Hela Stampen-gruppen miljöcertifierat

Pressmeddelande från Stampen 2011-09-27

Alla verksamheter inom mediekoncernen Stampen-gruppen är nu miljöcertifierade enligt ISO 14001. 2008 tog Stampens styrelse beslutet att hela koncernen skulle miljöcertifieras. Ett omfattande miljöarbete har pågått i nästan tre år och i och med att affärsområdet Promedia med bl.a Nerikes Allehanda och Vestmanlands Läns Tidning nu fått sitt certifikat är processen genomförd och klar.

Promedia är också den del av Stampen-gruppen som har den längsta erfarenheten av miljöarbete. Redan år 2000 certifierades Norrtelje Tidning som ingår i Promedia och tidningen har sedan dess drivit ett mycket aktivt miljöarbete där man fokuserat mycket på verksamhetens klimatutsläpp. Norrtelje Tidning var först ut av Sveriges medieföretag att bli klimatneutrala.

– För Stampen-gruppen är det naturligt att göra vad vi kan för att successivt minska vår miljöbelastning. Vi gör det för att våra kunder och medarbetare förväntar sig det av oss, men framför allt gör vi det för att det är rätt. Ska våra medier granska andra företag och myndigheter måste vi själva tåla att bli granskade, säger Gunnar Springfeldt, utvecklingschef och miljöansvarig i Stampen-gruppen.

– Jag tror att vi är den enda mediekoncernen som har valt att certifiera hela verksamheten. Vi är dock inte det enda medieföretaget som arbetar med miljöfrågor, vilket är glädjande.  Att vi nu får vårt efterlängtade certifikat innebär inte att vi kan luta oss tillbaka och vara nöjda med vår insats. Tvärtom, det kommer att ställa ännu högre krav på ambitionsnivå och framtida mål, avslutar Gunnar Springfeldt.

Stampen-gruppens publicistiska verksamheter har nu samma miljöledningssystem där de övergripande målen sätts inom områdena transporter, energianvändning och avfallshantering. Nästa steg är att ytterligare harmonisera gemensamma miljömål.

 

Ny ägare till Bengt Perssons i Västerås

Ämnen i artikeln: Bengt Perssons bokbinderi
Ämnen i artikeln: Bengt Perssons bokbinderi
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Peab förlänger avtal med Arkitektkopia

Ämnen i artikeln: Arkitektkopia
Ämnen i artikeln: Arkitektkopia
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ännu ett nätverk för marknadschefer mellan jobb

2012 startade Sveriges Annonsörer det första nätverket för marknadschefer utan anställning. Det har varit så lyckat att man nu startar ett till. Av 22 medlemmar i omgång ett har 13 hittat nya jobb.

redaktionen@branschkoll.se

Flera investeringar i digitaltryck

Ämnen i artikeln: AddbrandElandersKuvertteamet
Ämnen i artikeln: AddbrandElandersKuvertteamet
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Heidelberg och Fujifilm bygger inkjetpress

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Twitter drog in 1,82 miljarder dollar i samband med börsintroduktionen

Bolaget värderas till 14,2 miljarder dollar – men går fortfarande med förlust.

redaktionen@branschkoll.se

Postorderföretag ställer om marknadsföring

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Visutech upplever en positiv höst

Ämnen i artikeln: Visutech

Pressmeddelande från Visutech 2013-11-06

Hösten 2013 visar på en stark positiv utveckling av grafisk bransch. I efterdyningarna av bl a LabelExpo och andra satsningar kan Visutech läsa av försäljningsresultat som är mer än positiva både för industri- och marknadsgrafisk försäljning.

– Vi är glada att se hur försäljningen visar på den högkonjunktur vi väntat på. Äntligen ställer nu grafisk bransch om sin verksamhet för att möta upp den ökade efterfrågan av en ny helhetssyn på ekonomin för grafisk kommunikation, säger Jan-Olof Jungersten, VD för Visutech.

De analoga volymerna halveras de facto vart fjärde år till fördel för digitala och elektroniska lösningar och allt fler ser fördelar i att kunna leverera en bredare lösning till sina kunder.

– Vi vill gärna leverera verktyg som helt enkelt bidrar till att våra kunder ökar sin lönsamhet. Allt ifrån att bidra med nya produkter och det senaste inom tekniken till olika forum för nya värdefulla kunskaper. Dscoop och Visutech Digital Academy är bara några exempel på det sistnämnda, menar Jan-Olof.

Många nyinstallationer i höst

Omställningen till en mer flexibel produktion och att nu kunna leverera fler värdefulla produkter till sina kunder har gett upphov till kraftig merförsäljning, såväl inom industrigrafisk (etikett och förpackning) som inom marknadsgrafisk (civiltrycket) produktion.

Aktuella investeringar inom industrin

I samband med LabelExpo sålde HP 65 maskiner, varav Visutech levererat och installerat hos Digital Etikett (Norge), Color Label (Danmark), Green Label (Danmark) och Auraprint (Finland).

Aktuella investeringar inom civiltryck

Elanders uppgraderar sin maskinpark med tre nya och större pressar HP Indigo 7600 som ger dem en tredubblad kapacitet, hos Billes installeras en ny och större HP Indigo 7600 och Mariehamns Tryckeri investerar vidare i en ny HP Indigo 5600. Kuvertteamet har också köpt ytterligare en HP Indigo tillsammans med en efterbehandlingslina från C.P Bourg, levererat av Visutech.

Visutech Digital Academy – för varenda unge!

Visutech vill bidra till allas rätt till utbildning och utveckling. Därför har vi valt att koppla samman lanseringen av Jan-Olof Jungerstens nya bok “VISIONER & TRANSMISSIONER – en bransch i förändring” med en insamling till fördel för barns utbildning.

Hur kan du bidra? Genom att beställa boken utan kostnad via vår hemsida! När du beställer kan du samtidigt lämna ett valfritt bidrag till Unicef. På så vis kan vi tillsammans bidra med resurser för att stärka barns förutsättningar för utbildning och en framtida utveckling.

 

Ämnen i artikeln: Visutech
redaktionen@branschkoll.se

v44: Möt varumärkesägare, Exakta växte, Tryckeri-Gasell, 13 tryckerier vann, Engelsk Svanenlicens

Ämnen i artikeln: Veckobrev Arkiv

Hej,
Det är fantastiskt roligt att meddela att konferensen PRINTNext är klar för lansering. Den 6 februari nästa år kommer medieköpare att inspireras och få ny kunskap om möjligheter med det tryckta mediet. Bland talarna finns en reklamchef, en av branschens hetaste entreprenörer och en professor. De kommer att berätta om case från SEB, Norwegian Airlines, Scandic och Apollo.

Värdet av QR-koder ökar
Under tredje kvartalet tillkom massor av nya användare av QR-koder enligt siffror från Scanlife.

Publishingpriset: 13 svenska tryckerier ”vann” – se hela listan
På ”allmän begäran” har Branschkoll satt ihop en lista på samtliga tryckerier (nästan) som tryckt bidragen till tävlingen som nyss avgjordes. Elanders var överlägset störst men flera andra – både väntade och oväntade – har tryckt flera av bidragen utan att få uppmärksamhet. Men inte längre — hela listan finns här.

PÅ Media igång med e-handel
PÅ Media har lanserat sin satsning på e-handel av trycksaker på prinero.se.

Ny frilansbyrå i Stockholm
Det dyker upp allt fler och lösare nätverk i byråbranschen. Förra veckan bildades MakeGreat i Stockholm.

Först i England med Svanenlicens
Polestars djuptrycksanläggning i Sheffield har skaffat en Svanenlicens och kommer att öka sina marknadsinsatser i Skandinavien.

Enda grafiska Gasellföretaget i Skåne
Storbildsbolaget i Helsingborg är enligt DI ett Gasellföretag.

Clas Ohlson gör kundtidning i 1,2 miljoner ex
”Det finns fortfarande många som inte känner till vårt breda sortiment”, säger Sema Schmidt marknadschef och det ska tidningen hjälpa till att ändra på.

Internationellt

Övrigt:

I korthet

Bokslut

Folk

Ring eller maila om du har några funderingar.

/Ola

070-566 09 52

Ämnen i artikeln: Veckobrev Arkiv
redaktionen@branschkoll.se

PRINTNext: Tryck möter varumärkesägare

Ämnen i artikeln: PRINTNext

Konferensen PRINTNext är klar för lansering. Den 6 februari nästa år kommer medieköpare att inspireras och få ny kunskap om möjligheter med det tryckta mediet. Bland talarna finns bland annat en reklamchef, en av branschens hetaste entreprenörer och en professor. De kommer att berätta om case från SEB, Norwegian Airlines, Scandic och Apollo.

Några av talarna är:

  • Kerstin Weidstam, head of marketing operations tactical projects, SEB
  • Annelie Stenling, strateg, In the Cold
  • Fredrik Schöön, grundare, Postify
  • Richard Wahlund, Head of the Department of Marketing & Strategy, Handelshögskolan

En handfull utställare kommer i pauserna att visa upp innovativa lösningar för effektivare kommunikation i det tryckta mediet.

Konferensen arrangeras av Branschkoll och Wednesday Relations som når 12.000 personer inom områden som marknadsföring, information och försäljning.

Anmälningarna har börjat komma in och vill du vara säker på att få en av de 130 platserna så anmäl dig redan idag. Läs mer om programmet och anmäl dig direkt på webbplatsen för PRINTNext.

Ämnen i artikeln: PRINTNext
redaktionen@branschkoll.se
Annons