Logga in

Heidelberg kämpar vidare med förflyttning från maskin- till servicefokus

10 juni, 2015 | Av: Branschkoll | Dela:
Heidelberg15

Heidelbergs anläggning i Wiesloch med den nya loggan på fasaden. (Bild: Heidelberg)

”Vi har anpassat Heidelberg för framtiden”, säger Gerald Linzbach, Heidelbergs koncernchef, i en kommentar till bolagets årsbokslut för 14/15 som publicerades idag.

Under förra året, som avslutades den 31 mars, sjönk omsättningen till 2,33 (2,43) miljarder euro på grund av omstruktureringar (man gjorde sig av med vissa produkter) och den minskande efterfrågan i Kina. För innevarande år förväntar man sig en försäljningsökning på två till fyra procent.

Tillväxten ska komma från förbruknings- och servicesegmenten där man ökat senaste tiden genom förvärv bland annat i Sverige och i Europa. Förvärven ska generera över 100 miljoner euro i försäljning och idag står de två delarna för 40 procent av Heidelbergs försäljning. Inom digitaltryck har man under året förvärvat mjukvaruföretaget Neo7even och Gallus.

Marginalen före skatt, räntor och nedskrivningar landade på 119 (72) miljoner euro exklusive engångskostnader som uppgick till nästan 100 miljoner euro. Nettoresultat slutade på -72 (4) miljoner euro.

Marginalen hoppas man, om nuvarande åtgärder ger förväntad effekt, landar på minst åtta procent under innevarande år.

Det egna kapitalet i stort sett halverades till 183 miljoner euro på grund av en transformering av företagets pensionsåtaganden. Planen är, säger man, att återställa detta de kommande åren genom en ökad lönsamhet.

– Heidelberg har en stabil ekonomisk grundfinansiering som är garanterad till 2022, säger Dirk Kaliebe, CFO på Heidelberg. Denna långsiktiga finansieringsram ger en stabil grund för ytterligare strategiska omgruppering av företaget.

Inom arkoffset säger Heidelberg att man har en marknadsandel på 42 procent. Komori ligger två med 18 procent som följs av KBA med 16 procent.

Vid utgången av året hade man tolv tusen anställda. Den nya logotypen med tre färger ska spegla de tre affärsområdena service, förbrukningsvaror och utrustning.

Podd: Han vill omdefiniera tryckindustrin – ”Tillväxtmöjligheterna är enorma”

”Det har aldrig varit en mer spännande tid för den grafiska industrin än den tid vi står inför nu. Tillväxtmöjligheterna är enorma”. Detta säger Henrik Müller Hansen, Gelatos grundare, i det senaste avsnittet av Branschkollpodden. Om du är entreprenör och vill få nya idéer inför framtiden – så är det spännande lyssning. (mer…)

Grundaren lämnar Lasertryk – ska satsa vidare på pizzabranschen

Duon som startade Lasertryk skiljs nu åt, i alla fall som kollegor på tryckeriet, när Anders Grønborg (t.h.) lämnar bolaget. (Bild: Lasertryk)

Anders Grønborg lämnar sina poster på Lasertryk och Scandinavian Print Group som han grundade tillsammans Esben Mols Kabell för över 20 år sedan.

Elanders och Universeum ska folkutbilda om IT-avfall

Elanders i samarbete med Universeum i Göteborg. (Bilder: Pexels och Universeum)

Elanders har inlett ett samarbete med Universeum som är Sveriges nationella vetenskapscenter,

Nu säljer Stordalen (nästan) rubbet till Bonnier

Nu säljer Petter Stordalen 70 procent av sitt bokförlag Strawberry Publishing till Bonnier Books och menar att de är den perfekta partnern för fortsatt tillväxt.

Svensk Direktreklam landar ÖoB och flera andra stora kunder

Henrik Olsson, SDR.

Print och TV starka tillsammans. (mer…)

Vill du fortsätta sälja B2B? Det här måste du göra för att nå fram till kunderna

B2B-affärer görs nu allt mer digitalt. Nya sätt att effektivare göra affärer växer fram i pandemins spår. Hoppar du på tåget?

Ingen ska behöva dö av ett elakt virus bara för att näringslivet ska komma på fötter igen. Ingen måste tillbaka till exakt samma arbetssätt för att få sitt företag att blomstra när pandemin dragit förbi. Branschkoll tar dig med på en resa till andra sidan pandemin och på vägen får du fakta som kan hjälpa dig ta viktiga beslut. Den som ser möjligheter istället för problem kommer att gå vinnande ur krisen. 

–> Visa hänsyn och investera i de bästa verktygen för digital försäljning. Det kommer att ta dig, dina medarbetare och ditt företag till en ny framtid med fler, större och smartare affärer.

Billes går ”all in” på CO2-kompensering – alla trycksaker blir klimatneutrala

Niklas Bille, vd för Billes Tryckeri, jobbar kontinuerligt med att sänka sitt företags klimatpåverkan.

Billes Tryckeri i Göteborg tar nu steget fullt ut och ser till att alla produktioner blir klimatneutrala oavsett om kunden efterfrågar det eller inte. (mer…)

Danagårdlitho går över till grönare transporter

Peter Hjelm, vd för Danagårdlitho.

Danagårdlitho går över till transporter med lägre miljöpåverkan. ”Vi angriper ett väsentligt miljömål”.

Här är branschens 21 superföretag inom print och promotion

Några av de företag som kvalat in på Bisnodes lista över svenska superföretag.

Branschkoll har ännu en gång gått igenom den långa listan över ”superföretag” och letat upp de bolag som verkar i de branscher vi har koll på så att säga. Hör företagen berätta om vad som står bakom framgångarna.