Har inte gått ut gymnasiet och planerar redan att ta över svenskt textiltryck

Tage Kaiser och Alexander Chatila som gemensamt driver nystartade WT Prints.
Tage Kaiser och Alexander Chatila som gemensamt driver nystartade WT Prints. Tovedolff.com

Ett av promotion-branschens nyaste tillskott heter WT Prints och har sin bas i Kalmar, företaget är startat av Alexander Chatila (vd) och Tage Kaiser (tryckansvarig), två grabbar som fortfarande pluggar på gymnasiet!

– Det är jag och Tage Kaiser som driver företaget och så använder vi oss av snälla kompisar när vi behöver hjälp. Både jag och Tage går just nu vårt sista år på gymnasiet så vi är inte helt fria från skolan ännu. Vi har inte haft något UF-företag utan är väl mer generellt företagsamma av oss på väldigt olika sätt. Vilken i mitt perspektiv skapar vårt dreamteam, säger bolagets vd Alexander Chatila.

Träffades på mammas gata

Tage och Alexander har känt varandra länge men relationen tog fart på riktigt när Tage för två år sedan flyttade till samma gata som Alexander.

– Vi började hjälpa varandra med våra tidigare verksamheter, Tage ville skapa ett klädmärke och jobbade på det tillsammans med en annan polare och till det projektet köpte de in en heatpress. Jag hade en annan verksamhet där jag customizade skor, och kläder och andra prylar, förklarar Alexander och fortsätter:

– Det var då vi fick syn på en deal vi inte kunde missa beträffande trycksaker och det ledde till att vi började göra det vi gör nu, vi har hållit på lite halvt sedan slutet av 2020 kan man säga.

Lärt oss via Youtube – det är kärlek rakt igenom

tage o alex 2
Tage Kaisers passion för tryckprocessen gör att man nu kan leverera tryck som blir ”magiska”. Bild: Tovedolff.com

Men det är under våren som man tagit verksamheten till nästa nivå och studerat både tryckprocesser och företagande.

– Under våren har vi lärt oss hela tryckprocessen genom att kolla på Youtube. Vi har också gjort omvärldsanalyser och kollat på vad som krävs för att kunna konkurrera på en redan hårt konkurrenssatt marknad. Och kunna göra något annorlunda för att inte bara konkurrera utan ta över, säger Alexander och fortsätter:

Annons

– En nära kompis frågade mig häromdagen: ”hur bra trycker ni egentligen?”. Jag svarade honom att: Det är en sak att kunna trycka och en annan att trycka så det blir magiskt. Vi har kommit till ett stadie nu där det blir magiskt. Att trycka är ett hantverk och Tages vilja att alltid utvecklas och lära sig nya saker och ta sig an nya utmaningar har gjort att de tryck vi gör idag verkligen blir magiska, det är kärlek rakt igenom.

Servar Kalmars gymnasium-skolor

Idag hyr man en lokal på Stensö i centrala Kalmar, maskinparken består av heatpressar, värmeugn, två ställ med skärmar för att kunna rulla 10 tröjor samtidigt och ”en del andra småsaker såsom färger, vinyl, transferpapper, värmeplattor och så vidare”.

– Vårt erbjudande är brett och redan nu kan vi göra andra jobb som skyltar, mindre dekor och klistermärken, förklarar Alexander och berättar att kunderna just nu främst är skolor och lokala företag.

– I och med att vi är ungdomar gör vi mycket jobb till gymnasium-skolorna i Kalmar, de ska ha patches, klistermärken och tygpåsar till inspark och annat. Vi hjälper också UF-företag och alla UF-företagare som hör av sig till oss får rabatt, eftersom vi är lokala ungdomar som hjälper varandra! Och så har jag ringt runt till en del företag och föreningar i regionen där det blir större volymer på uppdragen.

Alexander berättar också att planen ”inte bara” är att trycka åt företag och skolor även om det är de uppdragen man gör mest av nu. Men exakt vad det större perspektivet är vill han inte avslöja just nu.

– Vår vision är är säkert olik många andras i tryckeribranschen, men vi vill tro på den och ska föra fram den så gott vi kan under resans gång, man måste börja någonstans, avslutar Alexander Chatila vd för nystartade WT Prints.


Annons

UPM och Eastman lanserar komposterbart förpackningsmaterial för livsmedel

UPM EASTMAN 1800
Ämnen i artikeln: UPM

UPM Specialty Papers och Eastman har utvecklat en biopolymerbelagd papperslösning för livsmedelsförpackningar som kräver fett- och syrebarriärer.

Förpackningen kombinerar Eastmans biobaserade Solus-tillsatser med UPM:s komposterbara och återvinningsbara barriärpapper, vilket gör den lämplig för återvinning i befintliga fibersystem.

Den nya lösningen är framtagen för flexibla förpackningar och erbjuder hög värmeförsegling och barriärskydd även vid vikning. Tekniken är kompatibel med befintlig LDPE-extruderingsutrustning, vilket eliminerar behovet av ytterligare investeringar för tillverkare.

Produkten har validerats för återvinningsbarhet enligt PTS-metoden och för både hem- och industriell komposterbarhet. Exempel på den nya förpackningen visades upp under PACK EXPO International i Chicago i november.

Ämnen i artikeln: UPM
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Billerud lanserar nytt medicinskt papper

medikraft sealbase
Ämnen i artikeln: Billerud

Billerud har lanserat Medikraft Sealbase, ett ytbehandlat medicinskt papper tillverkat av nyfiber.

Papperet har en ytvikt på 38 g/m² och är framtaget för att vara ett baspapper för syntetiska förseglingar för medicinsk användning där ett sterilbarriärsystem inte krävs, som exempelvis för plåster

Medikraft Sealbase tillverkas vid företagets fabrik i Skärblacka och är återvinningsbar, enligt information från företaget.

MediKraft SealBase presenterades på medtech-mässan COMPAMED i Düsseldorf i november och är en del av Billeruds hållbarhetssatsning för att minska miljöpåverkan i produktionen.

Ämnen i artikeln: Billerud
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Branschrapporter: Ska visa hur verkliga framsteg görs inom hållbarhet för papper- och massaindustrin

ABB

Metsä Group, Sappi, Smurfit Westrock och Södra är några av aktörerna som delar med sig av sin expertis i den första rapporten.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Heidelberg ska spara 100 miljoner euro – frigör resurser för investeringar

Heidelberg Wiesloch
Ämnen i artikeln: Heidelberg

Heidelberg planerar att spara över en miljard kronor (100 miljoner euro) vid anläggningen i tyska Wiesloch-Walldorf de kommande tre åren genom att minska personalstyrkan med 450 personer. Idag jobbar cirka 4 000 personer på anläggningen.

Målet är att stärka konkurrenskraften och frigöra resurser för investeringar i teknik och tillväxt, skriver man i ett pressmeddelande.

– Avtalet gör det möjligt för oss att minska kostnaderna vid Tysklands största anläggning och skapa utrymme för viktiga investeringar, säger Jürgen Otto, vd för Heidelberger Druckmaschinen AG i ett pressmeddelande.

Planen, som även omfattar investeringar i utbildning och AI, fungerar som modell för andra Heidelberg-anläggningar i Tyskland.

Ämnen i artikeln: Heidelberg
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Metsä lanserar kolkalkylator för skogsägare

Metsa 1800

Metsä Group introducerar en CO2-kalkylator, som hjälper skogsägare att analysera kollager och kolsänkor i sina skogar. Verktyget visar kolflöden i träd, jordmån och träprodukter samt effekterna av skogsåtgärder över tid.

– Skogsägare är nyckelaktörer i hanteringen av kolsänkor. Kalkylatorn stöder hållbar skogsvård och ökar medvetenheten, säger Juho Rantala, direktör på Metsä Group. Funktionen blir tillgänglig för alla ägarmedlemmar innan årets slut, enligt ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bokus förvärvar BTJ

01 MARIA EDSMAN
Ämnen i artikeln: Bokus

Bokusgruppen stärker B2B-affären och erbjudandet mot skolor, bibliotek och företag.

Bokus AB, en del av Bokusgruppen, meddelar att de har köpt 100 procent av aktierna i BTJ Sverige AB, ett företag med fokus på digitala informationstjänster, media och bokförsäljning inom kunskapssektorn.

BTJ med säte i Lund har varit verksamt i över 80 år och riktar sig främst till Sveriges bibliotek men har i dag även skolor och företag som viktiga kunder. Företaget omsatte cirka 100 miljoner kronor under 2023 med en EBITA-marginal på 11,4 procent.

Annons

Stärker upp mot bibliotek och skolor

Maria Edsman, vd hos nätbokhandlaren Bokusgruppen, kommenterar förvärvet:

– Vi är väldigt glada att välkomna BTJ in i Bokusgruppen och därmed ytterligare stärka oss gentemot bibliotek, skolor och företag. BTJ är ett bolag med högt anseende och lång erfarenhet inom bokbranschen. Med kompletterande styrkor ser vi stor potential i att fortsätta utveckla den fina verksamhet de byggt upp under många år. Med detta förvärv har vi ännu bättre förutsättningar att förverkliga vår vision om att sprida läsglädje och kunskap brett i hela samhället.

70 miljoner i köpeskilling

Förvärvet förväntas stärka Bokusgruppens B2B-affär och bidra positivt till vinsten per aktie 2025. BTJ:s informationstjänster kommer även möjliggöra en förstärkning av Bokus och Akademibokhandelns onlineerbjudande genom värdeadderande produktinformation, enligt ett pressmeddelande.

Köpeskillingen uppgår enligt Bokus till 70 miljoner kronor med en möjlig tilläggssumma på upp till 22 miljoner kronor på kontant och skuldfri basis.

Ämnen i artikeln: Bokus
redaktionen@branschkoll.se
Annons

IT-aktörer siktar mot samgående under nytt varumärke

241204 1 2 scaled 1800

De svenska IT-bolagsgrupperna har påbörjat en plan för sammanslagning. Syftet är att bredda marknadserbjudandet och få en starkare position på den svenska IT-marknaden.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fem grafiska gaseller på Västkusten

gaseller 2 2024 1800
Ämnen i artikeln: Gaseller

Årets Gaseller inom print och media är utsedda i sin helhet. Här är den andra delen av listan.

Ämnen i artikeln: Gaseller
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Upphandlingar av tryckerier överklagas mest

Upphanlding tryck overklaga

Av alla branscher är det högst andel överprövningar i upphandlingar av tryckeritjänster, visar ny statistik.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kommun har valt storformatstryckeri för kommande år

redaktionen@branschkoll.se
Annons