Headwear förbereder för tillväxt och söker tre nya medarbetare – vi ser att efterfrågan ökar
Leverantören av huvudbonader Headwear ska nu anställda ytterligare tre medarbetare efter att man anställt två i höstas. Man ska också strukturera om lite i bolaget och försöka få tag på två ISO-certifikat, bolagets vd Björn Mattsson berättar mer för Branschkoll om hur man hanterade 2020 och om de åtgärder som planeras framöver.
– Corona kom som en chock för oss precis som det gjorde för alla andra, vi tappade 50 procent i mars och valde att både varsla och permittera. April var vi nere 30 procent och maj 20 procent, juni 10 procent och sedan juli 2020 ökade vi varje månad jämfört med 2019. Så andra halvan av 2020 var alltså bättre för oss än andra halva av 2019, berättar Headwears vd Björn Mattsson för Branschkoll och fortsätter:
– Vi minns att vi hade ett stort tryck på beställningar under hösten 2019 där vi var tvungna att neka beställningar på grund av kapacitetsbrist. Inför 2020 var våra fabriker förberedda på en ökad orderingång vilket i samband med Corona gav extra utrymme då fabrikens övriga europeiska kunder minskade sin försäljning påtagligt. För oss gav det fritt blås i produktionen vilket ökade vår kapacitet väsentligt och bidrog till en ökad orderingång under hösten 2020. Vi bygger nu vidare på detta för att rusta fabrikerna inför hösten 2021 då vi ser en fortsatt stark trend och efterfrågan på våra produkter.
Hur har starten på 2021 varit?
– Vi mäter två parametrar, omsättning och antalet ordrar. Omsättningen är upp omkring 15 procent och antalet ordrar upp 20 procent. Enkelt förklarat så är det fler ordrar men lite mindre ordervärde. De stora beställningarna för produkter som ska delas ut på mässor, event, konserter och sportrelaterade evenemang är borta nu under pandemin, men där finns mycket att hämta när marknaden vänder. Så länge vi ser att antalet ordrar ökar vet vi att det finns en stor efterfrågan.
Instiftat den nya rollen arbetsledare – ”ska bli väldigt skönt med någon som säger åt mig vad jag ska göra”
Under hösten 2020 anställde Headwear två nya medarbetare när man märkte av att trycket ökade. Och nu är man på jakt efter tre till – en innesäljare, en orderadministratör och en finsktalande innesäljare.
Är det för att ni växer i Finland som ni är på jakt efter en finsktalande innesäljare?
– Vi finns på den finska marknaden idag och vi har redan en finsktalande innesäljare och en säljare som bor där. Men vi ser att marknaden växer och om någon av de är sjuka blir det svårt för oss andra att hinna täcka upp. Så vi behöver en till och eftersom vi har kunder i hela norden är det bättre desto fler nordiska språk våra medarbetare talar, berättar Björn.
Dessutom har Christoffer Björkqvist blivit befordrad till arbetsledare, från sin tidigare roll som ordermanager.
– Vi kommer vara 22 pers efter rekryteringarna är klara. Christoffer Björkqvist blir ny arbetsledare för alla medarbetare och kommer bland annat sköta, schema, planering av arbetsuppgifter och rekryteringar. Det har varit lite ostrukturerat innan, jag har varit inblandad i allt och till och med stått ute på lagret och mätt kepsar, det kanske inte är det jag borde hålla på med egentligen så nu blir det Christoffers uppgift att se till att rätt folk gör rätt sak, det ska bli väldigt skönt med någon som säger åt mig vad jag ska göra, berättar Björn.
Struktur och ISO i fokus
Förutom att få mer struktur på arbetsflöden och arbetsuppgifter jobbar man nu hårt med att få certifieringarna ISO 9001 och ISO 14001 på plats.
– Vi har alltid haft så mycket att göra så vi har inte hunnit med, men nu har vi medarbetare som jobbar dedikerat med att få det på plats, planen är att det ska vara klart till hösten.
Strumpor och munskyddens dolda uppsida
Headwear var snabba på att erbjuda kunderna munskydd, redan i april 2020 hade man tillgång till sublimerade munskydd.
– En kund hörde av sig till oss och var ganska arg när vi började marknadsföra de sublimerade munskydden, sa att vi rider på pandemivågen, en månad senare började de beställa dem av oss och såg värdet av produkten. Vi har sålt munskydd enligt europeisk standard med CWA 17553. Sen har det skett en naturlig produktutveckling, våra första munskydd hade 70 procent filter och klarade 50 tvättar. Vår senaste modell som snart blir tillgänglig har ett filter på 99,97 procent och klarar 100 tvättar.
Hur stor del av er omsättning förra året kom från munskydd?
– Det är svårt att säga men någonstans mellan 5 och 10 procent, så det har ju inte varit en avgörande produkt för oss. Men den stora uppsidan med munskydden är att det har gett sysselsättning till sömmerskorna och till de som sublimerar runt om i världen. Hade det inte varit för munskydden hade nog en del producenter i EU och Kina gått i konkurs och försvunnit och då hade vi haft stora bekymmer nu när marknaden väl vänder och efterfrågan ökar igen, så det tror jag har varit jätteviktigt för oss alla, säger Björn Mattsson.
En annan produkt som gått riktigt bra för Headwear sägs vara ullstrumpor som kunderna efterfrågat länge men som man först nu kan erbjuda.
– Yllesockor kan inte stickas på samma enheter som våra mössor. Men vi passade på att utveckla produktionen under förra året så vi kan erbjuda ullstrumpor nu. Och vi har aldrig sålt så mycket av en ny produkt som vi sålt av strumporna under de första två månaderna av 2021, avslutar Björn Mattsson vd på Headwear.