Helloprint letar svenska återförsäljare och leverantörer till sin plattform

Hans Jakop Burkens leder Helloprints produktmediaaffär. Här berättar han om hur de vill arbeta tillsammans med svenska återförsäljare och leverantörer.
Hans Jakop Burkens leder Helloprints produktmediaaffär. Här berättar han om hur de vill arbeta tillsammans med svenska återförsäljare och leverantörer.

Den nederländska aktören Helloprint som opererar i gränslandet mellan print on demand och mer traditionell lagerverksamhet satsar nu hårt på den svenska och europeiska marknaden.

Sedan oktober förra året jobbar Hans Jakop Burkens med att växa Helloprints affär inom produktmedia och profilreklam. Burkens är en tungviktare i branschen och har under sitt bälte roller som vice president of Sales för PF Concept Europe och Senior Director på Cimpress (Vistaprint) vars plattform han var med och utvecklade.

– Helloprint vill växa inom print men också inom gåvor och kläder, där vill vi öka vårt sortiment och det är min uppgift att hitta en strategi för hur vi gör det på bästa sätt. Vi har en stark plattform som är enkel för leverantörer att ansluta sig till och som det är väldigt enkelt att beställa ifrån, vilket är extra viktigt i den här branschen, sägerHans Jakop Burkens till Branschkoll

Letar leverantörer på lokala marknader att samarbeta med

Helloprint tror sig ha knäckt nöten med att vara en globala aktörer samtidigt som man erbjuder lokala produkter. Det här sker genom samarbeten med lokala leverantörer. Så ansluta kunder till Helloprints plattform kan idag samarbeta med både lokala och internationella leverantörer.

– Nyckeln för att lyckas är att skapa ett skräddarsytt och lokalt erbjudande, du vill inte bara ha ett gäng stora företag ombord, utan du vill ha produkter som är relevanta för den lokala marknaden. Alla marknader inklusive den svenska kan ansluta leverantörer och se vilka produkterna som är specifika för varje marknad, säger Hans Jakop.

Fokus kommande månader förklarar Jakop är just att inleda samarbeten med fler leverantörer i Sverige och på andra marknader och så kommer nu under början av 2023 släppa några signifikanta uppdateringar av sin plattform.

Om jag som svensk leverantörer ansluter mig till er, får jag tillgång till era kunder på andra marknader då också?

– Ja, det finns möjligheter i plattformen för leverantörer att erbjuda sin produkter på andra marknader, förutsatt att det är den mest hållbara lösningen, i de fall där det är en unik produkt eller där det är logistiskt logiskt. Det är väldigt viktigt för oss på Helloprint hur vårt fotavtryck ser ut både när det kommer till miljö och social hållbarhet, därför är det viktigt för oss att samarbete med leverantörer som kan erbjuda den typen av produkter, sägerHans Jakop och fortsätter:

– Dessutom får de leverantörer som ansluter sig tillgång till vår redan stora kundbas på deras lokala marknad. När du kommer in i vårt nätverk ökar du din räckvidd signifikant.

En annan viktig sak som Helloprint söker hos sina anslutna leverantörer är att de kan erbjuda små volymer, då det är åt det hållet marknaden rör sig enligt Helloprint.

En one stop shop för återförsäljare

Teamet på Helloprint redo att hjälpa till med all typ av service, inklusive designhjälp.

Men det är inte bara svenska leverantörer man nu letar efter, utan även återförsäljare. Jag frågar Hans Jakop på vilka sätt han anser att Helloprint kan vara mest förtjänstfulla för svenska återförsäljare?

– Vi är en one stop shop, för återförsäljare är det viktigt att ha en partner som kan erbjuda allt från korta leveranstider till låga volymer. Vi erbjuder ett skräddarsytt erbjudande med flera olika leveransmöjligheter, förädling och hjälp från vårt dedikerade serviceteam som ger specialistkunskap, designhjälp och hjälper till med unika lösningar, förkarar Hans Jakop och sammanfattar:

– Det enda våra ansluta återförsäljare behöver fokusera på är försäljningen, vi kan hjälpa dem med precis allt annat, om de så vill.

Helloprints serviceteam som Hans Jakop nämner sitter i spanska Valencia där har man kundtjänst på flertal språk, inklusive svenska. Mer om Helloprints struktur och verksamhet kan du läsa i artikeln nedan.

LÄS OCKSÅ: Helloprint satsar stort på den svenska marknaden

Du har gedigen erfarenhet från stora branschföretag och också från flera olika marknader, hur skiljer sig den svenska marknaden från den nederländska/tyska och hur har branschen förändrats under dina år?

– Hållbarhet är ännu viktigare på den svenska marknaden jämfört med exempelvis Nederländerna och även kvaliteten som krävs på de svenska produkterna är högre. Så det är viktigt för oss att se till att vi har ett erbjudande som stämmer överens med det svenskarna vill ha, säger Hans Jakop och fortsätter:

– När det kommer till generella trender i branschen som jag sett under min tid så är det framförallt digitaliseringen av branschen, flytten från katalogen till digitalt och att få kunderna att bli bekväma med att göra större beställningar online. När du ska beställa visitkort kan det röra sig om 50 euro per order men om du ska köpa jackor för 5.000 euro så vill du ha ett prov-ex och känna och klämma på. Kampen för alla onlinespelare har varit att ge kunden den tryggheten som krävs för att göra stora beställningar.

Vilka är era största marknader just nu?

– Storbritannien, Benelux och Frankrike är stora marknader för oss.

Och avslutningsvis vad sker för Helloprint framöver i Sverige och generellt?

– Det stora just nu är plattformen som vi ska släppa några stora uppdateringar på i närtid, som kommer göra det ännu enklare att beställa. Och det är just det som gör att vi sticker ut bland andra onlineaktörer – enkelheten i beställningsprocessen och att vi hjälper våra kunder med allt från artwork till support, säger Hans Jakop och fortsätter avslutningsvis.

– Och så vill vi då såklart växa vårt produkterbjudande inom promotion och hoppas på flera givande samarbeten med svenska leverantörer och återförsäljare under 2023.

Helloprint ska växa vidare inom produktmedia, inte minst i Sverige.
Annons

Kaffeförpackning i monolaminat – tagit flera år att utveckla

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Upp till fyra miljoner Soda Stream-flaskor nu möjliga att panta

Ämnen i artikeln: Återvinning

Återvinningsappen Bower har vi skrivit om tidigare här på Branschkoll, fortsätter att öka sina samarbeten och nu är det Soda Stream som ansluter sig till systemet.

Så nu kan man panta förpackningarna från Soda Stream när man lämnar dem för återvinning. Och enligt Sodastream Nordics beräkningar kan potentiellt fyra miljoner förpackningar kommer att kunna återvinnas genom samarbetet med Bower. Idag är Soda Streams smakflaskor gjorda av 100 procent återvunnen plast, så kallad RPET.

LÄS OCKSÅ: App för att panta plastförpackningar får tre nya partners.

– Genom samarbetet med Bower stärker vi upp vårt hållbarhetsarbete. Tillsammans är vi glada över att kunna bidra till att fler förpackningar får en andra chans och kan användas om och om igen, säger Mats Ajpe, marknadschef på Soda Stream Nordics i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Återvinning
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Mcdonalds går med i 4evergreen Alliance

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenskt samarbete för att knäcka den heliga graalen – dryckesflaska av papper

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ännu en plastförpackning går över till papper

Den globala jätten Procter & Gamble gör nu som många andra företag och plastbantar bland sina förpackningar och går istället över till pappersbaserade, FSC-certifierade, återvinningsbara förpackningar. Nu är det produktsortimentet Always Cotton Protection Pad som förändringen genomförs på.

Förpackningarna förändras från början av mars i stora delar av Europa inklusive Norden och står nu i butikshyllorna.

Den nya förpackningen är gjord av FSC-certifierat kraftpapper som helt kan återvinnas i den ordinarie återvinningsströmmen för papper. Den nya pappersförpackningen ska enligt företaget minska utsläppen av växthusgaser med mer än 60 procent jämfört med fossila plastpåsar.

Enligt P & G själva fortsätter Always att arbeta mot sina hållbarhetsmål som inkluderar 100 procent återvinningsbara förpackningar, att använda 50 procent förnybara eller återvinningsbara material till 2025 och att minska jungfrulig petroleumbaserad plast i förpackningar till 2030.

Materialet till den nya Always-förpackningen tillverkas i ett svenskt FSC-certifierat bruk som drivs av grön el.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Snusdosa utan lösa delar

Att plastartiklar ligger slängda här och där är ett problem som EU nu vill lösa med sitt engångsplastdirektiv. Där ställs allt högre krav på att förpackningar ska göras så sammanhängande som det är möjligt.

Från och med 3 juli 2024 ska exempelvis alla lock och korkar på dryckesförpackningar vara sammanhängande, och som en del mot en skräpfri värld introducerar Sävjo Plastic nu en pantenterad sammanhängande snusdosa.

Den nya designen gör att snusdosans alla delar – dosa, lock och skräplock förblir kopplade till varandra även när man öppnar dosan.

– För att nå högre nivåer av plaståtervinning måste vi förbättra sättet att tillverka och utforma plastartiklar. Vår nya dosa gjuts hel i en och samma form vilket är både kostnadseffektivt och sparar på miljön. Vi hoppas också att det ska ha en positiv inverkan genom att färre delar hamnar i naturen och i stället återvinns, förklarar Tommy Asterhed, vd på Sävjo Plastic i ett pressmeddelande.

Sävjo Plastic vill ligga i framkant vad gäller hållbarhet och miljö. Sedan tidigare erbjuds företagets kunder inom förpackningsbranschen snusdosor i miljöcertifierat material med bas av tallolja för att minska klimatpåverkan.

– Vi har även tagit fram dosor av ostronskal och testar olika miljömaterial för att få fram en slutprodukt som är fullt komposterbar i vanlig hushållskompost, säger Tommy vidare.

Sävjo Plastic har två produktionsenheter, i Bodafors och Sävsjö. Omsättningen överstiger 100 miljoner och företaget har 26 anställda.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Origami-flaska i bioplast

Difold är ett företag som tagit tidigare innovationer som den ihopfällbara plastkoppen och tänkt ett steg till. Nu lanserar man en dricksflaska av bioplast som kan vikas ihop och då spara väldigt mycket utrymme i en packning.

Flaskan rymmer 75 centiliter och tomvikten är 120 gram. Den är tillverkad av bioplast med bland annat rapsolja som en av råvarorna. Diskmaskinssäker är den också.

Se i klippet från Youtube nedan hur flaskan fungerar:

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny miljöstrateg till Svensk Plaståtervinning

Ämnen i artikeln: Svensk Plaståtervinning

Svensk Plaståtervinning har rekryterat Linnea Granström som ny klimat- och miljöstrateg.

Linnea kommer senast från miljö- och hållbarhetsföretaget 2050 Consulting där hon har arbetat som konsult. Linnea ska leda arbetet för att nå Svensk Plaståtervinnings uppsatta klimatmål, och genom det vara drivande i att minska kundernas avtryck.

– Vi är oerhört glada att Linnea blir en del av oss. Hon har en djup förståelse för hållbarhetsfrågor och att räkna på klimatnytta. Det blir mycket värdefullt nu när vi växlar upp arbetet med cirkulära plastströmmar och driftsätter Site Zero, säger Mattias Philipsson, vd på Svensk Plaståtervinning i ett presssmeddelande.

– Jag ser fram emot att arbeta i en organisation som är så starkt förankrad i hållbarhets- och klimatfrågan. Företaget är på en spännande utvecklingsresa i en bransch som snabbt behöver ställa om, säger Linnea Granström, som börjar sin tjänst omgånde.

Ämnen i artikeln: Svensk Plaståtervinning
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Slopar etiketten på vinflaskan

Ämnen i artikeln: Etikett

Strålkastarljuset riktas mot vinet – inte förpackningen.

Ämnen i artikeln: Etikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Arkitektkopia lanserar nischad e-handel

Ämnen i artikeln: Arkitektkopia

Enligt bolaget är det ”Sveriges första e-handel för enkel och automatiserad beställning av ritningar”.

Arkitektkopia har sedan starten 1951 hjälpt byggföretag med ritningsprint och nu lanserar bolaget en ny, webbshop för ritningar. Dinritning.se beskrivs som en lättanvänd och modern ritningsbeställningstjänst som automatiserar många val åt kunden.

– Vi vet att rätt version av ritningar hjälper branschen att undvika byggfel och håller nere kostnaderna. Att snabbt få fram rätt ritningar med rätt färg för olika discipliner, storlek och tilläggsval är viktigt. Dessutom får beställaren hjälp i processen, för att inte glömma något. Det ska vara enkelt, smart och hjälpa till genom att många dokumentinställningar sker automatiskt, men ändå ges beställaren möjlighet att också gå in och ändra sin order på detaljnivå. Nu kan användaren göra sin beställning dygnet runt och skräddarsy sin beställning med olika volymer och leveransställen, säger Anette Fredriksson, Försäljnings- och marknadschef på Arkitektkopia.

Arkitektkopia erbjuder ritningsprint över hela Sverige och har varit delaktig i några av Sveriges mest kända byggen, såsom Kaknästornet i Stockholm, Turning Torso i Malmö, Globen i Stockholm och Öresundsbron med flera.

Ämnen i artikeln: Arkitektkopia
redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]