Heidelberg lanserar sin app-plattform – det är ”dags att riva murarna” i den grafiska branschen

zaikio

Den öppna molntjänsten Zaikio ska koppla samman tryckarna med alla samarbetspartners till branschen.

Heidelberg har nyligen lanserat sin ”öppna och självständiga print-plattform” Zaikio. Tjänsten bygger på molnteknologi och ska automatisera samarbeten och flöden i grafisk bransch.

– Endast en delad och öppen plattform som enar så många aktörer som möjligt kan skapa den förändring och standardisering vi så snabbt behöver, säger Matthias Prinz, som är vd för Zaikio.

Tryckerier ställs inför utmaningen att skapa allt kortare och mer varierande serier kostnadseffektiva. Relationen mellan tryckeriet, kunden och samarbetspartners blir allt mer komplex och måste hanteras effektivt. Lösningen är att etablera en helt automatiskt integrerad process över företagsgränserna som skapar arbetsflöden och utbyten mellan tryckare, mjukvaruleverantörer och maskinleverantörer mycket enklare, skriver Heidelberg i ett pressmeddelande.

Och ett år efter att Heidelberg tagit över Crispy Mountain släpper de alltså den här nya plattformen, Zaikio, som ska vara en öppen och molnbaserad tjänst för hela industrin för att lösa utmaningarna som beskrivits ovan. Det här sker via tre huvudfunktioner:

  • Ett gratiskonto på Zaikio gör det möjligt för alla användare att logga in på alla ansluta mjukvarusystem med ett och samma konto.
  • Zaikio Hub används för att administrera personliga- och företagskonton och som en länk mellan de olika leverantörerna av tjänster och mjukvara.
  • ”Mission Control” som är tryckeriernas digitala kontrollcenter, där all data tas emot i ett standardiserat format och kan läsas, redigeras och återställas av andra appar.

Resultat sägs vara ett enkelt och standardiserat datautbyte mellan alla inblandade partner.

Många av branschens mest välkända mjukvaruleverantörer är ombord redan från start och man är i startgroparna för att ansluta ännu fler, Zaikio kommer växa och så fort en ny aktör ansluter blir den tillgänglig för alla som använder plattformen, menar Heidelberg.

Öppna för investerare

– Förutom att skapa enklare processer och samarbeten i branschen erbjuder Zaikio också en investerings-möjlighet. Heidelberg är öppna för samarbeten med strategiska partners och investerar för att verkligen fånga den här digitalseringsmöjligheten Zaikio erbjuder hela vår industri, säger Heidelbergs vd Rainer Hundsdörfer.

För den som vill testa den nya plattformen – besök www.zaikio.com och skapa ett gratis konto.

Lyckad ”flexo switch” för tryckeri med ny digital etikettpress från Durst

Även större upplagor etiketter ska nu tryckas digitalt.

Etikettryckeriet Labelprint i Tallinn har slutfört betatestningen av Dursts nya digitala etikettpress Tau Rsci Label Press. Investeringen är en viktig del av en strategi för att flytta medelstora och stora flexojobb till digitalt UV-tryck med inkjetteknik.‎

Maskinen går redan i tre skift enligt företaget.

Det är svenska Molanders Sign & Display, som ägs av Durst, som hanterar Durst produkter, service och förbrukningsmaterial i Norden och Baltikum (ej Danmark).

Labelprint i Tallinn. (Bild: Labelprint)

‎Sten Sarap, ägare av Labelprint, säger:

– Maskinen ger oss möjlighet att korta ledtiderna så vi flyttar nu fler jobb från flexo till digitalt. Våra operatörer var fullt utbildade på två veckor efter att pressen anlände, det tar mycket längre tid att träna någon för flexotryck.

Tio installationer

Durst fortsätter att satsa på etikettryck och har nu gjort tio installationer av de nya pressarna.

– Etiketter fortsätter att vara en betydande tillväxtaffär för Durst, inte minst eftersom allt fler inser fördelarna med att överföra mer volym från flexo till en digital plattform.

Thomas Macina på Durst
redaktionen@branschkoll.se

Ny teknik för etikettryck ska helt eliminera materialspillet

redaktionen@branschkoll.se

RDM förvärvar Eska

redaktionen@branschkoll.se

117 miljoner till forskning för att bredda användbarheten av fiberbaserade material

Neopulp ska hjälpa företag som ABB, Holmen, More Research, Rottneros och Stora Enso att bredda användbarheten av fiberbaserade material.

Nu tar Mittuniversitetet ett nytt steg för att fördjupa förståelsen av industrins processer i en ambitiös forskningsprofil. Bland partnerföretagen finns ABB, Holmen, IPCO, More Research, Rottneros, Stora Enso och Valmet.

Resurseffektiva tillverkningsprocesser och biomaterial från skogen är ett prioriterat forskningsområde vid Mittuniversitetet där forskarna samarbetar med bland andra skogsindustrin.

Forskargruppen inom NeoPulp, från vänster högst upp: Birgitta Engberg, Kaarlo Niskanen, Amanda Mattsson, Per Engstrand, Olof Ferritsius. Från vänster nertill: Johan Persson, Gunilla Pettersson, Armando Cordova, Juha Fiskari, Magnus Norgren.

− Neopulp som gruppen heter kommer att hjälpa branschen att bredda användbarheten av fiberbaserade material, minska produktionsavtrycket och attrahera FoU-personal till industrin, säger Birgitta Engberg, docent vid Mittuniversitetet och en av de aktiva forskarna inom Neopulp i ett pressmeddelande.

− Vi på Holmen är övertygade om att skogsbaserade produkter kommer att ha en viktig roll i utvecklingen av ett hållbart samhälle. Forskningen inom Neopulp kommer att vara en viktig del av detta arbete och vi ser fram emot att samarbeta med Mittuniversitetet, säger Christer Sandberg, R&D specialist Holmen Paper.

Forskargruppen Fibre Science and Communication Network (FSCN) vid Mittuniversitetet har en unik erfarenhet om fibrer och skogsindustrins processer och material som kommer att förstärkas med rekryteringar och utveckling av samarbeten och nätverk i Sverige och internationellt.

Neopulp finansieras av KK-stiftelsen, näringslivet och Mittuniversitetet som tillsammans satsar 117 miljoner kronor under åtta år.

redaktionen@branschkoll.se