Helloprint letar svenska återförsäljare och leverantörer till sin plattform

Hans Jakop Burkens leder Helloprints produktmediaaffär. Här berättar han om hur de vill arbeta tillsammans med svenska återförsäljare och leverantörer.
Hans Jakop Burkens leder Helloprints produktmediaaffär. Här berättar han om hur de vill arbeta tillsammans med svenska återförsäljare och leverantörer.

Den nederländska aktören Helloprint som opererar i gränslandet mellan print on demand och mer traditionell lagerverksamhet satsar nu hårt på den svenska och europeiska marknaden.

Sedan oktober förra året jobbar Hans Jakop Burkens med att växa Helloprints affär inom produktmedia och profilreklam. Burkens är en tungviktare i branschen och har under sitt bälte roller som vice president of Sales för PF Concept Europe och Senior Director på Cimpress (Vistaprint) vars plattform han var med och utvecklade.

– Helloprint vill växa inom print men också inom gåvor och kläder, där vill vi öka vårt sortiment och det är min uppgift att hitta en strategi för hur vi gör det på bästa sätt. Vi har en stark plattform som är enkel för leverantörer att ansluta sig till och som det är väldigt enkelt att beställa ifrån, vilket är extra viktigt i den här branschen, sägerHans Jakop Burkens till Branschkoll

Letar leverantörer på lokala marknader att samarbeta med

Helloprint tror sig ha knäckt nöten med att vara en globala aktörer samtidigt som man erbjuder lokala produkter. Det här sker genom samarbeten med lokala leverantörer. Så ansluta kunder till Helloprints plattform kan idag samarbeta med både lokala och internationella leverantörer.

– Nyckeln för att lyckas är att skapa ett skräddarsytt och lokalt erbjudande, du vill inte bara ha ett gäng stora företag ombord, utan du vill ha produkter som är relevanta för den lokala marknaden. Alla marknader inklusive den svenska kan ansluta leverantörer och se vilka produkterna som är specifika för varje marknad, säger Hans Jakop.

Fokus kommande månader förklarar Jakop är just att inleda samarbeten med fler leverantörer i Sverige och på andra marknader och så kommer nu under början av 2023 släppa några signifikanta uppdateringar av sin plattform.

Om jag som svensk leverantörer ansluter mig till er, får jag tillgång till era kunder på andra marknader då också?

– Ja, det finns möjligheter i plattformen för leverantörer att erbjuda sin produkter på andra marknader, förutsatt att det är den mest hållbara lösningen, i de fall där det är en unik produkt eller där det är logistiskt logiskt. Det är väldigt viktigt för oss på Helloprint hur vårt fotavtryck ser ut både när det kommer till miljö och social hållbarhet, därför är det viktigt för oss att samarbete med leverantörer som kan erbjuda den typen av produkter, sägerHans Jakop och fortsätter:

– Dessutom får de leverantörer som ansluter sig tillgång till vår redan stora kundbas på deras lokala marknad. När du kommer in i vårt nätverk ökar du din räckvidd signifikant.

En annan viktig sak som Helloprint söker hos sina anslutna leverantörer är att de kan erbjuda små volymer, då det är åt det hållet marknaden rör sig enligt Helloprint.

En one stop shop för återförsäljare

Teamet på Helloprint redo att hjälpa till med all typ av service, inklusive designhjälp.

Men det är inte bara svenska leverantörer man nu letar efter, utan även återförsäljare. Jag frågar Hans Jakop på vilka sätt han anser att Helloprint kan vara mest förtjänstfulla för svenska återförsäljare?

– Vi är en one stop shop, för återförsäljare är det viktigt att ha en partner som kan erbjuda allt från korta leveranstider till låga volymer. Vi erbjuder ett skräddarsytt erbjudande med flera olika leveransmöjligheter, förädling och hjälp från vårt dedikerade serviceteam som ger specialistkunskap, designhjälp och hjälper till med unika lösningar, förkarar Hans Jakop och sammanfattar:

– Det enda våra ansluta återförsäljare behöver fokusera på är försäljningen, vi kan hjälpa dem med precis allt annat, om de så vill.

Helloprints serviceteam som Hans Jakop nämner sitter i spanska Valencia där har man kundtjänst på flertal språk, inklusive svenska. Mer om Helloprints struktur och verksamhet kan du läsa i artikeln nedan.

LÄS OCKSÅ: Helloprint satsar stort på den svenska marknaden

Du har gedigen erfarenhet från stora branschföretag och också från flera olika marknader, hur skiljer sig den svenska marknaden från den nederländska/tyska och hur har branschen förändrats under dina år?

– Hållbarhet är ännu viktigare på den svenska marknaden jämfört med exempelvis Nederländerna och även kvaliteten som krävs på de svenska produkterna är högre. Så det är viktigt för oss att se till att vi har ett erbjudande som stämmer överens med det svenskarna vill ha, säger Hans Jakop och fortsätter:

– När det kommer till generella trender i branschen som jag sett under min tid så är det framförallt digitaliseringen av branschen, flytten från katalogen till digitalt och att få kunderna att bli bekväma med att göra större beställningar online. När du ska beställa visitkort kan det röra sig om 50 euro per order men om du ska köpa jackor för 5.000 euro så vill du ha ett prov-ex och känna och klämma på. Kampen för alla onlinespelare har varit att ge kunden den tryggheten som krävs för att göra stora beställningar.

Vilka är era största marknader just nu?

– Storbritannien, Benelux och Frankrike är stora marknader för oss.

Och avslutningsvis vad sker för Helloprint framöver i Sverige och generellt?

– Det stora just nu är plattformen som vi ska släppa några stora uppdateringar på i närtid, som kommer göra det ännu enklare att beställa. Och det är just det som gör att vi sticker ut bland andra onlineaktörer – enkelheten i beställningsprocessen och att vi hjälper våra kunder med allt från artwork till support, säger Hans Jakop och fortsätter avslutningsvis.

– Och så vill vi då såklart växa vårt produkterbjudande inom promotion och hoppas på flera givande samarbeten med svenska leverantörer och återförsäljare under 2023.

Helloprint ska växa vidare inom produktmedia, inte minst i Sverige.
Annons

Nischaktör tar fram egna cirkulära arbetskläder

Ämnen i artikeln: ArbetskläderTextilWorkwear

Är till stor del tillverkade av återvunna och återbrukade textilier.

Ämnen i artikeln: ArbetskläderTextilWorkwear
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Banker kommer och går – men merch består

redaktionen@branschkoll.se
Annons

GOTS släpper version 7.0

Global Organic Textile Standard (GOTS) Version 7.0 har släppts, de nya riktlinjerna inkluderar ett utökat omfång av miljö- och sociala kriterier, samtidigt som den sägs vara praktisk för industriell produktion och lämplig för ett brett utbud av textila produkter.

GOTS-certifieringen strävar efter att vara en effektiv metod för att verifiera genuina hållbarhetsinsatser och introducerar nya krav för att genomföra riskbaserad så kallad ”due diligence” av företagens egna verksamheter och deras leverantörskedjor baserat på FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter och OECD:s riktlinjer.

Version 7.0 inkluderar nya krav för återvunna organiska fibrer som tillåtna material och en bredare människorättsfokuserad strategi inom sociala kriterier-sektionen.

– Version 7.0 representerar ett stort steg framåt för ekologisk textilproduktion och erbjuder lösningar för att skapa ansvarsfulla leverantörskedjor, säger GOTS vd Rahul Bhajekar, i ett nyhetsinlägg.

Strängare krav för inkommande organiskt material och nya kriterier för miljö och hälsa

Standardversionen av de uppdaterade regelverket kan laddas ner från GOTS webbplats, och efter en övergångsperiod kommer Version 7.0 att vara i full effekt från och med 1 mars 2024.

Bland de nya ändringarna i Version 7.0 ingår bl.a. strängare krav för inkommande organiskt material, nya kriterier för miljö och hälsa, strängare restriktioner för vissa kemikalier, en begränsning av återvunna syntetiska fibrer i certifierade produkter och krav på företag att utveckla planer för att täcka lönegapet. Genom dessa ändringar sätter GOTS en standard för textilindustrin som uppmuntrar till en mer hållbar och rättvis produktion.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

GPT-4 hjälper entreprenör att starta och driva AIsthetic Apparel

I ett viralt inlägg på Linkedin bad en entreprenör Chat GPT-4 att starta ett bolag under väldigt specifika förutsättningar, GPT-4 valde att starta ett t-shirttryckeri (vad annars)!

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Original Tryckeri tar över ramverkstad

Original Tryckeri i Umeå, som också driver fototjänsten Proformat, utökar nu verksamheten.

Från och med 1 juni 2023 flyttar ramverkstaden hos Galleri OSs till Original Tryckeri och Proformat.

Rammakaren Erik Hedén följer med och fortsätter med inramningar under Original/Proformats regi. Galleriets kunder kommer fortsatt få hjälp med samma inramningar som tidigare, men nu från tryckeriet och med fler tjänster såsom print- och reprofoto, skriver man i ett meddelande.

– Ramverkstan blir ett perfekt komplement till vårt befintliga utbud av högkvalitativ print. Våren ägnar vi åt att förbereda dels produktionslokalen, dels också att bygga om vår ordertjänst online på www.proformat.se för våra kunder att snyggt och prydligt kunna beställa och förhandsgranska sin inramning, direkt webbläsaren, säger Lennie Nylén.

Umeåbaserade Proformat startade 2005 som en printtjänst för foto och konst främst via e-handel. Verksamheten som snart fyller 20 år har producerat tavlor i tusental åt både privatpersoner, yrkesverksamma konstnärer och muséer. Sedan några år tillbaka bedrivs verksamheten som ett affärsområde under Original Tryckeri, men samma ägare som från start; Sara & Lennie Nylén.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Riso lanserar nästa generations produktionsskrivare

Finns i versioner för både enkelsidigt och dubbelsidigt tryck.

Riso presenterade nyligen de arkmatade höghastighets inkjet-skrivarna Valezus T2200 och Valezus T1200. Den globala premiären skedde i Japan i november 2022 och nyligen visades de i Europa på Hunkeler Innovation Days.

Valezus T2200, med dubbelsidig utskriftshastighet på 330 sidor per minut (ppm), ersätter den tidigare T2100 som lanserades i augusti 2019.

T1200 har en utskriftshastighet på 165 ppm med en kapacitet på 4.000 ark.

Båda skrivarna använder Risos nya bläck, meddelar man i ett pressmeddelande.

Se en presentation av skrivaren nedan:

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Scribos och HP lanserar lösning för att bekämpa förfalskning och piratkopiering

Kopieringsskyddade QR-koder trycks nu enkelt dirket på produkten som ska skyddas.

Scribos, som utvecklar säkerhetslösningar för varumärken, har ingått partnerskap med HP Indigo för att lansera Valigate, en kopieringsskyddad och serialiserad QR-kod som kan tryckas direkt på etiketter eller förpackningar. Genom samarbetet kan tekniken enkelt tryckas med HP Indigos tryckpressar.

120 miljarder euro av förfalskade varor

Förfalskade varor till ett värde av cirka 120 miljarder euro importeras årligen till EU, vilket motsvarar cirka 6 procent av alla importvaror.

Valigate-tekniken från Scribos erbjuder spårningsmöjligheter och högsta möjliga säkerhet samt öppnar upp för personlig kommunikation med konsumenter, vilket stärker förtroendet för varumärket och kundlojaliteten, skriver företagen i ett pressmeddelande. Genom samarbetet med HP Indigo kan tryckerier utöka sitt erbjudande med förfalskningsskydd.

Så här fungerar det

Tekniken bakom Valigate från Scribos involverar användningen av kopieringsskyddade och serialiserade QR-koder som kan tryckas direkt på etiketter eller produktförpackningar. Dessa QR-koder är unika och svåra att förfalska, vilket gör det enklare att identifiera originalprodukter.

Genom skyddade serienummer och digitala tvillingar förhindrar Valigate förfalskning och möjliggör individuella återkallningsåtgärder samt personlig kommunikation med konsumenterna. Det patenterade kopieringsskyddsmönstret i Valigate-koderna utvecklades av Scribos med kunskap från sina holografiska säkerhetsfunktioner.

Valigate är inte begränsat till QR-koder utan kan också kombineras med andra 2D- och 1D-koder eller till och med användas som en friform, integrerad i förpackningsdesignen. Genom partnerskapet med HP Indigo kan dessa QR-koder enkelt tryckas med HP Indigos digitala tryckpressar.

En mjukvara för att hantera koder och verifieringar.
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ricoh lanserar färgplotter för stora format

För produktion av CAD-ritningar och andra stora dokument (A1/A0).

Ricohs nya printer är anpassad för att stödja organisationer inom arkitektur, teknikkonsulter, tillverkning och byggbranschen, liksom tryckerier och offentliga institutioner.

IP CW2200 är en kompakt lösning för att skapa högkvalitativa utskrifter snabbt och enkelt. Den nya färgplotten kompletterar nyligen lanserade Ricoh IM CW2200, en multifunktionsskrivare för stora format med skanningsfunktion för dokument upp till A0.

Maskinen kommer att finnas tillgänglig från 1 april över hela EMEA-regionen.

Några nyckelfunktioner inkluderar:

  • Ricohs egna variabla punkt GEL-Jet Piezo-skrivhuvuden ochpigmentbaserade bläck.
  • UV- och vattenbeständiga utskrifter som torkar snabbt och kan användas direkt, inomhus eller utomhus, utan kladd.
  • En maximal utskriftslängd på 33 meter och möjlighet att skriva ut A0 upp till 1200 x 1200 dpi med 3,8 sidor/minut i svartvitt eller 2,1 sidor/minut i färg.
  • Data kan skickas från olika källor, inklusive USB-minne, fjärranslutna webbverktyg eller via den vanliga skrivardrivrutinen.
  • Systemet är Energy Star- och EPEAT Silver-certifierat och följer RoHS-direktivet.

Källa: ricoh-europe.com

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hexis solfilm byter namn – Skyfall blir Skystar

Hexis, som bland annat tillverkar solfilm för bilar, meddelar att Skyfall-serie får en makeover och byter namn till Skystar. Kvaliteten och tekniken för produkten förblir dock oförändrad.

Skystar-serien fortsätter att erbjuda skydd mot UV-strålar, repor och värme, samt är fri från metalliska ämnen. Serien är designad för att erbjuda optimal körkomfort genom att minska bländande reflexer utan att påverka den visuell effekten. Hexis Skystar-serien finns tillgänglig i sex olika nyanser, skriver Hexis på sin webbplats.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Lönsamt tryckeri till salu

Reklam och skyltfirman med egen produktion.

redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]