer information finns på tävlingens webbplats.

Tävlingskategorierna är:

  • Besöksguider
  • Fackböcker
  • Facktidningar/Specialtidningar
  • Handböcker
  • Hållbarhetsredovisningar
  • Infomagasin
  • Informationstrycksaker
  • Jubileumsskrifter
  • Kataloger
  • Kokböcker
  • Kundtidningar – bank & finans
  • Kundtidningar – business to business
  • Kundtidningar – hem & bostad
  • Kundtidningar – konsument
  • Kundtidningar – mat och dryck
  • Kundtidningar – motor
  • Läromedel
  • Medborgartidningar
  • Medlemstidningar
  • Personaltidningar – företag
  • Personaltidningar – offentlig sektor
  • Praktverk
  • Rapporter
  • Utbildningsprogram
  • Verksamhetstidningar
  • Årsredovisningar – börsnoterade bolag
  • Årsredovisningar – företag
  • Årsredovisningar – organisationer

 

Ämnen i artikeln: Svenska Publishing-Priset
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenska tidningsläsare förtjänar bättre reklam

Investeringar i annonser i dagspress och magasin utgör enligt IRM 30 procent av medieinvesteringarna i Sverige.

I en

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Systemtext i Växjö får ny VD

Ämnen i artikeln: Systemtext

Pressmeddelande 2011-03-29

Systemtext är i en tillväxtfas och förstärker nu affärsområdet Systemtext Signs i Växjö med Mats Lundmark, ny VD och affärsområdesansvarig. Mats Lundmark ersätter Håkan Kroon, som på egen begäran har lämnat posten som VD och istället blir senior projektledare.

– Håkan Kroon brinner för projektledning och försäljning. När han uttryckte önskemål om att blir senior projektledare blev jag mycket glad – hans breda kompetens, långa erfarenhet och säljande förmåga bidrar på ett mycket positivt sätt till projektledningsavdelningen, säger Marie Krüeger, VD Systemtextgruppen:

Mats Lundmark kommer närmast från EBP i Olofström AB där han varit VD sedan 2009. EBP är underleverantör till bilindustrin. Mats har lång erfarenhet av producerande bolag, av ledarskap, marknadsföring och försäljning. – Jag är positiv till den starka framåtanda som anställda, ledningsgruppen och ägare visar och deras vilja att satsa på tillväxt. Systemtext befinner sig i en spännande – men också utmanade fas – och jag ser fram emot att bli en del av detta, säger Mats Lundmark.

– Vi är mycket glada över rekryteringen av Mats Lundmark. Mats erfarenhet av både produktion och försäljning är väldigt viktig, eftersom Systemtext är ett av få svenska företag i branschen som har egen produktion av skyltar och skyltmaterial – i Sverige – inte utomlands, samt en rikstäckande montageorganisation, säger Marie Krüeger.

Ämnen i artikeln: Systemtext
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny inköpschef på V-TAB

Ämnen i artikeln: V-TAB

Pressmeddelande 2011-03-19

Viktoria Sandblom blir ny inköpschef på V-TAB och får ett övergripande ansvar för företagets inköpsprocesser. V-TAB befinner sig i ett expansivt skede och genom rekryteringen av ny inköpschef ska företaget ta viktiga steg mot samordning av inköpskanaler och utveckling av inköpsarbetet.

Viktoria, som har lång erfarenhet av internationellt inköpsarbete, kommer närmast från en tjänst som Category Leader inom IKEA.

– Jag tror att framgångsrika affärer skapas genom goda relationer med kunder och leverantörer och genom att långsiktigt generera bra resultat för alla parter. Jag ser fram emot att få vara med och utveckla det här arbetet på V-TAB, säger Viktoria.

– Inköpsprocessen spelar en betydelsefull roll för V-TAB i det expansiva skede vi befinner oss i. Som strategisk samarbetspartner vill vi försäkra våra kunder att vi håller bästa möjliga effektivitet och professionalism i hela flödet från leverantör till kund. Jag är övertygad att Viktoria har den erfarenhet och de kvaliteter som krävs för att utveckla och vässa inköpsfunktionen, säger V-TAB:s VD Peder Schumacher.

Viktoria Sandblom tillträder tjänsten i maj.

 

Ämnen i artikeln: V-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons